Pe 13 noiembrie 2024, în Monitorul Oficial a fost publicat un Ordin al ministrului transporturilor care aprobă actualizarea Contractului de servicii publice de transport cu metroul al Societății de Transport cu Metroul București „METROREX” S.A., prin adăugarea Actului adițional nr. 2 pentru anul 2024. Acesta aduce modificări contractului de bază aprobat prin Ordinul nr. 697/2020, stabilind noi termene și condiții pentru furnizarea serviciilor de transport public subteran în Capitală.
Conținutul Ordinului și Actualizările Contractului Metrorex
Potrivit ordinului publicat, actualizarea contractului de servicii cu metroul pentru perioada 2020—2024 presupune revizuirea anumitor termeni financiari și indicatori de performanță pentru anul 2024. Actul adițional clarifică, astfel, alocările bugetare destinate menținerii siguranței și eficienței transportului subteran, precum și responsabilitățile administrative ale Metrorex în furnizarea acestui serviciu public esențial.
Conform documentului, principalele puncte ale actului adițional includ:
- Revizuirea condițiilor de finanțare: Ordinul prevede suplimentări bugetare pentru acoperirea costurilor operaționale crescute și îmbunătățirea infrastructurii esențiale.
- Stabilirea indicatorilor de performanță actualizați: Contractul prevede noi standarde privind frecvența trenurilor, reducerea timpilor de așteptare și sporirea măsurilor de siguranță pentru călători.
- Responsabilitățile de întreținere și modernizare: Metrorex are obligația de a menține funcționalitatea infrastructurii actuale și de a asigura modernizarea echipamentelor, pentru a îmbunătăți calitatea serviciului de transport.
Dificultățile Extinderii Rețelei de Metrou
Deși extinderea rețelei de metrou este un obiectiv strategic pentru București, implementarea acesteia s-a confruntat cu numeroase provocări. Potrivit Ministerului Transporturilor și rapoartelor publice disponibile, principalele dificultăți includ:
- Finanțarea insuficientă și costurile ridicate: Extinderea liniilor de metrou implică costuri ridicate, iar sursele de finanțare nu sunt întotdeauna suficiente pentru a acoperi aceste investiții. Finanțările sunt adesea dependente de bugete anuale și de fonduri europene, care pot întârzia.
- Termenele prelungite și problemele administrative: Realizarea lucrărilor de infrastructură subterană implică obținerea unor avize și permise complexe, iar procedurile birocratice întârzie adesea implementarea proiectelor. În plus, dificultățile întâmpinate în contractarea lucrărilor și în coordonarea cu autoritățile locale contribuie la întârzierea extinderii.
- Complexitatea tehnică și constrângerile urbane: Bucureștiul este un oraș dens populat, cu o infrastructură subterană deja complexă, iar lucrările de extindere a metroului sunt îngreunate de necesitatea protejării altor rețele (de apă, electricitate, gaze) și a structurilor adiacente. De asemenea, specificul tehnologic necesar construcției metroului presupune aparatură și echipamente costisitoare și timp-îndelungat de execuție.
Pentru anul 2025, Ministerul Transporturilor urmărește diversificarea surselor de finanțare și atragerea de noi fonduri europene pentru extinderea rețelei de metrou, alături de o eventuală simplificare a procedurilor administrative prin legislație actualizată. În plus, sunt analizate soluții pentru reducerea duratei procedurilor de avizare și optimizarea coordonării între instituții, cu scopul de a accelera proiectele de infrastructură esențiale pentru București.
Aceste măsuri ar putea contribui la o dezvoltare mai rapidă și mai eficientă a rețelei subterane, dar succesul lor depinde de o alocare bugetară consistentă și de îmbunătățirea cooperării între toate instituțiile implicate.
Vezi aici Ordinul nr. 3802/2024
Vezi aici Ordinul nr. 697/2006
Vezi aici alte articole despre Metrorex