Vineri, 7 noiembrie 2025 – Ministerul Finanțelor a publicat în transparență decizională un proiect de Ordonanță de Urgență pentru modificarea Titlului VIII din Codul Fiscal privind accizele și alte taxe speciale. Proiectul vizează o serie de măsuri cu impact fiscal direct asupra producătorilor de tutun, micilor producători de vinuri liniștite, precum și asupra operatorilor economici care utilizează aparate de marcat electronice fiscale.
Potrivit Notei de fundamentare oficiale, scopul este creșterea veniturilor bugetare din accize, alinierea cu directivele europene și reducerea fenomenului de contrabandă la frontierele interne ale Uniunii Europene.
1. Limită la eliberarea țigaretelor înainte de creșterea accizelor
Articole vizate: art. 340 alineate (13) și (14) Cod Fiscal
Ministerul propune interzicerea eliberării pentru consum, în ultimele trei luni înaintea unei creșteri a accizelor, a unor cantități de țigarete care depășesc cu peste 10% media eliberărilor din ultimele 12 luni calendaristice.
Scopul este de a combate practica firmelor care își făceau stocuri mari la acciza veche, reducând astfel veniturile bugetare.
Sancțiune propusă:
– Introducerea la art. 449 alin. (2) lit. a¹) și alin. (3) lit. a¹) a unei penalități egale cu 150% din diferența între acciza veche și cea majorată pentru cantitățile eliberate peste limită.
Efect preconizat: creșterea predictibilității veniturilor din accizele la tutun — care reprezintă în prezent circa 45% din totalul accizelor colectate la bugetul de stat.
2. Reguli noi pentru micii producători de vinuri liniștite
Articole vizate: art. 341 alin. (1) lit. g) și art. 342 alin. (20)–(21) Cod Fiscal
După introducerea accizelor pentru vinurile liniștite la 1 august 2025, prin Legea nr. 141/2025, nota de fundamentare a proiectului arată că se impune crearea unui cadru clar care să reglementeze momentul eliberării pentru consum și plata accizelor datorate de micii producători independenți de vinuri liniștite.
Astfel proiectul propune:
Introducerea micilor producători independenți de vinuri liniștite în categoria plătitorilor de accize;
Eliberarea pentru consum (art. 342 alin. 20) se va considera la momentul comercializării vinului, nu la producție;
Excepție (alin. 21): deplasarea vinurilor liniștite din spațiul de producție către un antrepozit fiscal nu este considerată eliberare pentru consum, deci nu atrage plata accizei.
Termen tranzitoriu de plată: pentru vinurile comercializate între 1 august și 30 noiembrie 2025, acciza se poate achita până la 25 decembrie 2025 (art. IV alin. 2).
Efect estimat: măsura facilitează conformarea micilor crame și evită blocajele logistice.
Impact bugetar: decalare temporară a încasărilor, fără diminuarea veniturilor totale.
3. Accize noi pentru tutunuri alternative: mestecat și prizat
Articole vizate: art. 439 alin. (2) lit. g), art. 444 alin. (3), art. 444¹, anexa nr. 2, art. 448¹–448³ Cod Fiscal
Pentru prima dată, tutunul pentru mestecat și tutunul pentru uz nazal codul NC 2403 99 10 00, devin produse accizabile.
Nivelurile propuse ale accizelor pentru tutunuri pentru mestecat și tutunuri pentru uz nazal sunt:
- 1.172,45 lei/kg pentru 2025,
- 1.198,28 lei/kg pentru 2026.
Aceste produse vor trebui marcate cu timbre fiscale (art. 444¹) și vor putea fi produse, importate sau achiziționate doar de operatori autorizați (art. 444 alin. 3), la fel ca țigaretele sau produsele de vapat.
Derogare tranzitorie (art. III alin. 2): stocurile produse sau importante din UE până la 20 mai 2024 vor putea fi comercializate fără marcaj până la 20 mai 2026, în conformitate cu Legea nr. 201/2016 și Directiva 2014/40/UE. De asemenea tutunurile pentru mestecat și prizat, aflate în stoc la data de 30 noiembrie 2025, faptul generator şi exigibilitatea intervin la data vânzării pe piață internă a produselor.
Obiectivul este:
- alinierea tratamentului fiscal cu restul produselor din tutun,
- extinderea bazei de impozitare și creșterea veniturilor din accize;
- reducerea riscului de evaziune și contrabandă cu produse nearmonizate, conform Directivei 2014/40/UE.
