9 Decembrie, 2016

Ţi-ai cumpărat un produs nou şi acesta nu funcţionează cum trebuie? Află ce variante şi ce drepturi ai

Atunci când cumperi un produs nou, indiferent că e vorba de un laptop, un televizor sau un robot de bucătărie, ai anumite drepturi care trebuie să-ţi fie respectate.

Descrierile acestor produse trebuie să se potrivească întocmai cu realitatea, calitatea lor trebuie să fie corespunzătoare şi acestea trebuie să funcţioneze conform scopului pentru care au fost făcute.

Cele mai multe produse cumpărate au o garanţie legală care asigură funcţionarea corespunzătoare a produsului timp de cel puţin doi ani. Însă unii comercianţi / producători pot oferi clienţilor şi o garanţie comercială (care nu poate limita drepturile oferite de garanţia legală).

Ce să faci dacă un produs nou are defecţiuni?

Înainte de toate, trebuie să iei legătura cu vânzătorul, care trebuie să te ajute / îndrume pentru a-ţi rezolva problema.

Dacă e nevoie, fă o plângere scrisă care să conţină toate informaţiile necesare: firma de la care ai cumpărat produsul, data cumpărării, preţul plătit, modalitatea de plată, motivul reclamaţiei şi soluţia aleasă de tine pentru remedierea situaţiei.

Practic, ai de ales între a cere repararea produsului sau înlocuirea lui (exceptând situaţia în care soluţia aleasă de tine este mult mai scumpă decât cealaltă).

De reţinut:

• Costurile reparaţiilor sau înlocuirii sunt suportate în întregime de vânzător;

• Asigură-te că sigiliile produsului rămân intacte. În caz contrar, vânzătorul poate refuza să ţi-l repare;

• Verifică dacă în garanţie este meţionată durata reparaţiilor;

• Ai dreptul să renunţi la produs şi să-ţi primeşti banii înapoi (sau să beneficiezi de o reducere de preţ) atunci când nu beneficiezi de repararea sau înlocuirea acestuia, când vânzătorul nu remediază situaţia într-o perioadă de timp rezonabilă sau când remedierea defectului nu este în avantajul tău.


Garanţia legală – excepţii

Perioada standard de doi ani a garanţiei legale este mai redusă atunci când este vorba de produse care au o durată medie de utilizare mai mică (încălţăminte, îmbrăcăminte etc.).

Aspecte care merită atenţie:

• Să păstrezi actele originale primite de la vânzător, precum şi bonurile fiscale sau facturile;

• Pentru cumpărăturile făcute prin poştă / Internet, ai aceleaşi drepturi (privind garanţia) ca pentru cele făcute într-un magazin normal;

• Garanţia legală nu se aplică atunci când cumperi produse de la o persoană care nu este comerciant;

• Garanţia legală poate fi redusă la un an în cazul produselor cumpărate la mâna a doua.

Despre autor  ⁄ Alexandru Boiciuc

Alexandru Boiciuc redactează şi editează articole la LegeStart.ro. E licenţiat (specializarea jurnalism) al Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi a mai lucrat în presă la ediţia online a ziarului ProSport. Contact: legestart(@)indaco(.)ro

Fara comentarii

Scrie un comentariu