De cele mai multe ori, partenerii contractuali sunt puși în fața faptului împlinit și află de starea de insolvență a debitorului abia după ce s-a deschis procedura de insolvență. 

În aceste condiții, partenerii contractuali au, de obicei, o perioadă de bulversare, în care își pun diverse întrebări cu privire la situația contractelor aflate în derulare cu debitorul insolvent: Suntem obligați să continuăm să livrăm marfă către debitor, conform contractelor în derulare? Ce garanții avem că debitorul ne va achita prețul pentru marfă? Putem înceta contractele în derulare? dacă da, în ce mod? etc.

Pentru a limita riscurile, răspunsurile la aceste întrebări trebuie aflate cât mai rapid astfel încât să se poată lua toate măsurile necesare în termenele limită aplicabile în cadrul procedurii insolvenței. Vezi mai jos ce prevede legea cu privire la situația contractelor în derulare și ce măsuri pot fi luate cu privire la aceste contracte.

Efectul deschiderii procedurii insolvenței cu privire la contractele în derulare. Cu privire la contractele în derulare, Legea insolvenței (art. 86, alin. 1) prevede, ca regulă generală, faptul că acestea „se consideră menținute la data deschiderii procedurii”. Totodată, legea prevede faptul că „orice clauze contractuale de desființare a contractelor în derulare pentru motivul deschiderii procedurii sunt nule”.

insolv

Sursa foto: Lege5.ro

Prin urmare, în cazul în care aveți contracte în derulare cu o societate intrată în insolvență, aceste contracte nu încetează, în mod automat, ca urmare a deschiderii procedurii insolvenței ci, conform legii, acestea vor continua să-și producă efectele.

Continuarea executării obligațiilor prevăzute de contractele în derulare, având în vedere că deschiderea procedurii nu implică și încetarea contractelor în derulare, părțile contractuale vor fi ținute să-și îndeplinească obligațiile contractuale, în condițiile agreate prin contractul respectiv.

Trebuie avut în vedere, însă, faptul că debitorul aflat în insolvență nu poate fi obligat să-și îndeplinească obligațiile contractuale de plată, născute anterior deschiderii procedurii, ci doar obligațiile aferente unor prestații viitoare. Aceasta deoarece, pentru plata creanțelor anterioare deschiderii procedurii insolvenței, legea prevede o procedură specială care trebuie urmată, și anume, înscrierea în Tabelul de creanțe și încasarea eventualelor plăți doar la termenele și în condițiile stabilite în cadrul procedurii.

În ceea ce privește prestațiile viitoare, debitorul insolvent va avea obligația de a achita sumele datorate, conform contractului. Sumele respective vor fi considerate creanțe curente și se vor achita cu prioritate din sumele existente în patrimoniul debitoarei.

Legea insolvenţei nr. 85/2006 poate fi consultată integral pe Lege5.ro – noul serviciu online de documentare legislativă realizat de Indaco Systems.

comentarii

1 COMMENT

  1. daca societatea la care lucrez este in insolventa,cum ne putem recupera angajatii salariile restante? Nu am fost platiti de 3 luni. Va multumesc>

LEAVE A REPLY

Adaugă comentariu!
Adaugă nume aici