I. Instalarea Guvernului și Noul Cadru Instituțional
La 23 iunie 2025, Parlamentul României a acordat votul de încredere noului Guvern condus de prim-ministrul Ilie-Gavril Bolojan, conform Hotărârii Parlamentului României nr. 25/2025:
1. Ilie-Gavril Bolojan - prim-ministru
2. Marian Neacşu - viceprim-ministru
3. Tanczos Barna - viceprim-ministru
4. Michael-Dragoş Anastasiu - viceprim-ministru
5. Marian-Cătălin Predoiu - viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne
6. Liviu-Ionuţ Moşteanu - viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale
7. Ciprian-Constantin Şerban - ministrul transporturilor şi infrastructurii
8. Alexandru Nazare - ministrul finanţelor
9. Radu Marinescu - ministrul justiţiei
10. Florin-Ionuţ Barbu - ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale
11. Bogdan-Gruia Ivan - ministrul energiei
12. Alexandru-Florin Rogobete - ministrul sănătăţii
13. Dragoş-Nicolae Pîslaru - ministrul investiţiilor şi proiectelor europene
14. Daniel-Ovidiu David - ministrul educaţiei şi cercetării
15. Oana-Silvia Ţoiu - ministrul afacerilor externe
16. Diana-Anda Buzoianu - ministrul mediului, apelor şi pădurilor
17. Petre-Florin Manole - ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale
18. Radu-Dinel Miruţă - ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului
19. Cseke Attila-Zoltan - ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei
20. Demeter Andras Istvan - ministrul culturii
Conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 32/2025, structura guvernamentală include 5 viceprim-miniștri: 2 cu portofoliu (Marian-Cătălin Predoiu - ministrul afacerilor interne și Liviu-Ionuţ Moşteanu - ministrul apărării naţionale) și 3 fără portofoliu (Marian Neacşu, Tanczos Barna, Michael-Dragoş Anastasiu).
Atribuțiile viceprim-miniștrilor fără portofoliu se stabilesc prin decizie a prim-ministrului , vizând coordonarea instituțiilor publice, reforma statului și eficientizarea activității instituțiilor publice. Aceștia avizează proiectele de acte normative care au impact bugetar, conform deciziei prim-ministrului.
II. Programul de Guvernare: Trei Piloni Fundamentali de Acțiune
Programul de guvernare, detaliat în anexa nr. 2 a Hotărârii nr. 25/2025 , este articulat pe trei piloni esențiali: ordine în finanțele publice, bună guvernare și respect pentru cetățeni.
A. Ordine în Finanțele Publice: Corecție și Disciplină Fiscală
Guvernul se angajează să reducă deficitul bugetar prin măsuri ferme de diminuare a cheltuielilor publice și combatere a risipei.
- Întărirea capacității de colectare a veniturilor: ANAF, Antifrauda și Vama vor fi depolitizate și reorganizate, funcționând pe bază de indicatori clari, digitalizare completă și controale bazate pe analiza de risc.
- Combaterea Evaziunii Fiscale: Prioritate pe sectoare precum cel petrolier, importul de legume și fructe, și importurile în relația cu Asia (Portul Constanța, Vămi). Se propune înăsprirea legislației privind evaziunea fiscală și executarea silită, inclusiv criminalizarea evaziunii fiscale și a celei în formă organizată. Legea insolvenței va fi modificată pentru a înăspri regimul și a evita insolvențele în cascadă.
- Reforma Fiscală:
- Evaluarea și eliminarea facilităților fiscale ineficiente.
- Modificarea regimului fiscal pentru a elimina portițele sau scutirile arbitrare.
- Aplicarea CASS la pensiile mari.
- Ajustarea impozitului pe dividende și proprietate, corelat cu prețurile din piața imobiliară și cu jaloanele asumate prin PNRR.
- Taxarea suplimentară a jocurilor de noroc, pariurilor și a tranzacțiilor bancare asociate acestora, cu descentralizarea autorizării și taxării către autoritățile locale.
- Impozitarea câștigurilor din criptomonede și bursă.
- Taxarea închirierilor proprietăților pe termen scurt și a veniturilor de pe platformele social media.
- Eliminarea facilităților de TVA la tranzacțiile imobiliare.
- Fiscalizarea obligatorie a tuturor activităților care beneficiază de programe de sprijin guvernamental.
