În Monitorul Oficial nr. 406 din 05.07.2013 a fost publicat Ordinul MFP nr. 608/2013 privind constituirea Evidenţei autovehiculelor înmatriculate sau transcrise care intră sub incidenţa timbrului de mediu pentru autovehicule.
Actuala formă a obligaţiei de plată pentru timbrul de mediu pentru autoturisme este reglementată de OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu.
Această ordonanţă instituie un principiu general conform căruia timbrul de mediu se datorează pentru prima înmatriculare a unor autoturisme în România, iar dacă există vânzări ulterioare ale autoturismului, nu se datorează timbrul de mediu dacă acesta a fost achitat la prima înmatriculare.
Acelaşi act normativ instituie obligaţia ANAF-ului, împreună cu autorităţile de la Ministerul Mediului, de a crea o bază de date cu autoturismele în sfera timbrului de mediu.
Actul normativ analizat astăzi adoptă procedura privind crearea acestei baze de date.

CARE SUNT INFORMAŢIILE PRINCIPALE ALE ACESTEI BAZE DE DATE?

Baza de date cuprinde următoarele informaţii:

a) date de identificare a autovehiculului;
b) date de identificare a proprietarului autovehiculului;
c) tipul solicitării (primă înmatriculare, scutire de timbru etc.);
d) date privind stabilirea timbrului de mediu;
e) date privind diferenţe faţă de timbrul de mediu stabilit;
f) date privind plata timbrului de mediu;
g) date privind cererile de restituire depuse la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
h) date privind restituirea aprobată de ANAF;
i) date privind restituiri aprobate de Administraţia Fondului pentru Mediu;
j) data înmatriculării autovehiculului şi numărul de înmatriculare;
k) data scoaterii din parcul auto naţional a autovehiculului.

DE CE ESTE UTILĂ ACEASTĂ BAZĂ DE DATE?

În esenţă, baza de date este foarte utilă când urmează o revânzare ulterioară a autoturismului pentru care s-a achitat deja timbrul de mediu.

Până la apariţia acestei baze de date, un contribuabil ce doreşte să înmatriculeze un autoturism pentru care a fost deja achitată taxa de înmatriculare şi, implicit, nu mai datorează timbrul de mediu, are obligaţia să obţină o adeverinţă de la autoritatea fiscală cu privire la plata taxei.

Lăsând deoparte birocraţia şi plimbările cetăţeanului pe la ghişeele ANAF-ului, ce nu sunt întotdeauna foarte plăcute, din punct de vedere tehnic, nici această instituţie nu avea centralizată o situaţie cu încasările privind taxa de primă înmatriculare, timbrul de mediu şi obţinerea unei dovezi a plăţii anterioare necesită un efort destul de mare.

Mai reţinem şi faptul că această bază de date va fi utilizată în comun atât de ANAF, cât şi de Autorităţile de mediu, precum şi de către Direcţia de înmatriculare autoturisme, fapt pentru care ne aşteptăm ca procedura de vânzare a unui autoturism pentru care s-a achitat deja timbrul de mediu să fie simplificată.

Ordinul MFP nr. 608/2013 poate fi consultat integral pe Lege5.ro – noul serviciu online de documentare legislativă realizat de Indaco Systems.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here