Conform ultimului tablou de bord al pieţelor de consum, serviciile financiare, investiţiile (inclusiv pensiile şi titlurile de valoare), creditele ipotecare şi serviciile imobiliare sunt pieţele care nu răspund, cel mai probabil, aşteptărilor consumatorilor din UE. Între pieţele de mărfuri, autoturismele second-hand şi carburanţii au notele cele mai mici.

 Tabloul de bord anual al pieţelor de consum clasifică 51 de pieţe de servicii şi mărfuri, care acoperă peste 60 % din bugetele gospodăriilor, pentru a vedea care sunt susceptibile să nu răspundă aşteptărilor consumatorilor din UE.

Indicele principal al tabloului de bord al pieţelor de consum clasifică pieţele de consum din punctul de vedere al încrederii consumatorilor, nivelului de satisfacţie, uşurinţei de a compara ofertele, al problemelor şi plângerilor.

 Posibilitatea consumatorilor de a alege, uşurinţa schimbării furnizorilor de servicii sau a tarifelor şi diferenţele de preţ între ţări sunt şi ele monitorizate. Obiectivul este de a identifica pieţele care par cel mai expuse riscului de a nu funcţiona în mod adecvat pentru studii de urmărire, care să analizeze în profunzime problemele şi să identifice răspunsuri politice.

 Care sunt constatările principale?

Pieţele serviciilor continuă să fie mai puţin performante, serviciile financiare (de ex. creditele de consum) şi serviciile în reţea (de ex. electricitatea) fiind toate sub medie. De asemenea, investiţiile (inclusiv pensiile şi titlurile de valoare), serviciile imobiliare şi ipotecile sunt pieţele aflate pe ultimele trei locuri ca performanţă între pieţele de consum (în 2010, acestea erau investiţiile, serviciile imobiliare şi furnizarea de internet).

În acelaşi timp, comparativ cu 2010, pieţele energiei electrice şi combustibililor s-au deteriorat cel mai mult, ceea ce poate reflecta percepţia consumatorilor cu privire la preţurile electricităţii şi combustibililor.

În general, pieţele de mărfuri par să funcţioneze mult mai bine. Printre excepţii se numără autoturismele second-hand şi carburanţii pentru vehicule, care au avut punctajul cel mai mic în categoria mărfurilor (în 2010, acestea erau autoturismele second-hand, obiectele de îmbrăcăminte şi încălţăminte şi carnea).

64 % dintre consumatori sunt satisfăcuţi de capacitatea de a alege mărfuri sau furnizori (pentru toate pieţele). Aceasta sugerează că alegerea nu este, pentru consumatori, o problemă la fel de importantă precum alte aspecte cum sunt încrederea în comercianţi şi capacitatea de a compara oferte.

Etapele următoare

Ca o continuare, Comisia Europeană va lansa două studii de piaţă cu privire la creditul de consum şi piaţa combustibililor.

Sursa: Reprezentanţa Comisiei Europene în România

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here