Calcularea pensiilor în funcţie de condiţiiile de muncă (II)

LegeStart a publicat aici un prim material pe această temă, cu accent pe aplicarea în timp a actelor normative de reglementare. Ve semnalăm, în continuare, dispoziţiile care interesează pe cei pensionaţi în temeiul legislaţiei anterioare Legii nr. 263/2010. 

Reamintim că de la 1 ianuarie 2011 se aplică Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial nr. 852 din 20 decembrie 2010. Reglementările anterioare, la nivel de lege au fost date prin:

  • Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial nr. 140 din 1 aprilie 2000
  • Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat și asistența socială, publicată în Buletinul Oficial nr. 82 din 6 august 1977.

Legea în prezent în vigoare ţine cont de încadrările diferite prevăzute de reglementările dinainte de 2011, pentru condiţii de muncă altele decât cele normale, respectiv deosebite (stabilite în baza criteriilor și metodologiei prevăzute de legislația în vigoare la data încadrării acestora) şi speciale, prevăzute de art. 30 alin. (1) al legii:

a) unitățile miniere, pentru personalul care își desfășoară activitatea în subteran cel puțin 50% din timpul normal de muncă în luna respectivă;
b) activitățile de cercetare, explorare, exploatare sau prelucrare a materiilor prime nucleare, zonele I și II de expunere la radiații;
c) abrogat, de la 1 ianuarie 2018;
d) aviația civilă, pentru personalul navigant prevăzut în anexa nr. 1;
e) activitățile și unitățile prevăzute în anexele nr. 2 și 3 la lege).

Reţinem unele dintre acestea, astfel cum sunt prezentate în dispoziţiile tranzitorii ale legii. 

Stagii de cotizare

• Perioadele de vechime în muncă realizate în grupa a II-a de muncă până la data de 1 aprilie 2001 constituie stagiu de cotizare în condiții deosebite, în vederea reducerii vârstelor standard de pensionare, cu excepția celor realizate în activitățile care, conform prevederilor art. 30 alin. (1), sunt încadrate în condiții speciale.

• Perioadele de vechime în muncă realizate în grupa I de muncă până la data de 1 aprilie 2001 în activitățile care, conform prevederilor art. 30 alin. (1), sunt încadrate în condiții speciale, constituie stagii de cotizare în condiții speciale, în vederea reducerii vârstelor standard de pensionare.

• Stagiile de cotizare realizate în grupa I de muncă, condiții speciale și/sau alte condiții de muncă mai mici de 2 ani, se valorifică în vederea reducerii vârstelor standard de pensionare conform art. 55 alin. (1) lit. a) și tabelului nr. 1 (pentru persoanele care au realizat stasgii de cotizare în condiţii deosebite de muncă) 

Dovada vechimii

• Dovada vechimii în muncă în grupa I și/sau a II-a de muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 se face cu carnetul de muncă.

• În situația în care perioadele de vechime în muncă realizate în grupa I și/sau a II-a de muncă nu sunt înregistrate în carnetul de muncă sau înregistrarea acestor perioade este efectuată incorect ori incomplet, dovada acestora se poate face cu adeverințe eliberate de către angajatori sau deținătorii legali de arhive.

• Adeverințele care atestă încadrarea persoanelor în fostele grupe I și/sau a II-a de muncă sunt valorificate numai în situația în care au fost emise conform legii, pe baza documentelor verificabile întocmite anterior datei de 1 aprilie 2001.

• În situația în care, ca urmare a verificărilor făcute de casa de pensii (în urma unor eventuale suspiciuni de nereguli), se constată încălcări ale legislației privind încadrarea în grupe superioare de muncă sau nu sunt prezentate documentele care au stat la baza eliberării adeverințelor, perioadele respective sunt valorificate ca vechime în muncă/stagiu de cotizare în condiții normale de muncă.

• În cazul în care în carnetul de muncă, în carnetul de asigurări sociale sau în oricare alt act prevăzut de lege au fost înregistrate salarii pe oră ori salarii pe zi, salariile lunare se vor calcula prin înmulțirea salariilor orare sau, după caz, zilnice cu numărul mediu de ore pe lună, respectiv cu numărul mediu de zile lucrătoare pe lună din perioadele respective, conform unui tabel conţinut în art. 162 din Legea nr. 263/2010, cu diferenţieri pe perioade de aplicare a actelor normative în vigoare la vremea respectivă.

În situațiile în care, pentru o anumită perioadă care constituie stagiu de cotizare, în carnetul de muncă sau în alte acte doveditoare nu sunt înregistrate drepturile salariale, la determinarea punctajului mediu anual se utilizează salariul minim pe țară, în vigoare în perioada respectivă. 

Punctaje anuale majorate

Pensionarii sistemului public de pensii ale căror drepturi de pensie au fost stabilite înainte de 1 aprilie 2001, care au desfășurat activități în locuri încadrate în grupa I și/sau grupa a II-a de muncă, beneficiază de o creștere a punctajelor anuale realizate în aceste perioade, după cum urmează:

a) cu 50% pentru perioadele în care au desfășurat activități în locuri încadrate în grupa I de muncă;

b) cu 25% pentru perioadele în care au desfășurat activități în locuri încadrate în grupa a II-a de muncă.

• Prevederile art. 100 lit. a), referitoare la majorarea punctajului pentru perioadele realizate în condiții deosebite de muncă după data de 1 aprilie 2001, se aplică și persoanelor înscrise la pensie anterior intrării în vigoare a Legii nr. 263/2010 (respectiv 1 ianuarie 2011).

