Proiect de lege care interzice excluderea anumitor defecte din garanția auto
Înapoi la pagina principală 23 oct. 2025Marian Orzata

Proiect de lege care interzice excluderea anumitor defecte din garanția auto

Proiectul protejează consumatorii și crește siguranța rutieră, inspirându-se din bune practici europene

București, 22 octombrie 2025 – La Senat a fost înregistrat proiectul de lege B525/2025, care vizează interzicerea excluderii anumitor defecțiuni tehnice de la garanția legală și comercială acordată consumatorilor.

Inițiativa legislativă propune consolidarea protecției consumatorilor și creșterea siguranței rutiere prin reglementarea clară a drepturilor acestora în relația cu producătorii, importatorii și dealerii auto.

Protecția consumatorilor și siguranța rutieră, în prim-plan

Expunerea de motive a proiectului subliniază că, în prezent, certificatele de garanție ale multor vehicule conțin clauze prin care anumite defecte sunt excluse de la reparațiile gratuite. Printre acestea se numără pierderile de lichid de frână sau de răcire, pierderea agentului frigorific sau defecțiuni ale sistemului de direcție. Aceste excluderi reprezintă un risc semnificativ pentru siguranța rutieră: pierderea lichidului de frână poate duce la accidente grave, iar defectarea sistemului de răcire sau a instalației de climatizare poate cauza avarii majore ale vehiculului și pune în pericol sănătatea pasagerilor.

Potrivit inițiatorilor, consumatorii sunt astfel puși într-o situație dezavantajoasă, fiind nevoiți să suporte costuri semnificative pentru reparații care ar trebui să fie acoperite de garant.

Alinierea la legislația europeană

Proiectul de lege transpune în legislația românească prevederile Directivei (UE) 2019/771, care stabilește obligația vânzătorului de a livra bunuri conforme și definește conceptul de „lipsă de conformitate”. Prin această reglementare, România introduce un cadru clar privind defectele care nu pot fi excluse din garanție, precum și definiții pentru termeni precum „vehicul”, „garant”, „unitate reparatoare autorizată” sau „defecțiuni esențiale”.

Proiectul propune ca următoarele defecțiuni să nu poată fi excluse din garanție:

- sistemul de frânare, inclusiv pierderi de lichid de frână, defectarea pompei de frână, etrierilor sau conductelor;

- sistemul de direcție și elementele aferente (coloană, casetă, bielete, servodirecție);

-  sistemele de retenție și protecție a pasagerilor (airbaguri, centuri de siguranță, pretensionatoare); d) șasiul, lonjeroanele și elementele portante structurale ale caroseriei;

-  circuitul de răcire al motorului, inclusiv pierderile de lichid de răcire, radiator, conducte și pompă de apă;

-  instalația de climatizare în ceea ce privește etanșeitatea circuitului și pierderea agentului frigorific (freon);

-  orice altă defecțiune care, potrivit expertizei tehnice autorizate, compromite siguranța circulației sau poate conduce la avarierea gravă a motorului on la afectarea sănătății pasagerilor.

Orice clauză contractuală prin care s-ar încearca excluderea acestor defecte din garanție va fi  nulă de drept.
Astfel producătorii, importatorii și dealerii lor vor avea umătoarele obligații:
- să garanteze remedierea gratuită, într-un termen rezonabil, a defecţiunilor prevăzute la art. 4;
- să suporte toate costurile legate de manoperă, piese şi materiale necesare remedierii;
- să informeze consumatorii, în scris, despre aceste drepturi la momentul vânzării.

Reparații în garanție și dreptul de alegere al consumatorului

Proiectul prevede că remedierea defectelor esențiale se realizează gratuit, fie în service-urile proprii ale garantului, fie în unități partenere autorizate, la alegerea consumatorului. Aceasta împiedică practicile abuzive prin care unii profesioniști limitează accesul la reparații doar la propria rețea, generând întârzieri sau costuri suplimentare.

Toate unitățile reparatoare trebuie să respecte aceleași standarde de calitate și siguranță, iar costurile legate de manoperă, piese și materiale cad exclusiv în sarcina garantului.

Inițiativa legislativă se înscrie într-un context european mai larg

Inițiativa legislativă  B525/2025 se înscrie într-un context european mai larg, unde mai multe state membre au adoptat reglementări stricte privind garanțiile și excluderile contractuale.

În expunerea de motive sunt date exemple din mai multe țări membre UE.

În Franța, spre exemplu, se arată că consumatorii beneficiază de două tipuri de garanții legale: garanția de conformitate și garanția pentru defecte ascunse („vices cachés”), iar clauzele contractuale care încearcă să limiteze aceste drepturi sunt considerate nule dacă nu respectă condițiile legale. Germania adoptă un model similar, prin Codul civil (BGB), unde răspunderea pentru defecte materiale este extinsă, iar excluderile sunt extrem de restrânse, în special pentru defectele ascunse sau pentru cele care afectează siguranța, dacă vânzătorul le-a cunoscut sau a garantat calitatea bunului. În Luxemburg, jurisprudența indică clar că instanțele nu acceptă excluderi absolute ale garanției, ceea ce constituie un precedent important pentru protecția consumatorului.
Franța oferă un exemplu clar privind garanția defectelor critice și obligația de informare a consumatorului;
Germania arată cum se pot restrânge clauzele de excludere în cazul defectelor care afectează siguranța sau calitatea esențială;
Luxemburg confirmă că instanțele pot invalida clauzele absolute, consolidând protecția consumatorilor.

De asemenea, în expunerea de motive este amintit și raportul Comisiei Europene despre „Article 8a of the Consumer Sales and Guarantees Directive” în care se menționează că multe țâri membre UE (Austria, Belgia, Portugalia, Polonia, Italia etc) au legi naționale care merg dincolo de cerințele minime ale directivei privind garanția legal , notificarea deficiențelor, termenul de prescripție, etc.

Acest lucru arată că există deschidere în UE pentru standarde naţionale mai riguroase decât minimul UE — ceea ce înseamnă că iniţiativa mea legislativă are sustinere doctrinară si practică potenţială.

Prin armonizarea cu aceste bune practici europene, se consideră că România poate să își întărească cadrul legislativ, să protejeze mai eficient consumatorii și să crească încrederea publicului în piața auto națională. Aceasta subliniază că inițiativa legislativă nu este doar o transpunere a directivei UE, ci și un pas înainte spre standarde superioare de siguranță și transparență contractuală.

Impactul preconizat

Adoptarea legii ar urma să genereze mai multe efecte pozitive:

·        creșterea siguranței rutiere prin remedierea gratuită a defectelor esențiale;

·        consolidarea protecției consumatorilor prin eliminarea clauzelor abuzive;

·        creșterea încrederii în piața auto din România;

·        armonizarea legislației naționale cu standardele europene privind garanțiile și lipsa de conformitate.

Sancțiuni și intrarea în vigoare

Nerespectarea prevederilor legii va fi sancționată cu amenzi între 50.000 și 200.000 de lei, aplicată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. În caz de recidivă, ANPC poate chiar să dispună suspendarea temporară a activității vânzătorului acelor vehicule. (producător, importator sau dealer). Proiectul prevede că legea va intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, iar Guvernul va avea 60 de zile pentru adoptarea normelor metodologice de aplicare.

Inițiativa legislativă subliniază caracterul social și de siguranță publică al reglementării, vizând crearea unui echilibru corect între drepturile consumatorilor și obligațiile profesioniștilor din piața auto.

© 2025 Indaco Systems. Toate drepturile rezervate.