În verificarea contabilă a conturilor de terţi urmărim dacă toate datoriile şi creanţele întreprinderii sunt corect evaluate şi sunt clarificate.
De asemenea, se verifică metodele de evidenţă utilizate, atât în contabilitatea financiară, cât şi în contabilitatea de gestiune.

Obiectivele controlului

Elemente verificabile

Furnizori şi de clienţi

  • Se fac verificări încruci­şate între conturile de terţi şi cele de stocuri;
  • Se verifică confirmarea expresă a soldurilor de către parteneri (schimburi de extrase sau punctaje);
  • Se verifică documentele justificative de intrare şi de ieşire;
  • Se verifică evaluarea şi reflectarea în contabilitate;
  • Se analizează relaţia cumpărări-furnizori şi vânzări-clienţi;

Efecte de plată şi efecte de primit

Debitori şi cre­ditori

Decontări cu salariaţii, asigurări sociale şi protecţie socială

  • Se verifică pontajele, statele de salarii, documentele de plată etc;
  • Se fac verificări încruci­şate între declaraţiile fiscale, fişa de plătitor şi datele din balanţă;
  • Se fac punctaje cu administraţia financiară;

Decontări cu bugetul statului

Decontări interne (cele în cadrul grupului şi cele cu asociaţii)

  • Se verifică documentele care atestă decontările în cadrul grupului şi cele cu asociaţii;
  • Se verifică evaluarea şi reflectarea în contabilitate;

Conturile tranzitorii sau de aşteptare (Decontări din operaţiuni în curs de clarificare)

  • Se verifică operaţiunile în curs de clarificare şi cauzele care au generat această încadrare;
  • Se verifică măsurile dispuse pentru soluţionarea acestor operaţiuni;

Conturile de regularizare (Cheltuieli înregistrate în avans, Venituri înregistrate în avans)

Conturile de ajustări pentru deprecierea creanţelor (clienţi, asociaţi, debitori)

  • Se verifică estimarea valorilor brute şi valorilor nete, verificarea calculelor, analiza provizioanelor;

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here