Ordonanța de urgență vizează implementarea recomandărilor OCDE privind liberalizarea serviciilor în domeniul pensiilor private, în concordanță cu Codurile de liberalizare ale OCDE.
Aderarea României la aceste coduri reprezintă atât o condiție esențială pentru finalizarea procesului de aderare la OCDE, cât și un obiectiv strategic al politicii externe, asumat prin Programul de Guvernare.
Respectarea Codurilor de liberalizare implică adaptarea legislației naționale la standardele internaționale privind libera circulație a capitalurilor și serviciilor financiare. În acest context, instituțiile implicate au responsabilitatea de a adopta măsurile necesare și de a raporta periodic progresul în îndeplinirea criteriilor de aderare.
Elemente de noutate
Actul normativ aduce următoarele elemente de noutate:
1. Definește Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. ca fiind instrumentele juridice intitulate Codul de liberalizare a mișcărilor de capital și Codul de liberalizare a operațiunilor curente invizibile;
2. Introduce posibilitatea accesului extins pe piață pentru administratorii din state membre O.C.D.E. care vor putea administra fonduri de pensii și gestiona activele participanților din România; în mod similar, se introduc prevederi referitoare la entitățile responsabile cu depozitarea și custodia activelor fondurilor de pensii, în care vor fi cuprinse și instituțiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E. autorizate pentru activitatea de depozitare
3. Permite fondurilor de pensii facultative și ocupaționale să aplice strategii adaptate vârstei: participanții vor putea alege fonduri care ajustează automat riscul investițiilor în funcție de apropierea de vârsta pensionării;
4. Prevede pentru jurisdicțiile aderenților la codurile de liberalizare ale O.C.D.E condiții similare cu ale statelor membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European, în ceea ce privește investițiile fondurilor de pensii în instrumente financiare tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din aceste state, inclusiv flexibilizarea limitelor de investiții, conform recomandărilor;
5. Stabilește un cadru mai adecvat de condiții pe care participantul trebuie să le îndeplinească pentru a primi pensia privată (de exemplu, eliminarea numărului minim de contribuții necesare pentru a beneficia de pensie privată);
6. Completează prevederile legislative cu elemente care conduc la întărirea capacității de supraveghere a A.S.F. și de asigurare a stabilității pieței, pentru protejarea corespunzătoare a participanților.
*
Potrivit notei de fundamentare, prin această ordonanță de urgență sunt implementate recomandările O.C.D.E. referitoare la posibilitatea entităților autorizate într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E de a administra un fond de pensii facultative și/sau ocupaționale, precum și de a depozita activele fondurilor pensii facultative și/sau ocupaționale, fără a mai fi necesară autorizarea/avizarea prealabilă a A.S.F.
Conform recomandărilor O.C.D.E., „pentru schemele de pensii facultative și ocupaționale, înființarea de sucursale de către furnizorii/societățile de administrare a fondurilor de pensii nerezidente, în baza unui mecanism similar libertății de stabilire din tratatele UE, este privită de ASF ca o modalitate de a extinde beneficiile liberalizării la toți aderenții la Coduri”. În acest sens, Legea nr. 204/2006 și Legea nr. 1/2020 sunt modificate prin extinderea sferei societăților de administrare a fondurilor de pensii cu societăți de administrare a fondurilor de pensii din jurisdicțiile aderenților la Coduri.
Similar, conform recomandărilor O.C.D.E., pentru schemele de pensii private facultative și schemele de pensii ocupaționale, modificările care ar trebui implementate în cadrul legal primar (Legea nr. 204/2006 și Legea nr. 1/2020) se referă la faptul că: „serviciile depozitarilor din toate jurisdicțiile aderente la Coduri vor putea fi oferite fondurilor de pensii facultative și ocupaționale cu condiția ca acești depozitari să fi înființat o sucursală în România sub supravegherea Băncii Naționale a României”. În acest sens, Legea nr. 204/2006 și Legea nr. 1/2020 vor fi modificate prin includerea depozitarilor care sunt stabiliți în jurisdicțiile aderenților la Coduri, înființează o sucursală în România și sunt autorizați de Banca Națională a României.
