Legea nr. 225/2015, în vigoare începând de astăzi, 31 iulie 2017, acordă scutirea la plata contribuției de sănătate pentru mai multe categorii de persoane. Obiectul scutirii la plată este contribuția la asigurările sociale de sănătate pentru perioada 1 ianuarie 2012 – 31 ianuarie 2015, dată la care a intrat în vigoare OG nr. 4/2015, iar aceleași situații sunt scutite de plata contribuției la sănătate printr-o modificare adusă Codului fiscal, ce dispune pentru viitor.

Beneficiarii scutirii la plata CASS sunt în principal persoane fizice, ce au realizat venituri în sume mici, pentru care legea a dispus recalcularea bazei impozabile a contribuției la sănătate, la nivelul salariului minim pe economie.

Ca și exemplu de aplicare a legii, obiectul scutirii este situația copiilor aflați în sistemul de învățământ ce au încasat dobânzi bancare pentru alocația școlară, iar pentru venituri nesemnificative din dobânzi, a fost stabilită obligația plății contribuției la sănătate calculată la nivelul salariului minim.

Să enumerăm punctual categoriile de persoane ce beneficiază de scutire la plata CASS:

  • copii cu vârsta de până la 18 ani și tinerii cu vârsta de până la 26 ani, dacă au fost înscriși în sistemul de învățământ, inclusiv cel universitar, inclusiv pentru o perioadă de 3 luni de la terminarea studiilor. Desigur, dacă în aceeași perioadă de timp au fost și salariați, au desfășurat activități independente sau au realizat venituri din activități agricole, pentru acestea se datorează contribuția la sănătate.
  • femeile însărcinate și lăuzele dacă acestea nu au realizat venituri sau dacă veniturile realizate au fost mai mici decât salariul minim pe economie:
  • tinerii cu vârsta de până la 26 ani, ce provin din sistemul de protecție al copilului. Nu se anulează contribuția la sănătate dacă aceste persoane au realizat în această perioadă venituri salariale, venituri din activități independente sau venituri din agricultură.
  • soțul/soția sau părinții unei persoane, ce nu au realizat venituri proprii și care se aflau în întreținerea unei persoane asigurate;
  • e) persoanele cu handicap, pentru veniturile primite în baza Legii nr. 448/2006, sau pentru venitul ce reprezintă un salariu minim brut pe țară realizat din alte surse;
  • bolnavii cu afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate, până la vindecarea respectivei afecțiuni;
  • mai multe categorii de persoane ce beneficiază de drepturi stabilite prin legi speciale, cum ar fi veteranii de război, persoane persecutate politic, persoane descendente ale celor ce și-au pierdut viața în Revoluție. Aici trebuie analizat punctual fiecare dintre aceste categorii de persoane.

Ce procedură prevede legea pentru anularea obligației la sănătate?

Lista persoanelor fizice ce ar putea să se regăsească în această scutire a contribuției la sănătate va fi transmisă de către Casa de Sănătate către ANAF.

Dacă există situații în care persoanele fizice nu beneficiază de anularea din oficiu a plății contribuției, acestea vor solicita de la Casa de Sănătate, un document din care să rezulte calitatea de asigurat fără plata contribuției.

Anularea contribuției de sănătate se efectuează prin depunerea la ANAF de către persoana fizică a unei cereri la care se anexează documentul eliberat de Casa de Sănătate.

Alte aspecte procedurale:

  • dacă organul fiscal a emis anterior apariției acestei legi decizie de impunere pentru plata CASS, iar aceasta a fost comunicată contribuabilului, organul fiscal are obligația să emită decizie de anulare a deciziei de impunere, chiar dacă primul act administrativ fiscal se află inclusiv în exercitarea căilor de atac;
  • dacă se identifică situații în care persoanele fizice au fost obligate la plata contribuției de sănătate, conform prevederilor normative anterioare, atunci organul fiscal nu mai are dreptul să emită decizia de impunere.

Foarte important! Dacă au existat persoane din categoria celor ce beneficiază de scutirea la plată a contribuției conform prezentei legi, iar acestea au făcut plata contribuției la asigurările de sănătate, au dreptul la restituirea sumelor achitate.

Procedura efectivă de restituire se realizează în baza art. 117 din Codul de procedură fiscală.

Câteva observații cu privire la această lege:

  • fără îndoială este o lege binevenită pentru persoanele ce beneficiază de scutire, având în vedere că majoritatea sunt persoane ce au realizat venituri mai mici decât salariul minim, uneori sume nesemnificative, pentru care valoarea contribuției este mai mare decât venitul. Desigur, fiecare beneficiar al sistemului public de sănătate trebuie să contribuie la finanțarea acestuia, proporțional cu veniturile dar și cu pachetul de serviciu primit.
  • ciudată este perioada acoperită de lege, respectiv perioada ulterioară datei de 1 ianuarie 2012, respectiv dacă legiuitorul tot acorda scutire la plata contribuției, atunci ar fi trebuit să acorde pentru toată perioada neacoperită de intervenția prescripției fiscal. În anul 2015, perioada ce nu se află supusă prescripției fiscale începe de la 1 ianuarie 2010 până la zi, conform art. 91 din Codul de procedură fiscală.

Raportându-ne la această perioadă, pentru anii 2010 și 2011, persoanele aflate în aceleași situații datorează contribuția la sănătate.

Dacă ne raportăm la faptul că ANAF a preluat administrarea contribuției la sănătate datorată de persoanele fizice, începând cu 1 iulie 2012, conform OUG nr. 125/2011, și prin procedură internă nu se verifică o perioadă anterioară acestui termen, în acest caz în virtutea inerției nu mai are cine să verifice plata contribuției la sănătate pentru anii 2010 și 2011.

(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.

comentarii

2 COMENTARII

  1. este o lege care se aplica si persoanelor care au realizat venituri mai mici decât salariul minim, uneori sume nesemnificative, pentru care valoarea contribuției este mai mare decât venitul. si valoarea contributiei nu este proporționala cu veniturile in cazul acestor persoane (care realizeaza venituri sub nivelul salariului minim pe economie). este o lege absurda din acest punct de vedere, prin care se evidentiaza incapacitatea organelor de control de a identifica adevaratii evazionisti.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here