19 Septembrie, 2014

Vrei să îţi schimbi domiciliul? Iată ce acte îţi sunt necesare!

Ce este reşedinţa?

Reşedinţa este adresa la care persoana fizică declară că are locuinţa secundară, alta decât cea de domiciliu.

În calitate de cetăţean român cu domiciliul în România, ai dreptul să-ţi stabileşti sau să-ţi schimbi domiciliul ori reşedinţa în orice localitate din ţară, în condiţiile legii.

Trebuie să declari pe propria răspundere adresa la care ai locuinţa asigurată dacă doreşti să îţi stabileşti domiciliul sau, după caz, să îţi înscrii menţiunea de stabilire a reşedinţei în cartea de identitate.

Potrivit legii, declaraţia se dă în scris şi se semnează în faţa unei persoane autorizate din cadrul serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor.

De asemenea, persoanele care îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa sunt obligate să ceară înscrierea în cartea de imobil la noua locuinţă în termen de 15 zile de la mutare.

Ce acte îţi trebuie pentru schimbarea domiciliului?

- actul de identitate (carte de identitate sau buletin de identitate în original şi copie);

- certificatul de naştere (original şi copie);

- certificatul de căsătorie (original şi copie);

- actul de spaţiu (original şi copie);

- taxa ce reprezintă contravaloarea cărţii de identitate, şi care include şi valoarea fotografiei preluată cu ajutorul calculatorului;

- certificatul de naştere pentru copilul sub 14 ani, pentru ceilalţi acte de identitate (original şi copie);

- timbru fiscal.

- livret militar (dacă există în original şi copie).

În cazul persoanei care îndeplineşte condiţiile satisfacerii stagiului militar însă, din diferite motive nu a fost încorporată (spre exemplu – persoana în cauză este student sau din motive de sănătate a amânat data încorporării), se va adăuga la actele necesare şi o adeverinţă de luare în evidenţă de către Centrul Militar Judeţean sau, după caz, Centrul militar al sectorului unde persoana în cauză îşi are domiciliul.

Aceeaşi procedură se aplică şi persoanei care a fost clasată (cu revenire) în timpul satisfacerii stagiului militar.

Potrivit OUG nr. 97/2005, persoana care găzduieşte o altă persoană, în mod neîntrerupt, pe o perioadă mai mare de 30 de zile, cu excepţia situaţiilor în care persoana locuieşte la o altă adresă decât cea de domiciliu, în interesul serviciului sau în scop turistic, are obligaţia de a anunţa poliţia sau serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul unde este situat imobilul.

Menţiunea de stabilire a reşedinţei se acordă pentru perioadă solicitată, dar nu mai mare de un an, şi are valabilitate pe timpul cât persoana locuieşte la reşedinţa stabilită.

La expirarea acestui termen, persoana poate solicita înscrierea unei noi menţiuni de stabilire a reşedinţei.

Legea mai spune că, în cazul în care se schimbă denumirea localităţilor şi a străzilor, cheltuielile pentru schimbarea cărţii de identitate vor fi suportate de instituţiile publice care au propus schimbarea denumirilor.

Cadru legal

* Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, actualizată.

* Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, privind regimul străinilor în România.

Despre autor  ⁄ Ioana Popa

Ioana Popa este redactor la LegeStart din anul 2011. A absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării. Contact: ioana.popa@indaco.ro

Comentarii

  • Răspunde
    Popescu
    ianuarie 11 2014

    Buna ziua!
    Problema mea este legata de domiciliul din buletin: am fost luat in spatiu de catre o persoana cu care ulterior m-am certat. Poate cineva sa-mi spuna daca acea persoana poate sa faca vre-o schimbare fara consimtamantul meu (in sensul ca ar putea instiinta autoritatea ca nu mai doreste sa ma tina in spatiu, si astfel actul meu de identitate sa fie “anulat”). Trebuie sa mentionez ca lucrez in strainatate si ma preocupa faptul ca as putea intampina dificultati in momentul in care as vrea sa vin in concediu acasa.
    Multumesc celor care ar fi amabili sa ma lamureasca!

  • Răspunde
    cutuhan
    aprilie 4 2014

    dupa schimbarea de domicilu in alt judet ,e necesar schimbarea nr. de imatriculare a masinii in jud. respectiv?

Scrie un comentariu