10 Decembrie, 2016

Zborurile verzi creează turbulenţe politice

De la 1 ianuarie, toate companiile aeriene ce operează zboruri în UE (sau către și de la aeroporturi UE) trebuie să aibă permise de poluare în cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii. Măsurile UE pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din transportul aerian au provocat proteste în țările terțe.

Pe 28 februarie, deputaţii europeni de la comisia pentru transport vor pune Comisiei Europene întrebări despre ultimele dezvoltări în domeniul emisiilor provenite din transportul aerian. Emisiile din sectorul aviatic reprezintă 3% din totalul de emisii în UE (de două ori mai mult decât în 1990) și se estimează că acestea vor crește la 15% până în 2050. UE limitează aceste emisii la 97% din media pe 2004-2006 în 2012 și 95% în anii următori (ceea ce înseamnă 213, respectiv 208,5 milioane de tone de CO2).

Potrivit Parlamentului European, companiile trebuie să aibă permise de poluare în cadrul schemei  de comercializare a certificatelor de emisii. 85% din permise sunt gratuite, iar 15% trebuie cumpărate. Emiterea unei tone de CO2 costă aproximativ 4 euro. Sancțiunile pentru emisiile neacoperite de permise sunt de 100 de euro pe tona de CO2 sau interdicția zborului în sau prin UE.

Conform PE, noile reguli afectează 4.000 de companii aeriene din aproximativ 90 de state. Până acum, doar 900 de companii au făcut cereri pentru alocațiile gratuite. SUA, China și Rusia s-au opus puternic regulilor UE, peste 20 de state semnând la Moscova, pe 22 februarie, o declarație împotriva schemei  de comercializare a certificatelor de emisii. China interzice deja companiilor sale să participe la această schemă. Această coaliție amenință să impună taxe noi companiilor aeriene europene și cere abordarea emisiilor din sectorul aviatic în cadrul Organizației Internaționale a Aviației Civile.

 2 euro în plus la prețul unui bilet de avion

Conform UE, schema de comercializare a certificatelor de emisii a apărut ca reacție la neputința Organizației Internaționale a Aviației Civile în abordarea reducerii emisiilor din sectorul aviatic. Aceasta nu contravine dreptului internațional și duce la adăugarea a doar 2 euro la prețul unui bilet de avion.

Sursa: Parlamentul European

Despre autor  ⁄ Ioana Popa

Ioana Popa este redactor la LegeStart din anul 2011. A absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării.

Fara comentarii

Scrie un comentariu