Proiectul, publicat pe 11 septembrie 2025 în transparența decizională pe site-ul Ministerului Mediului, aduce schimbări semnificative în monitorizarea și gestionarea poluării aerului în anumite zone din România. Aceste măsuri se bazează pe cele mai recente evaluări ale calității aerului, realizate în anul 2024, și sunt destinate să protejeze sănătatea publică și să îmbunătățească mediul.
Ce schimbări vor avea loc și cum ne vor afecta?
În esență, proiectul de ordin stabilește o ierarhie a zonelor și aglomerărilor în două mari regimuri de gestionare a calității aerului: regimul I și regimul II (conform prevederilor art. 8, lit. i) din Legea nr. 104/2011). Aceste regimuri sunt diferite ca măsuri de intervenție și implică obligații distincte pentru autoritățile locale. În primul regim, regimul I, vor intra cele mai poluate zone care necesită acțiuni urgente pentru îmbunătățirea calității aerului, iar în regimul II vor fi incluse zonele care au nevoie de măsuri pentru menținerea unui nivel acceptabil al poluării.
Regim I include localitățile unde nivelurile de poluare sunt cele mai mari, în special în ceea ce privește particulele fine în suspensie (PM10 și PM2,5), şi poluarea cu dioxid de azot (NO2).
Regim II se referă la zone unde poluarea este semnificativă, dar nu la fel de alarmantă, iar măsurile implementate vor fi mai puțin drastice.
Măsuri specifice pentru fiecare regim
În funcție de regimul în care sunt încadrate, autoritățile locale vor trebui să adopte măsuri diferite:
- Pentru regimul I: Unitățile administrativ-teritoriale vor trebui să elaboreze și să implementeze un plan de calitate a aerului sau, acolo unde este cazul, un plan integrat de calitate a aerului. Aceste planuri trebuie să identifice sursele de poluare și să stabilească acțiuni clare pentru reducerea acestora, inclusiv limitarea traficului, modernizarea infrastructurii de transport și sprijinirea industriilor pentru reducerea emisiilor.
- Pentru regimul II: Autoritățile vor trebui să adopte un plan de menținere a calității aerului, care va include măsuri pentru a preveni deteriorarea calității aerului și pentru a asigura că nivelurile de poluare nu vor depăși limitele admise.
De ce sunt necesare aceste modificări?
Motivul principal al actualizării regimurilor de gestionare a ariilor este necesitatea de a răspunde mai eficient la noile date privind calitatea aerului din România. Evaluările din 2024, efectuate de către Ministerul Mediului cu ajutorul stațiilor fixe de monitorizare a calității aerului din Rețeaua Națională de Monitorizare a Calității Aerului, au relevat zone cu niveluri de poluare mai ridicate decât se estima inițial. În aceste zone, poluarea cu particule fine (PM10 și PM2,5) și cu dioxid de azot (NO2) este o problemă majoră, afectând direct sănătatea cetățenilor.
Totodată, această măsură se aliniază la cerințele Uniunii Europene pentru protecția mediului și sănătatea publică, care impun ţăriilor membre să implementeze planuri clare pentru reducerea poluării aerului și îmbunătățirea calității vieții urbane.
Care sunt localitățile și regiunile vizate?
Ca urmare a certificării datelor de monitorizare a calității aerului pentru anul 2024, ANPM a transmis o actualizare a încadrării în regimul de gestionare I și II a ariilor din zonele şi aglomerările prevăzute în anexa nr. 2 din Legea nr.104/2011 care implică următoarele modificări:
- regim de gestionare I:
- municipiul Sighetu Marmației, județul Maramureș pentru indicatorul particule în suspensie (PM10 și PM2,5);
- municipiul Târgu Jiu, județul Gorj pentru indicatorul particule în suspensie (PM10);
- aglomerarea Cluj-Napoca pentru indicatorul dioxid de azot (NO2);
- municipiul Dej, județul Cluj pentru indicatorul particule în suspensie (PM10);
- municipiul Miercurea Ciuc, județul Harghita pentru indicatorul particule în suspensie (PM10);
- orașul Bragadiru, județul Ilfov pentru indicatorul particule în suspensie (PM10).
- regim de gestionare II:
- aglomerarea Pitești, județul Argeș pentru indicatorul particule în suspensie (PM10);
- județul Maramureș, cu excepția municipiului Sighetu Marmației pentru indicatorul particule în suspensie (PM10 și PM2,5);
- județul Gorj, cu excepția municipiului Târgu Jiu pentru indicatorul particule în suspensie (PM10);
- județul Cluj, cu excepția aglomerării Cluj-Napoca pentru indicatorul dioxid de azot (NO2) și a municipiului Dej pentru indicatorul particule în suspensie (PM10);
- județul Harghita, cu excepția municipiului Miercurea Ciuc pentru indicatorul particule în suspensie (PM10);
- județul Ilfov, cu excepția orașului Bragadiru pentru indicatorul particule în suspensie (PM10).
Între 11 și 25 septembrie 2025, orice persoană interesată poate trimite opinii, sugestii și propuneri pe adresa de email calitateaer@mmediu.ro. Aceasta este o oportunitate importantă pentru toți cei care vor să contribuie la protecția mediului și sănătatea comunităților.
Atribuțiile și responsabilitățile factorilor implicați în gestionarea calității aerului sunt prevăzute în art. 7 – art. 24 din Legea nr. 104/2011, cu modificările ulterioare.
Conform prevederilor art. 7 lit. r) din Legea nr. 104/2011 autoritatea publică centrală pentru protecția mediului aprobă listele cu unitățile administrativ-teritoriale întocmite în urma încadrării în regimuri de gestionare a ariilor din zone şi aglomerări, iar conform prevederilor art. 7 lit. j) asigură menținerea sau îmbunătățirea calității aerului înconjurător prin urmărirea aplicării de către autoritățile şi organismele competente sau instituțiile specializate a măsurilor pentru gestionarea calității aerului înconjurător.
Conform prevederilor art. 8, lit. i) din Legea nr. 104/2011, cu modificările ulterioare, Centrul de Evaluare a Calității Aerului realizează clasificarea în regimuri de gestionare a ariilor din zone şi aglomerări şi o supune spre aprobare autorității publice centrale pentru protecția mediului.
După încheierea perioadei de consultare publică, proiectul va fi aprobat și publicat oficial în Monitorul Oficial, iar reglementările vor intra în vigoare. Autoritățile locale vor trebui să adopte măsurile corespunzătoare în termenii stabiliți de planurile de calitate a aerului și de menținere a calității aerului.
Proiect
Ordin