- Taxarea profitului excesiv al băncilor pe o perioadă limitată.
- Reducerea deductibilității pentru categorii de cheltuieli care facilitează diminuarea profitului.
- Consolidare Fiscală: Reașezarea TVA la două cote, creșterea accizelor, taxa ecologică (jalon PNRR) și taxa de rovinietă actualizată.
- Plafonarea Pensilor și Salariilor.
- Prioritizarea Investițiilor: Reevaluarea programelor de investiții din bugetul național, introducerea cofinanțării APL-urilor în funcție de capacitatea financiară și a indicatorilor de sustenabilitate (ex: număr de locuitori, spor natural). Restrângerea schemelor de sprijin guvernamentale, excepție făcând cele care stimulează exporturile, reduc importurile și aduc valoare adăugată.
B. Bună Guvernare și Reforma Administrativă: Eficiență și Performanță
Reforma profundă a statului vizează un aparat administrativ supradimensionat și ineficient, începând cu administrația centrală.
- Reforma Administrației Publice Centrale: Fuziuni, comasări, desființări și reduceri de personal. Eliminarea sporurilor aberante, salarizare unitară și introducerea criteriilor de performanță. Crearea unui departament digital în subordinea prim-ministrului pentru a coordona eforturile de digitalizare și standardizare.
- Reforma Administrației Publice Locale (UAT-uri): Introducerea schemelor de personal maximale și alocări bugetare în funcție de performanță (ex: grad de încasare a impozitelor, autorizații de construire, raportarea corectă a populației). Coordonare și colaborare eficientă între Poliția Locală și Poliția Națională, cu regândirea și dimensionarea Poliției Locale în raport cu populația.
- Restructurarea Companiilor de Stat: Eliminarea consiliilor de administrație supradimensionate, reducerea drastică a posturilor politizate și închiderea companiilor cu pierderi cronice. Listarea mai multor companii la bursă și introducerea auditurilor de active reale.
- Reforma Autorităților Autofinanțate (ANCOM, ASF etc.): Modificarea legilor de funcționare, plafonarea salariilor și reducerea personalului de suport.
- Legislația Generală: Revizuirea statutului funcționarilor publici și parlamentari , a Codului muncii , a legii dialogului social și a contractelor colective de muncă cu drepturi exagerate. Dezvoltarea unui sistem de evaluare a funcționarilor și a conducerilor instituțiilor, legat de indicatori de performanță.
- Educație: Introducerea unei norme didactice realiste, corelată cu performanța, și regândirea sistemului de burse concomitent cu creșterea performanței școlare.
C. Respect pentru Cetățeni: Echitate și Servicii Publice de Calitate
Acest pilon vizează o relație mai echitabilă între stat și cetățeni, bazată pe meritocrație și servicii publice decente.
- Eliminarea Privilegiilor Nemeritate: Susținerea meritocrației și a salarizării în funcție de performanță.
- Reforma Sistemului Sanitar: Reducerea paturilor de spitalizare continuă nejustificate, încurajarea consorțiilor de spitale și alocarea resurselor în funcție de eficiență. Contractele cu sistemul privat vor impune minim 80% personal angajat propriu cu normă întreagă. Eliminarea scutirilor nejustificate în CASS, extinderea bazei de contribuabili prin aplicarea CASS la pensiile mari și sancțiuni severe pentru fraudarea sistemului.
- Ajutoare Sociale: Acordate doar în lipsa locurilor de muncă; persoanele care refuză plata impozitelor își vor pierde parțial beneficiile. Descurajarea nemuncii și creșterea numărului de oameni care muncesc prin reducerea perioadei de șomaj, reglementarea acordării concediilor medicale și sancțiuni pentru medicii care acordă concedii medicale fictive.
- Pensii: Reglementarea corectă a pensionărilor, combaterea pensionărilor anticipate nejustificate și aplicarea unui regim fiscal coerent.
- Reforma Pensiilor Speciale: Creșterea vârstei de pensionare a magistraților la 65 de ani , noi legi de salarizare pentru a preveni procesele și calculul incorect al salariilor , și limitarea câștigurilor din pensiile necontributive.
Noul Guvern își asumă un program ambițios, menit să aducă stabilitate fiscală, eficiență administrativă și o relație mai echitabilă între stat și cetățeni, pentru o Românie mai puternică și sigură.