După un parcurs legislativ anevoios, ieri a fost publicată Legea voucherelor de vacanţă care stabileşte, printre altele, şi faptul că bugetarii nu vor mai primi bani sau prime de concediu, ci doar aceste bonuri de valoare.

Legea nr. 173/2015 privind aprobarea OG nr. 8/2014 pentru modificarea unor termene prevăzute în OUG nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă introduce noi modificări privind acordarea voucherelor de vacanţă angajaţilor din sistemul public şi cel privat, în limita a 6 salarii minime pe economie, respectiv 6.300 de lei.

Ce sunt voucherele de vacanţă şi cine le primeşte?

Voucherele de vacanţă reprezită bonuri de valoare, emise de unităţile autorizate de Ministerul Finanţelor Publice şi acordate persoanelor angajate prin încheierea unui contract individual de muncă.

În cazul angajaţilor din sistemul public, se vor acorda doar vouchere, nu şi bani sau prime, în urma unui amendament adoptat de deputaţi.

Atenţie! Potrivit Mediafax.ro, Ministrul economiei, Mihai Tudose, a declarat că acordarea voucherelor de vacanţă pentru bugetari este obligatorie, prevederile urmând să intre în vigoare în 30 de zile de la promulgare.

În cazul angajaţilor din sistemul privat, rămâne la latitudinea angajatorului dacă acordă prime sau vouchere de vacanţă, cu ocazia plecării salariatului în concediul de odihnă, în funcţie de sumele prevăzute în bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate. Acordarea primelor sau voucherelor de vacanţă va fi stabilită de comun acord cu sindicatele şi va fi menţionată în mod obligatoriu în contractele colective de muncă aplicabile la nivel de unitate.

Deşi aceste tichete sunt deductibile şi scutite de la plata contributiilor şi taxelor salariale, cel mai probabil, această măsură nu va fi aplicată decât de firmele profitabile sau cu suficiente resurse financiare, care vor dori să îşi stimuleze angajaţii, dar abia de anul următor, nefiind prevăzute sumele necesare în bugetele pe 2015.

Atenţie! Potrivit art.1, alin. (9), angajatul care beneficiază de vouchere de vacanţă nu mai beneficiază de prima de vacanţă în cursul anului fiscal sau de bilete de odihnă.

Valoarea voucherelor de vacanţă

Salariaţii pot primi vouchere de vacanţă, o singură dată pe an, în limita a 6 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată. De la 1 iulie, salariul minim pe economie este stabilit la 1.050 de lei lunar, conform HG nr. 1091/2014. Astfel, angajaţii ar putea beneficia de vouchere de vacanţă de până la 6.300 de lei.

Atenţie! Aceste tichete sunt integral suportate de către angajator:  

– pentru sectorul bugetar: în limitele sumelor prevăzute cu această destinaţie în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale;

– pentru sectorul privat: în limitele sumelor prevăzute cu această destinaţie în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat.

Sumele corespunzătoare voucherelor acordate de către angajator sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.

Vouchere de vacanţă electronice

Un alt amendament introdus stabileşte eliberarea voucherelor de vacanţă şi în format electronic, nu doar pe hârtie.

Angajatorul stabileşte sub ce formă acordă tichetele (electronic sau pe suport hârtie) de comun acord cu organizaţiile sindicale legal constituite sau cu reprezentanţii salariaţilor, după caz.

Fiecare voucher de vacanţă pe suport electronic este valabil numai dacă are înscrise următoarele menţiuni:

  • emitentul şi datele sale de identificare;
  • angajatorul şi datele sale de identificare;
  • numele, prenumele şi codul numeric personal ale angajatului;
  • perioada de valabilitate a utilizării voucherului de vacanţă;
  • interdicţia de a utiliza voucherul de vacanţă în alte locuri decât în unităţile afiliate;
  • elementele de identitate vizuală ale brandului de turism al României.

Voucherele electronice pot fi alimentate exclusiv cu valoarea nominală a voucherelor de vacanţă acordate de către angajator şi pot fi utilizate doar pentru achiziţionarea pachetelor de servicii turistice.

Atenţie! Voucherele de vacanţă electronice nu permit efectuarea de operaţiuni de retragere de numerar.

Valabilitatea voucherelor

Fiecare voucher de vacanţă pe suport hârtie este valabil numai dacă are înscris numărul sub care a fost înseriat de către unitatea emitentă şi cuprinde, cel puţin, următoarele menţiuni:

  • emitentul şi datele sale de identificare;
  • valoarea nominală a voucherului (10, 20, 30, 40 sau 50 lei);
  • angajatorul şi datele sale de identificare;
  • numele, prenumele şi codul numeric personal ale angajatului;
  • spaţiul destinat înscrierii perioadei în care a fost utilizat şi aplicării ştampilei unităţii afiliate;
  • interdicţia unităţii afiliate de a plăti diferenţa în bani dintre valoarea voucherului de vacanţă şi valoarea pachetului de servicii;
  • perioada de valabilitate a utilizării voucherului;
  • interdicţia de a utiliza voucherul de vacanţă în alte locuri decât în unităţile afiliate;
  • elementele de identitate vizuală ale brandului de turism al României.

Potrivit noilor modificări asupra OUG nr. 8/2009, tichetul de vacanţă are perioadă de valabilitate de un an de la data emiterii (fără a se înţelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic, în cazul în care voucherul a fost emis pe acest tip de suport).

Utilizarea voucherelor de vacanţă

Voucherele de vacanţă pot fi folosite doar în structuri de primire turistice, autorizate de Autoritatea Naţională pentru Turism.

Contravaloarea serviciilor turistice prestate de către unităţile afiliate peste valoarea voucherelor de vacanţă se suportă de către angajat.

Ai nevoie de OUG nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!

comentarii

3 COMENTARII

  1. buna ziua.sunt salariat bugetar intr-o primarie si am si eu o intrebare pt d-voastra.
    institutria este obligata pentru a acorda voucherelor de vacanta? dfaca primarul nu este deacord ce se intampla?
    este necesar sa avem bani disponibili in bugetul local?
    va multumesc mult mult de tot si astept un raspuns concret

    • Din cate stiu nu este obligatorie pentru nici un angajator,deci nici pentru ordonatorul de credite,decât daca au aprobat aceste cheltueli.La Iasi Consiliul jud. nu aplica Ordonanta 27,cea cu 12%,asta e prea mult pt. ei Poate intervin sindicatele,care negocieaza pentru mariri de 10% in timp ce demnitarii si acusi parlamentarii au ajuns la plafonul maxim de salar dint-o lege inexistenta încă.

      • Da sindicatul la care face parte intrebati-l daca a facut demersuri in acest sens are calitate sa faca demersuri la institutiile statului cat si la primarie Consiliul general al Primariei sa solicite introducerea pe ordinea de zi acordarea maririi cu 12 %., sindicatul are un rol foarte important in sustinerea demersului legal , respectiv dialog social , consultare cu angajatorul etc. tel 0766758256

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here