9 Decembrie, 2016

UPDATE: Guvernul a aprobat „regionalizarea” ANAF

Guvernul a aprobat în cadrul şedinţei susţinute ieri, 26 iunie 2013, reorganizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), prin desfiinţarea celor 42 de direcţii judeţene ale finanţelor publice care vor fi înlocuite de 8 direcţii regionale, specifice principalelor regiuni de dezvoltare ale României. Reorganizarea include şi preluarea activităţii Autorităţii Naţionale a Vămilor şi a Gărzii Financiare.

* Crearea structurilor la nivel regional

Conform proiectului de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerul Finanţelor Publice, competenţa teritorială a viitoarelor direcţii generale regionale ale finanţelor publice respectă decupajul teritorial al regiunilor de dezvoltare astfel cum au fost stabilite prin Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România:

1. Regiunea de Dezvoltare Nord-Est – judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui.

2. Regiunea de Dezvoltare Sud-Est – judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Vrancea şi Tulcea.

3. Regiunea de Dezvoltare Sud-Muntenia – judeţele Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman.

4. Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia – judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea.

5. Regiunea de Dezvoltare Vest – judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş.

6. Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest – judeţele Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare şi Maramureş.

7. Regiunea de Dezvoltare Centru – judeţele Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu.

8. Regiunea de Dezvoltare Bucureşti-Ilfov – municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov.

regiuni1
Sursa foto: Lege5.ro

Mai exact? Unităţile judeţene, de la nivelul fiecărei regiuni în parte, vor fi comasate, formând unitatea regională.

Potrivit Notei de fundamentare a proiectului de act normativ, reorganizarea şi trecerea de la nivel judeţean, la nivel regional, are ca scop îmbunătăţirea performanţei operaţionale a ANAF şi diminuarea costului colectării, în condiţiile în care de la nivel central la nivel teritorial se va opera cu un numar de 8 structuri, în locul celor 42 existente în prezent.

Funcţiile suport, precum şi calitatea de ordonator terţiar de credite vor fi retrase structurilor judeţene, fiind transferate nivelului regional (prin comasarea parţială a funcţiilor suport şi preluarea execuţiei bugetare, a inventarelor, a arhivelor etc.).

Nivelul regional va avea inclusiv un rol de planificare, coordonare şi control în raport cu unităţile subordonate din raza sa teritorială. Totodata, numarul functiilor de conducere se va reduce considerabil .

Regionalizarea păstrează structura de organizare pe 3 paliere (sediu central/nivel regional/nivel local în loc de sediul central/nivel judeţean/nivel local), permiţând însă, conform MFP,  un management mai bun, dar şi economii importante în procesul de administrare fiscală.

* Înfiinţarea Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală

Autoritatea Naţională a Vămilor (ANV) şi Garda Financiară (GF) se reorganizează ca structuri fără personalitate juridică în cadrul ANAF, personalul aferent celor două insituţii urmând să fie preluat în limita numărului de posturi aprobat.

Conform documentelor elaborate, Direcţia Generală Antifraudă va fi o structură naţională puternică, având 8 servicii regionale aflate în directa coordonare a aparatului central.

Structura nou înfiinţată:

    • va reuni atribuţii, pe linia combaterii evaziunii şi fraudei fiscale, atât de la nivelul ANAF, cât şi de la nivelul ANV şi GF;
    • va efectua activități de control cu privire la respectarea actelor normative din domeniul fiscal în scopul prevenirii, descoperirii şi combaterii oricăror acte şi fapte interzise de lege;
    • va participa, în colaborare cu organele de specialitate ale altor ministere şi instituţii specializate, la acţiuni de depistare şi combatere a activităţilor care generează fenomene de evaziune şi fraudă fiscală.

Restructurarea ANAF a fost anunţată prin Memorandumul cu tema „Programul multianual de modernizare a administraţiei fiscale” aprobat de Guvern în 18 aprilie 2012 şi constituie o precondiţie pentru implementarea „Proiectului de modernizare a administraţiei fiscale”, proiect pentru care s-a semnat un acord de împrumut cu Banca Mondială în valoare de 70 de milioane de euro în data de 8 mai 2013.

Atenţie! Prevederile de mai sus sunt cele incluse în forma de proiect a actului normativ. Vom reveni cu forma finală a ordonanţei aprobate de Guvern, în momentul publicării acesteia în Monitorul Oficial.

Sursa: Ministerul Finanţelor Publice, Guvernul României

Despre autor  ⁄ Elena Hogaş

Elena Hogaş este redactor la Legestart.ro. Este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA). Contact: elena.hogas@indaco.ro

Fara comentarii

Scrie un comentariu