18 Iunie, 2019

ATENŢIE! REVISAL funcţionează după noi reguli din această lună

Ieri a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, actul normativ – în vigoare de la 19 decembrie 2017 – reglementând noi reguli pentru funcţionarea REVISAL.

Actul normativ analizat astăzi introduce o nouă procedură de declarare a contractelor de muncă și a modificărilor ulterioare, respectiv o nouă procedură de transmitere a registrului cu contractele de muncă, REVISAL.

Cu această ocazie, legiuitorul prelungește termenul de declarare a modificării salariului de încadrare pentru o persoană până la data de 31 martie 2018, situație aplicabilă în contextul transferului asigurărilor sociale de la angajator la salariat având în vedere OUG nr. 79/2017 pentru modificarea Codului fiscal.

Reținem că acest termen este aplicabil numai pentru modificarea valorii salariului brut de încadrare al salariaților, iar celelalte modificări aduse la contractul de muncă se vor declara în termene prevăzute de prezenta Hotărâre de Guvern.

În esență, nu sunt modificări structurale față de reglementările anterioare, însă, procedura este importantă mai ales din perspectiva sancțiunilor contravenționale. Să parcurgem principalele modificări normative.

• Fiecare dintre angajatori are obligaţia să transmită datele în registru, către inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi are sediul/domiciliul, în ordinea angajării. Răspunderea pentru corectitudinea datelor transmise în registru revine în exclusivitate angajatorului.

• Registrul se întocmeşte în formă electronică.

• Angajatorii completează registrul în ordinea angajării persoanelor, cu următoarele date, fără a avea caracter limitativ:

a) datele  de  identificare  ale  angajatorului  persoană  fizică  sau juridică  de  drept  privat,  respectiv instituţie/autoritate  publică/altă  entitate  juridică  care  angajează  personal  în  baza  unui  contract individual de muncă, cum ar fi: denumire, cod unic de identificare – CUI, codul de identificare fiscală – CIF, sediul social şi numele şi prenumele reprezentantului legal – pentru persoanele juridice, respectiv: numele, prenumele, codul numeric personal – CNP, domiciliul – pentru persoanele fizice;

b) datele de identificare ale salariaţilor, cum ar fi: numele, prenumele, codul numeric personal CNP, cetăţenia şi ţara de provenienţă – Uniunea Europeană – UE, non-UE, Spaţiul Economic European – SEE;

c) data încheierii contractului individual de muncă şi data începerii activităţii;

d) funcţia/ocupaţia conform specificaţiei Clasificării ocupaţiilor din România (COR) sau altor acte normative;

e) tipul contractului individual de muncă;

f) durata contractului individual de muncă, respectiv nedeterminată/determinată;

g) durata timpului de muncă şi repartizarea acestuia, în cazul contractelor individuale de muncă cu timp parţial;

h) salariul de bază lunar brut, indemnizaţiile, sporurile, precum şi alte adaosuri, astfel cum sunt prevăzute în contractul individual de muncă sau, după caz, în contractul colectiv de muncă;

i) datele de identificare ale utilizatorului, în cazul contractelor de muncă temporară;

j) data transferului astfel cum este prevăzut la art. 90 alin. (9) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi datele de identificare ale angajatorului la care se face transferul;

k) data preluării prin transfer, astfel cum este prevăzut la art. 90 alin. (9) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 32 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi datele de identificare ale angajatorului de la care se face transferul;

l) data la care începe şi data la care încetează detaşarea, precum şi datele de identificare ale angajatorului la care se face detaşarea;

m) data la care începe şi data la care încetează detaşarea transnaţională, definită de Legea nr. 16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale, statul în care urmează să se realizeze detaşarea transnaţională, denumirea beneficiarului/utilizatorului la care urmează să presteze activitatea salariatul detaşat, precum şi natura acestei activităţi;

n) data la care începe şi data la care încetează detaşarea pe teritoriul unui stat care nu este membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, statul în care urmează să se realizeze detaşarea, denumirea beneficiarului/utilizatorului la care urmează să presteze activitatea salariatul detaşat, precum şi natura acestei activităţi;

o) perioada, cauzele de suspendare şi data încetării suspendării contractului individual de muncă, cu excepţia cazurilor de suspendare în baza certificatelor medicale;

p) data şi temeiul legal al încetării contractului individual de muncă.

• Orice modificare a datelor prevăzute la lit. d)-g) se transmite în registru cel târziu în ziua anterioară producerii modificării. Excepţie fac situaţiile în care modificarea se produce ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti când înregistrarea în registru se face în termen de 20 de zile de la data la care angajatorul a luat cunoştinţă de conţinutul acesteia.

• Orice modificare privind perioada de detaşare prevăzută la lit. l)-n) se transmite în registru cel târziu în ziua anterioară producerii modificării.

• Orice modificare a datelor prevăzute la lit. a) şi b) se transmite la inspectoratul teritorial de muncă în termen de 3 zile lucrătoare de la data apariţiei modificării.

• Datele în registru se completează şi se transmit on-line pe portalul Inspecţiei Muncii.

Ai nevoie de HG nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF şi MOBI, de AICI!

comentarii

Despre autor  ⁄ Adrian Benţa

Adrian Benta este membru al Camerei Consultanților Fiscali (2007), auditor financiar stagiar, membru CAFR (2010). Are o experienţă de peste 13 ani în conducerea contabilităţii şi fiscalitatea societăţii comerciale şi conduce un cabinet propriu de consultanţă fiscală. Contact: adrian@bentaconsult.ro.

Fara comentarii

Scrie un comentariu