Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a publicat o informare prin care atrage atenţia asupra riscurilor implicate de transmiterea unor mesaje SMS/MMS către numere scurte de 3-5 cifre, utilizatorii de telefonie mobilă solicitând sau abonându-se astfel la servicii de conținut cu valoare adăugată (concursuri, jocuri, horoscop sau anumite aplicații) pentru care sunt, de regulă, taxați suplimentar.
Avertismentul Autorităţii vine pe fundalul unor practici ce duc la taxarea nedorită, abuzul sau fraudele asociate accesării acestor servicii, un operator de telefonie mobilă fiind sancţionat în acest sens la începutul lunii trecut pentru nerespectarea obligaţiilor de informare a utilizatorilor.
Astfel, în luna mai a anului 2016, Autoritatea a sancționat RCS & RDS cu amendă contravențională în cuantum total de 10.000 lei pentru că nu și-a informat corect și complet abonații despre tarifele aplicabile pentru transmiterea de SMS-uri către un număr scurt intern în cadrul unui concurs, precum și pentru că a aplicat un tarif mai mare decât cel maxim reglementat pentru această categorie de numere. Operatorul a fost, de asemenea, obligat să restituie integral abonaților participanți la concurs diferența dintre costul suplimentar tarifat pentru transmiterea de SMS-uri către numărul scurt intern și tariful pe care ar fi trebuit să îl încaseze pentru prestarea acestor servicii conform reglementărilor ANCOM.
Ce obligații de informare impune ANCOM?
Potrivit datelor furnizate de ANCOM, utilizatorii trebuie să primească informații clare despre tariful aplicabil și modalitatea de tarifare a mesajelor SMS/MMS către numere scurte de fiecare dată când le este comunicat numărul național scurt intern ori codul scurt aferent serviciului cu valoare adăugată (înainte de furnizarea serviciului), precum și la momentul inițierii serviciului și pe parcursul utilizării acestuia, prin intermediul unor mesaje care să includă informații despre:
- tariful aplicat – precizarea dacă tariful este mai mare decât cel practicat în rețea și dacă SMS/MMS-urile sunt incluse în abonamente/extraopțiuni;
- serviciul oferit – confirmarea serviciului, perioada de furnizare, modalitatea de accesare a serviciului, codul de acces la conținut;
- eventuala existență a unui tarif pentru mesajele de informare transmise utilizatorilor – ale căror costuri nu vor depăși însă tarifele pentru SMS-urile/MMS-urile naționale asociate planului tarifar aplicat fiecărui utilizator.
De asemenea, detaliile privind consumul de servicii cu valoare adăugată (premium) oferite prin intermediul numerelor naționale scurte interne ori al codurilor scurte, inclusiv tariful aplicat pentru acestea, dacă este cazul, trebuie să se regăsească în factura detaliată emisă de furnizor la cererea abonatului.
Reclamaţii
Dacă în procesul de utilizare a serviciilor cu valoare adăugată nu primesc informațiile reglementate de ANCOM prin Decizia nr. 1131/2014 privind adoptarea Codului de conduită pentru utilizarea numerelor naționale scurte interne și a codurilor scurte SMS/MMS sau dacă operatorii de telefonie mobilă nu publică pe pagina de internet proprie aceste informații, conform Deciziei nr. 158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali, utilizatorii pot face o sesizare către ANCOM.
Sursa: ANCOM
Ai nevoie de Codul de conduită pentru utilizarea numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!