• Pensionarii sistemului public de pensii ale căror drepturi de pensie au fost stabilite potrivit legislației anterioare datei de 1 ianuarie 2011, care au desfășurat activități în locuri de muncă încadrate în grupa I și/sau grupa a II-a de muncă potrivit legislației anterioare datei de 1 aprilie 2001, respectiv activități în locuri de muncă încadrate în condiții deosebite și/sau condiții speciale, potrivit legii, beneficiază de o creștere a punctajelor anuale realizate în aceste perioade, după cum urmează:

a) cu 50% pentru perioadele în care au desfășurat activități în locuri de muncă încadrate în grupa I de muncă sau în locuri de muncă încadrate în condiții speciale;

b) cu 25% pentru perioadele în care au desfășurat activități în locuri de muncă încadrate în grupa a II-a de muncă sau în locuri de muncă încadrate în condiții deosebite. 

Un studiu de caz şi o apreciere a Avocatului Poporului

Examinând o critica de neconstituționalitate, Curtea a reținut că autorul excepției este o persoană pensionată sub imperiul Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat și asistență socială, publicată în Buletinul Oficial nr. 82 din 6 august 1977. La data pensionării nu i-a fost recunoscută vechimea în muncă realizată în grupa I. Ulterior, prin două decizii de recalculare a pensiei, date sub imperiul Legii nr. 19/2000, respectiv după intrarea în vigoare a Legii nr. 263/2010, i-a fost recunoscut stagiul de cotizare realizat în grupa I de muncă, autorul excepției fiind nemulțumit însă că punctajul însumat nu a fost împărțit la numărul de ani prevăzuți ca vechime necesară în grupe superioare de muncă, menționat de art. 14 alin. (1) din Legea nr. 3/1977, ci la numărul de ani prevăzut de art. 8 alin. (1) din aceeași lege. Autorul a consideră că este neconstituțională menținerea în calcul a stagiului complet de 30 de ani, deoarece legiuitorul a acordat prin dispozițiile Legii nr. 3/1977 beneficiul unui stagiu de “cel puțin 20 de ani” pentru persoanele care și-au desfășurat activitatea în condiții grele de muncă și împărțirea la 20 de ani a numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate în perioada de activitate, pentru determinarea punctajului mediu anual.

Curtea a respins, ca inadmisibilă, critica de neconstituţionalitate, motivând că ceea ce critică autorul excepției este, în realitate, o eroare de aplicare a Legii nr. 3/1977, a cărei competență de soluționare o are instanța de judecată și nu instanța de contencios constituțional. De altfel, Curtea a mai observat că dispozițiile art. 16 lit. a) din Legea nr. 263/2010 nu stabilesc numărul de ani de stagiu de cotizare luat în calcul la stabilirea pensiei, ci prevăd doar că este considerată stagiu de cotizare în sistemul public de pensii vechimea în muncă recunoscută pentru stabilirea pensiilor până la data de 1 aprilie 2001. (Decizia nr. 682/2017 referitoare la respingerea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 16 lit. a), art. 30 alin. (1) lit. e) și art. 158 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicat în Monitorul Oficial nr. 106 din 02 februarie 2018)

Merită, însă, semnalată şi opinia înaintată Curţii Constituţionale de către Avocatul Poporului, pe care o prezentăm ca atare.

“Avocatul Poporului consideră că dispozițiile de lege criticate sunt constituționale. În acest sens arată că, deși încadrarea locurilor de muncă în condiții speciale sau deosebite a avut ca temei rațiuni asemănătoare divizării activității în grupele I și a II-a de muncă, rațiuni ce țin de gradul de solicitare, precum și de factorii de risc prezenți și expunerea la aceștia, totuși, în urma aplicării metodologiilor de încadrare stabilite prin hotărâri de Guvern, nu s-a realizat o suprapunere perfectă între locurile de muncă încadrate anterior Legii nr. 19/2000 în grupele I și a II-a de muncă cu cele încadrate ulterior în condiții speciale ori deosebite.

Astfel, unele activități și unități care anterior se regăseau în grupa I de muncă au fost încadrate în activități și unități în care se desfășoară activitatea în condiții speciale, în timp ce altele au fost încadrate în condiții deosebite dacă au îndeplinit condițiile stabilite de art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 261/2001. Mai arată că perioadele care la data desfășurării activității erau calificate ca muncă în grupa a II-a vor fi avute în vedere la calcularea stagiului de cotizare, în funcție de recalificarea realizată de legiuitor ulterior. Mai precizează că, în vederea obținerii dreptului la pensie sunt aplicabile condițiile prevăzute de legea în vigoare la momentul deschiderii dreptului la pensie. De asemenea, invocă competența exclusivă a legiuitorului de a reglementa condițiile și criteriile de acordare a dreptului la pensie.

Ca atare, arată că tratamentul juridic criticat de autorul excepției este justificat de situația obiectiv diferită în care se plasează diferitele categorii de persoane care, anterior anului 2001, au desfășurat munca în grupa I, în funcție de criteriile de clasificare a condițiilor de muncă în vigoare la data deschiderii dreptului la pensie. Astfel, împrejurarea că, ulterior intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000 și apoi a Legii nr. 263/2010, anumite activități și unități care fuseseră încadrate în gradul I au îndeplinit sau nu condițiile pentru a fi încadrate în condiții speciale de muncă, potrivit reglementării ulterioare datei de 1 aprilie 2001, nu poate fi lipsită de relevanță asupra condițiilor de obținere în prezent a dreptului la pensie, permițând legiuitorului să instituie o reglementare diferențiată.”

Ai nevoie de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF şi MOBI, de AICI!

comentarii

Despre autor  ⁄ Eugen Staicu

Eugen Staicu este redactor colaborator la LegeStart.ro. Contact: legestart@indaco.ro.

Fara comentarii

Scrie un comentariu