9 Decembrie, 2016

Unde se situează România după a treia rundă de evaluare GRECO?

Ministerul Justiţiei a anunţat publicarea raportului de conformitate privind România în cadrul celei de-a treia runde de evaluare GRECO, pe subiectele referitoare la incriminarea faptelor de corupţie şi transparenţa finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale, conform unui comunicat de presă publicat pe site-ul instituţiei.

Grupul Statelor împotriva Corupţiei (GRECO), organism al Consiliului Europei, a publicat în data de 11 februarie Raportul de conformitate privind România din cea de-a treia rundă de evaluare.

Consultă online Raportul! Click aici

Potrivit datelor furnizate de Ministerul Justiţiei, raportul, adoptat la Strasbourg la data de 7 decembrie 2012, analizează modul de implementare a recomandărilor formulate României în Rapoartele de Evaluare pe cele două teme supuse evaluării, respectiv incriminarea faptelor de corupţie şi transparenţa finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale.

În ceea ce priveşte incriminarea faptelor de corupţie, 4 recomandări sunt neimplementate întrucât fie nu au fost adoptate măsuri legislative în vedere implementării acestora (i şi iv), fie de la momentul adoptării Raportului de Evaluare nu au fost adoptate măsuri suplimentare pentru îndeplinirea lor, însă ele vor fi implementate prin intrarea în vigoare a noului Cod Penal (iii şi vii). Două recomandări (ii şi v) sunt parţial implementate întrucât în vederea implementării lor, a fost modificat proiectul Legii de punere în aplicare a noului Cod Penal (LPACP).

Acestea vor fi implementate odată cu intrarea în vigoare a LPACP. Recomandarea vi (formată din trei părţi) este parţial implementată întrucât a fost realizată doar o parte a sa; implementarea sa în întregime ar avea repercusiuni asupra activităţii Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi a cauzelor curente şi viitoare.

În ceea ce priveşte transparenţa finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale, recomandările ii, vi şi x sunt considerate ca fiind implementate satisfăcător, fiind adoptate o serie de măsuri pentru punerea lor în aplicare.

Celelalte 10 recomandări (i, iii-v, vii-ix, xi-xiii) sunt considerate ca fiind parţial implementate întrucât proiectul de Lege de modificare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, este în procedura de avizare, anterior aprobării sale de către Guvern şi adoptării de către Parlament. Iniţiatorul proiectului de Lege este Autoritatea Electorală Permanentă.

În concluziile finale ale raportului, GRECO recunoaşte complexitatea procesului de reformă derulat de România în ultimii ani:

„În ceea ce priveşte incriminările, România a trecut printr-un proces foarte cuprinzător şi lăudabil de reformă legislativă în ceea ce priveşte dreptul său penal. Împreună cu propunerile recent introduse de modificare a Legii privind punerea în aplicare a noului Cod Penal, se aşteaptă ca dispoziţiile din noul Cod penal (adoptat de Parlament în 2009 şi în curs de intrare în vigoare împreună cu LPACP) să răspundă cerinţelor celor mai multe recomandări”.

De asemenea, în privinţa finanţării partidelor politice „GRECO constată cu satisfacţie procesul angajat să modifice legislaţia privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, precum şi sprijinul exprimat de Parlament pentru acest proces. Dacă s-ar adopta, modificările ar umple o serie de lacune identificate în Raportul de Evaluare. În special, publicul va avea acces la situaţiile financiare anuale ale partidelor politice. GRECO este deosebit de încântat să vadă că toate recomandările sunt luate în considerare şi de faptul că Autoritatea Electorală Permanentă pare să îşi consolideze progresiv poziţia şi autoritatea”.

Aşadar, GRECO a luat cunoştinţă de faptul că România a fost în măsură să demonstreze că reformele substanţiale, cu potenţial de realizare a conformităţii cu recomandările nerezolvate în următoarele 18 luni, sunt în curs de desfăşurare.

Termenul până la care România trebuie să prezinte informaţii suplimentare privind implementarea recomandărilor restante (parţial implementate sau neimplementate) este 30 iunie 2014.

Context:

GRECO (Grupul Statelor împotriva Corupţiei – Group of States against Corruption) a fost înfiinţat în anul 1999 de Consiliul Europei în vederea monitorizării nivelului de conformitate a statelor cu standardele anticorupţie ale organizaţiei.

Obiectivul GRECO este de a îmbunătăţi capacitatea membrilor săi de a lupta împotriva corupţiei şi de a monitoriza nivelul de conformitate cu standardele Consiliului Europei în materie de anticorupţie prin intermediul unui proces dinamic de evaluări reciproce şi al misiunilor de evaluare. Este un mecanism care sprijină statele în identificarea deficienţelor în politicile naţionale anticorupţie, determinând realizarea reformelor legislative, instituţionale şi practice necesare.

România este membru fondator GRECO.

Până în prezent, pentru România s-au încheiat primele două runde de evaluare, axate pe autorităţile responsabile de prevenirea, investigarea, urmărirea penală şi judecarea infracţiunilor de corupţie şi administraţia publică.

Sursa: MJ

Despre autor  ⁄ Elena Hogaş

Elena Hogaş este redactor la Legestart.ro. Este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA). Contact: elena.hogas@indaco.ro

Un comentariu

  • Răspunde
    GHEORGHE
    mai 2 2013

    Ma intrebam zilele trecute de ce nu poate trece JUSTITIA de conceptia comunista care inca dupa atitia ani o subjuga si asupreste, ma intrebam de ce se tot vorbeste pe la tv si prin presa despre statul de drept roman unde oameni de rand sunt batjocoriti de-a dreptul prin JUSTITIA ROMANA. Ma intrebam oare daca magistrati ar raspunde material cand distrug atate vieti ar mai gresi? de ce sa plateasca statul roman cand un magistrat greseste? Stie sistemul cu ce nr de dosare intra un magistrat in sedinta? chiar noi oameni de rand suntem prosti sa credem ca un magistrat citeste toate acele dosare? dar vinovati sunt numai magistrati caci accepta mocirla sistemului comunist, iar sistemul normal ii apara constient ca ei distrug vieti.Un om al unui stat de drept poate fi judecat in democratie dupa un cod penal al comunistilor? judecati dvs oameni buni.

Scrie un comentariu