4. Reguli mai stricte pentru transportul de tutun din alte state UE
Articole vizate: art. 413 și art. 448³ Cod Fiscal
Pentru a combate fenomenul de „micro-contrabandă” la frontiera cu Bulgaria, proiectul de ordonanță de urgență propune:
- definirea caracterului ocazional al transportului de tutun pentru uz propriu(mod repetitiv și sistematic); și
- limite clare pentru cantitățile introduse de persoane fizice în scop personal:
* 250 g sau 800 stick-uri de produse destinate inhalării fără ardere (NC 2404 11 00);
* 250 g de tutun pentru mestecat NC 2403 99 10 00;
* 250 g de tutun pentru prizat NC 2403 99 10 00.
Criteriile pentru determinarea caracterului ocazional vor fi stabilite prin ordin comun al ANAF și Autorității Vamale Române, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare (art. II alin. 1).
Transporturile frecvente, sistematice sau care depășesc limitele vor fi considerate activitate comercială și vor fi impozitate. (art. 448³ alin. 6).
Efect estimat: reducerea pierderilor bugetare rezultate din revânzarea ilegală a produselor accizabile achiziționate din alte state UE.
5. Registru național electronic de evidență a sancțiunilor fiscale
Prin proiect se propune crearea unui Registrul electronic de evidență centralizată a sancțiunilor contravenționale, gestionat de Autoritatea Vamală Română.
Registrul va centraliza sancțiunile contravenționale aplicate de către instituțiile competente respectiv Autoritatea Vamală Română, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pentru faptele prevăzute la art. 449 alin. (2) lit. k) și ț) din Codul fiscal, adică:
- pentru deținerea în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, potrivit prevederilor art. 421 alin. (3), fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false sub limitele prevăzute la art. 452 alin. (1) lit. h); respeciv pentru
- pentru deținerea sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, potrivit prevederilor art. 4441 alin. (1), fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, sub limitele prevăzute la art. 452 alin. (1) lit. m).
Odată cu înființarea registrului, se aduc și modificări esențiale privind limita de deținere a produselor accizabile nemarcate, în special pentru noile tipuri de tutun introduse în sfera de impozitare (tutunul pentru mestecat și cel pentru prizat) considerată infracțiune.
Astfel, art. 452 alin. (1) lit. m) este propus spre modificare astfel încât să fie considerată infracțiune deținerea de către orice persoană sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false,
- peste limita a 7 kg de tutun destinat inhalării fără ardere, conținut în produsele care se încadrează la codul NC 2404 11 00,
- peste limita a 1 kg de tutunuri pentru mestecat care se încadrează la codul NC 2403 99 10 00 și
- peste limita a 1 kg de tutunuri pentru uz nazal care se încadrează la codul NC 2403 99 10 00.
Registrul este prevăzut să fie reglementat printr-un ordin comun al ANAF, Autorității Vamale, MAI și Ministerului Dezvoltării, în termen de 90 de zile (art. II alin. 2).
Efect: creșterea eficienței administrative și a trasabilității sancțiunilor fiscale.
6. Suspendarea sancțiunilor pentru bonurile fiscale fără cod QR complet
Articol relevant: art. V din proiect. Act vizat: OUG nr. 28/1999 privind obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale.
Ministerul Finanțelor propune prelungirea până la 1 noiembrie 2026 a termenului de aplicare a sancțiunilor pentru lipsa codului QR complet pe bonurile fiscale (art. 10 lit. f) și art. 11 alin. (1) lit. h) din OUG nr. 28/1999).
Motiv invocat în Nota de fundamentare: necesitatea completării procesului de avizare tehnică la ICI București și adaptării softurilor pentru aproximativ 900.000 de case de marcat aflate în exploatare.
7. Termene de aplicare
- Majoritatea prevederilor se ar urma să se aplice din 30 noiembrie 2025.
- Marcarea tutunului pentru mestecat și prizat devine obligatorie abia din 20 mai 2026, cu o perioadă de tranziție pentru stocurile existente.
- Emiterea ordinelor secundare ar urma să se facă la 30–90 zile de la intrare în vigoare.
Un pachet fiscal cu impact bugetar și social semnificativ
Proiectul Ministerului Finanțelor face parte din pachetul de consolidare fiscal-bugetară 2025–2026, prevăzut în Programul de Guvernare PSD–PNL–UDMR 2025–2028, vizând creșterea veniturilor din accize, armonizarea tratamentelor fiscale și reducerea contrabandei.
În același timp, guvernul va oferi perioade de grație pentru micii producători și comercianți, pentru a evita un șoc economic imediat.
În concluzie, Ordonanța aduce o dublă mișcare strategică:
- Crește baza de venituri fiscale, prin extinderea accizelor la noi produse și stabilizarea fluxurilor bugetare prin limitarea eliberărilor artificiale de țigarete;
- transparență administrativă prin digitalizarea sancțiunilor fiscale;
Documentul se află în faza de transparență decizională, urmând a fi propus spre adoptare adoptarea în următoarele ședințe de Guvern.
Pentru mai multe detalii a se vedea:
Proiect de OUG
Notă de fundamentare