10 Decembrie, 2018

Proiect de lege pentru autorizarea, taxarea și protecția persoanelor care oferă mașini în regim ridesharing

Serviciile de tip ridesharing, sau cum să împarți costurile călătoriei cu alte persoane reprezintă o alternativă de transport pentru mulți oameni, astfel că trebuie legiferat clar acest mod de a călători, susțin inițiatorii unui proiect de lege supus dezbaterii publice în Senat.

Noua lege propusă, Lege privind activitățile de transport alternativ cu un vehicul cu șofer “VTS” definește aceste servicii ca fiind “deplasarea împreună a persoanelor cu ajutorul unul vehicul, în baza unui contract de transport alternativ încheiat între pasager(i) și șoferul autovehiculului, care este facilitat de un operator conform prezentei legi, printr-o platformă/aplicație digital online”.

Platforma pentru serviciile de transport alternativ trebuie să țină evidența șoferilor, a permiselor de conducere ale acestora, va afișa tariful oferit pentru efectuarea cursei înainte ca aceasta să fie acceptată de către pasager, va calcula și afișa traseul optim până la destinație pe baza datelor de GPS și va permite călătorilor să comunice cu persoanele societății în legătură cu deplasarea lor, oferă asistență pentru incidente, ș.a.

Mașinile care vor efectua cursele trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

-          să nu fie mai vechi de 15 ani

-          să dețină între 4 și 9 locuri

-          ITP efectuat la fiecare 12 luni

-          să fie conforme din punct de vedere tehnic

-          să fie inscripționate cu numele platformei/aplicației digitale și numele operatorului de transport alternativ.

“Art. 12 – Veniturile șoferilor obținute în urma efectuării de servicii de transport alternativ sunt impozitate conform Codului fiscal. Operatorul trebuie să se asigure că platforma digitală emite pasagerului un document electronic care să arate tipul și valoarea tranzacției efectuate. Documentul este asimilat unei chitanțe fiscale”.

Șoferii vor avea și ei de îndeplinit câteva condiții pentru a efectua curse de pasageri, iar responsabilitatea respectării acestora va reveni operatorului economic.

“Art. 19 – În interacțiunea lor cu pasagerii, șoferii au următoarele obligații principale:

a)      odată cursa începută, să nu refuze efectuarea acesteia în condițiile inițial agreate

b)      să nu solicite plata de către pasager a altei sume de bani în schimbul serviciului efectuat, alta decât cea calculată și menționată pe platforma digitală

c)       să transporte pasagerul pe traseul optim sau după caz pe traseul solicitat de acesta

d)      să nu încarce autoturismul peste capacitatea de transport autorizată și să nu transporte mai mulți pasageri decât numărul maxim autorizat de persoane ce pot călători cu autovehiculul utilizat

e)      să se supună controlului organelor de control rutier și să prezinte documentele prevăzute de lege

f)       să dețină o poliță de răspundere civilă legală”.

“Art. 23 – Prestarea de servicii de transport alternativ pe teritoriul României va fi supusă autorizării de către Ministerul Transporturilor, iar autorizație emisă este valabilă pentru întreg teritoriul României”.

Sancțiunile prevăzute pentru încălcarea prezentelor norme sunt amenzi cuprinse între 5.000 lei și 50.000 lei, iar pentru nerespectarea prevederilor privind autorizările sau solicitările de sume de bani pot fi încadrate la infracțiuni și se supun Codului penal.

Noua lege va fi dezbătută mai întâi la Senat, apoi în Camera Deputaților, care va da votul final.

Sursa: Senat

comentarii

Despre autor  ⁄ Traian Dobre

Fara comentarii

Scrie un comentariu