Începând cu data de 23 martie 2018, data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 18/2018,  a dispărut obligativitatea proprietarilor de imobile de a înregistra la organul fiscal, în termen de 30 de zile, contractele de închiriere.

Persoane fizice şi/sau juridice care doresc să își înregistreze la organul fiscal contractele de cedare a folosinței bunurilor (cunoscute mai mult sub numele de „contracte de închiriere”) asupra unei locuințe, a unui spațiu comercial sau a unui teren pot să o facă în continuare.

Înregistrarea la organul fiscal a contractelor de închiriere se face în special de proprietarii persoane fizice care închiriază imobile pentru angajații cărora li se decontează, parţial sau în totalitatea, chiria plătită, precum salariaţii din justiţie, din poliție, din unitățile militare etc.

Trebuie făcută distincţie între înregistrarea la organul fiscal a contractelor de închiriere, care nu mai este obligatorie, şi obligaţia declarării la organul fiscal a veniturilor obținute din cedarea folosinței bunurilor.

Începând cu data de 16 mai 2018, orice persoană care realizează venituri din activități economice sau alte categorii de venituri are posibilitatea să le declare online prin intermediul formularului electronic inteligent al Declarației Unice disponibil în Spațiul Privat Virtual (SPV).

Prin posibilitatea depunerii online a Declarației unice, de către orice persoană fizică, se vor înregistra, atât de organele fiscale, cât şi de către contribuabili, importante economii de timp, de bani, se va eficientiza activitatea ANAF, se va reduce birocrația fiscală, în special prin trecerea de la declaraţiile pe suport pe hârtie, la cele în format electronic online.

Formularul electronic calculează automat cuantumul impozitelor și contribuțiilor datorate de persoanele fizice la bugetul de stat.

Formularul electronic poate fi accesat pe portalul ANAF în secțiunea „Spațiul Privat Virtual”, rubrica Descărcare declarații.

Serviciul electronic Spațiul Privat Virtual este furnizat gratuit de Ministerul Finanțelor Publice, iar înregistrarea este posibilă fără a fi necesară deplasarea la ghișeele ANAF.

În acest sens, MFP a transmis prin poștă fiecărui contribuabil o scrisoare personalizată, care conține toate datele necesare înrolării din confortul propriei case.

Prin intermediul SPV se poate accesa oricând situația fiscală personală și se pot primi sau transmite o serie de documente, declarații fiscale și alte informații fiscale utile.

De asemenea, formularul se poate completa și semna și de deținătorii de certificate digitale calificate. Depunerea se face pe portalul e-guvernare.ro.

Pentru anul 2018, dacă Declarația unică este depusă online până pe 15 iulie 2018 și plata obligațiilor se efectuează integral până la data de 15 martie 2019, inclusiv, se acordă o reducere de 5% din suma totală datorată bugetului de stat, iar dacă suma datorată, stabilită la nivelul veniturilor estimate pentru anul 2018, este plătită integral până pe 15 decembrie 2018, se acordă o reducere suplimentară de 5% din suma datorată.

Principalele categorii de venituri care trebuie declarate de persoanele fizice provin din:

1. Activități independente.

2. Cedarea folosinței bunurilor, cu excepția veniturilor din arendă.

3. Activități agricole pentru care venitul net se stabilește în sistem real.

4. Piscicultură și/sau silvicultură;

5. Transferul titlurilor de valoare și orice alte operațiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum și din transferul aurului financiar.

6. Jocuri de noroc realizate de către persoanele fizice ca urmare a participării la jocuri de noroc la distanță și festivaluri de poker.

7. Activitățile artistice și sportive, în calitate de artiști de spectacol sau ca sportivi.

Instrucţiunile care cuprind modelul, conţinutul, modalităţii de depunere online şi modul de gestionare a formularului electronic Declaraţie unică sunt prevăzute în OPANAF nr. 888/2018 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului (212) „Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice”, publicat în Monitorul oficial  nr. 279 din 29 martie 2018.

Considerăm că toate prevederile cu privire la Declaraţie unică, precum cele din art. 133, alin. (15), lit. a) şi b) din Codul fiscal, cele din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, cele din OpANAF nr. 888/2018, cele din comunicatul de pe Site-ul MFP etc., trebui revăzut şi puse de acord pentru a se elimina actualele necărelări şi contradicţii, dintre care exemplificăm (sublinierile aparţin):

1. Pe Site-ul MFP se prevede:

„Dacă Declarația Unică este depusă online până pe 15 iulie 2018 și plata obligațiilor se efectuează integral până la data de 15 martie 2019, inclusiv, se acordă o reducere de 5% din suma totală datorată bugetului de stat, iar dacă suma datorată, stabilită la nivelul veniturilor estimate pentru anul 2018, este plătită integral până pe 15 decembrie 2018, se acordă o reducere suplimentară de 5% din suma datorată.”.

2. În art. 133, alin. (15), lit. a) şi b) din Codul fiscal se prevede:

„a) pentru depunerea declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanţă conform art. 79 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la 15 iulie 2018 inclusiv, se acordă o bonificaţie de 5% din impozitul pe venit plătit integral până la 15 martie 2019 inclusiv, reprezentând obligaţiile fiscale anuale pentru anul 2018. Valoarea bonificaţiei diminuează impozitul pe venitul net anual plătit;

b) pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe venit se acordă o bonificaţie de 5% din impozitul pe venit anual estimat plătit integral până la 15 decembrie 2018 inclusiv. Valoarea bonificaţiei diminuează impozitul pe venitul net anual estimat plătit.”.

Ai nevoie de Codul fiscal? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF şi MOBI, de AICI!

comentarii

5 COMENTARII

  1. Buna ziua,

    Confrom eIDAS 910/2014 putem semna contractul de inchiriere electronic. ANAF primeste aceste contract cu semnatura electronica avansata?

    Multumesc

    Mihai

  2. Buna ziua,
    Am nevoie de urmatoarele nelamuriri.
    Inteleg ca nu este obligatorie inregistrarea contractului de inchiriere, dar e obligatorie depunerea declaratiei unice pentru venitul estimat din chirie.
    Va rog sa-mi spuneti in ce termen de la data inchirierii se depune aceasta declaratie.
    Deasemeni, va rog sa-mi spuneti ce trebuie facut in cazul in care am estimat veniturile pentru o perioada, care intre timp se diminueaza deoarece chiriasul renunta inainte de termenul convenit la locuinta inchiriata, respectiv ce document de corectarea venitului diminuat fata de cel estimat se depune pentru calcularea corecta a impozitului pe venit.
    Va multumesc anticipat pentru raspunsul pe care il astept.
    Eugenia Martinov

  3. Nu mai este obligatorie inregistrarea contractelor de inchiriere, insa, pentru aplicarea resedintei, SPCLEP -urile TE OBLIGA SA LE INREGISTREZI. Nu cunosc functionarii actualizarile ….. Tara lui Papura Voda……

  4. Daca am avut un contract incheiat pe un an in 2018 dar chiriasul nu a stat decat 5 luni cum reziliez contractul?Cum depun declaratia unica daca am incheiat un alt contract pentru aceiasi adresa ,fara sa reziliez contractul vechi?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here