Potrivit notei de fundamentare la proiectul acestei ordonanțe au fost vizate, în concret, următoarele modificări:
1. Modificări și completări ale Legii nr. 411/2004:
- introducerea unor definiții noi a unor termeni care urmează a fi folosiți pe parcursul legii în forma modificată;
- modificarea prevederilor referitoare la investiții, cu crearea posibilității de investire în active emise/tranzacționate în state aderente la codurile de liberalizare și flexibilizarea limitelor de investiții, conform recomandărilor;
- completarea prevederilor legislative cu posibilitatea ca A.S.F. să contracteze o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculată şi raportată de către administratori, atât pentru a răspunde recomandărilor O.C.D.E., cât și cu scopul de a întări capacitatea de supraveghere a A.S.F. și de a asigura o fundamentare suplimentară și calculată independent a valorii provizionului tehnic, în beneficiul participanților;
2. Modificări și completări ale Legii nr. 204/2006:
- definirea O.C.D.E. și a codurilor de liberalizare ale O.C.D.E.;
- introducerea definiției referitoare la activitatea transfrontalieră pe care o pot desfășura administratorii;
- completarea definiției depozitarului activelor fondurilor de pensii private pentru a cuprinde și instituțiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E. autorizate pentru activitatea de depozitare;
- completarea definiției instrumentelor financiare pentru a cuprinde instrumente admise la tranzacționare pe piețe reglementare din state aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;
- completarea definiției statului membru pentru a cuprinde și statele aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;
- completarea definiției statului gazdă pentru a cuprinde și statele aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;
- introducerea unei prevederi referitoare la corecția/regularizarea operațiunilor/plăților eronate;
- completarea prevederilor privind externalizarea de către administrator a unor activități cu posibilitatea de a stabili condiții suplimentare prin reglementări secundare;
- restructurarea capitolului privind operațiunile transfrontaliere de stabilire a administratorilor pentru adaptarea la mecanismele actuale de funcționare a operațiunilor transfrontaliere;
- clarificări privind modul de modificare a prospectului schemei de pensii private;
- adaptarea și suplimentarea prevederilor actelor normative, acolo unde este cazul cu posibilitatea desfășurării activităților specifice fondurilor de pensii și în state aderente la codurile de liberalizare O.C.D.E.;
- actualizarea prevederilor Legii nr. 204/2006 referitoare la deductibilitate, conform Codului Fiscal;
- modificarea articolului dedicat investițiilor cu crearea posibilității de investire în active emise/tranzacționate în state aderente la codurile de liberalizare și flexibilizarea limitelor de investiții, conform recomandărilor;
- modificarea condițiilor privind dobândirea pensiei private, prin eliminarea condiției de existență a cel puțin 90 de contribuții;
- completarea prevederilor legislative cu posibilitatea ca A.S.F. să contracteze o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculată şi raportată de către administratori, atât pentru a răspunde recomandărilor O.C.D.E., cât și cu scopul de a întări capacitatea de supraveghere a A.S.F. și de a asigura o fundamentare suplimentară și calculată independent a valorii provizionului tehnic, în beneficiul participanților;
- introducerea unor prevederi legale care să permită administratorilor de fonduri de pensii facultative să înființeze fonduri cu alocare dinamică și să ajusteze alocarea activelor în funcție de vârsta participanților.
Modificări și completări ale Legii nr. 1/2020:
- definirea O.C.D.E. și a codurilor de liberalizare ale O.C.D.E.;
- completarea prevederilor legislative cu posibilitatea ca A.S.F. să contracteze o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculată şi raportată de către administratori, atât pentru a răspunde recomandărilor O.C.D.E., cât și cu scopul de a întări capacitatea de supraveghere a A.S.F. și de a asigura o fundamentare suplimentară și calculată independent a valorii provizionului tehnic, în beneficiul participanților;
- introducerea unei prevederi referitoare la corecția sau regularizarea operațiunilor/plăților eronate;
- completarea prevederilor privind externalizarea de către administrator a unor activități cu posibilitatea de a stabili condiții suplimentare prin reglementări secundare; - introducerea unor prevederi legale care să permită administratorilor de fonduri de pensii ocupaționale să înființeze fonduri cu alocare dinamică și să ajusteze alocarea activelor în funcție de vârsta participanților;
- completarea prevederilor referitoare la depozitarul activelor fondurilor de pensii ocupaționale pentru a cuprinde și instituțiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E. autorizate pentru activitatea de depozitare.
*
Guvernul consideră că prin adoptarea acestei ordonanțe de urgență, modernizează sistemul pensiilor private şi oferă mai multă siguranță și flexibilitate pentru toți cei care contribuie la aceste fonduri, fapt care aduce România mai aproape de standardele internaționale ale O.C.D.E