5 Decembrie, 2016

Ştiaţi că tichetele cadou se pot acorda şi altor persoane în afara salariaţilor companiei?

Baza legislativă în care sunt acordate tichetele cadou este dată de Legea nr. 193/2006 şi de normele ei de aplicare – aprobate prin HG nr. 1317/2006.

Astfel, „societăţile comerciale, regiile autonome, societăţile şi companiile naţionale, instituţiile din sectorul bugetar, unităţile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum şi persoanele fizice care încadrează personal pe bază de contract individual de muncă pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă”.

În acelaşi timp, art. 2 alin. (1) din Legea nr. 193/2006 menţionează categoriile de activităţi la care se pot acorda:

- campanii de marketing;
- studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi, pentru protocol;
- pentru cheltuielile de reclamă şi publicitate;
- pentru cheltuieli sociale.

Tichete cadou acordate pentru protocol

Această categorie de tichete este acordată unei persoane care nu are calitatea de salariat în unitatea respectivă. Tratamentul fiscal este dat de art. 21 alin. (3) lit. a) Cod fiscal, cheltuielile de protocol cu tichete cadou fiind considerate deductibile în limita a 2% aplicată asupra diferenţei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile şi totalul cheltuielilor
aferente veniturilor impozabile, altele decât cheltuielile de protocol şi cheltuielile cu impozitul pe profit.

Tichetele cadou acordate pentru campanii de marketing

Situaţiile în care se pot acorda tichete cadou încadrate la categoria de campanii de marketing sunt date de cele mai multe ori de firmele care distribuie produse finite în relaţia cu partenerul.

Astfel, agentul economic beneficiază de o campanie de marketing fie pentru reclamă şi/sau publicitate, fie pentru creşterea vânzărilor, în urma căreia tichetele cadou acordate unor terţe persoane (care nu sunt salariaţii companiei care iniţiază campania, ci mai degrabă sunt angajaţii distribuitorului care pun în practică activitatea) sunt considerate deductibile integral, conform art. 21, alin. (2), lit. d) din Codul Fiscal.

Cum dovedim în faţa organului fiscal diferenţa între cheltuieli de protocol şi cheltuieli de marketing – implicit, deductibilitate parţială (2%) sau integrală?

Pentru desfăşurarea campaniei de marketing, agentul economic încheie un contract de prestări servicii în baza căruia (în urma unor targete concrete) se vor acorda un anumit număr de tichete cadou. Acestea se acordă beneficiarului final în baza unui document în care sunt menţionate numărul tichetelor cadou, perioada pentru care au fost acordate, serviciul prestat şi informaţii referitoare la impozitarea acestora.

Dacă tichetele cadou se acordă direct partenerului, predarea acestora este recomandabil să fie făcută pe baza unui proces verbal.

Care sunt obligaţiile agentului economic care acordă tichete cadou?

Acestea sunt:

- Reţinerea şi virarea impozitului de 16%. Pentru că beneficiarul final primeşte contravaloarea banilor sub formă de hârtie, din motive practice şi de etică profesională, impozitul este calculat şi virat integral de către agentul economic;
- Declararea impozitului în declaraţia 100 „Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat”, până pe data de 25 a lunii următoare celei pentru care au fost acordate, în baza convenţiei civile;
- Plata impozitului de 16%, până pe data de 25 ale lunii următoare celei pentru care au fost acordate;
- Declararea în declaraţia 205 “Declaraţie informativă privind impozitul reţinut pe veniturile cu regim de reţinere la sursă, pe beneficiari de venit” până pe data de 30 mai a anului următor pentru care s-au cordat tichete cadou. De cele mai multe ori, în schimb, pentru evidenţierea concretă a acestora se declară până pe data de 28 februarie a anului următor celui pentru care s-au acordat, odată cu venitul salarial pe anul trecut (fostele fişe fiscale).

Deşi în practică sunt puţine situaţiile în care agenţii economici apelează la tichetele cadou, de cele mai multe ori ele sunt acordate salariaţilor cu ocazia sărbătorilor de Crăciun şi de Paşte şi (angajatelor) de 1 / 8 Martie.

––(P)––

Legislaţia românească este accesibilă în Lege5 - soft de documentare legislativă disponibil în variantele OnlineDesktop şi Mobile.

Destinat atât specialiştilor, cât şi novicilor, Lege5 este bazat pe un motor de căutare performant şi uşor de folosit. Totodată, Lege5 oferă o bază de date (actualizată constant) ce acoperă atât legislaţia românească şi europeană, cât şi jurisprudenţa românească şi europeană. Baza include gratuit toate documentele publicate în Monitorul Oficial, dar şi achiziţii publice, modele şi formulare.

Află mai multe despre Lege5 de AICI.

L5S


comentarii

Despre autor  ⁄ Sorina Ivan

Absolventă a facultăţii de Management Economic în cadrul Academiei de Studii Economice, absolventă de cursuri de specialitate în domeniul resurselor umane (Inspector Resurse Umane, Inspector Salarii, Legislaţie şi Politici Manageriale). Experienţă de şase ani în consultanţă resurse umane (leasing de personal, salarizare şi administrare de personal), recrutare de personal şi contabilitate primară.

Comentarii

  • Răspunde
    LUCIAN
    februarie 4 2016

    Bun aziua,

    Ati putea actualiza articolul potrivit noului Cod fiscal?

    Cu stima,
    Lucian Mihail

  • Răspunde
    ISIS
    februarie 11 2016

    “Deşi în practică sunt puţine situaţiile în care agenţii economici apelează la tichetele cadou, de cele mai multe ori ele sunt acordate salariaţilor cu ocazia sărbătorilor de Crăciun şi de Paşte şi (angajatelor) de 1 / 8 Martie.”

    Serios? Poate mai lecturati hotararile ICCJ care care limiteaza folosirea tichetelor pentru cadouri de Paste si Craciun prin neacordarea niciunei deductibilitati fiscale. Doar mai sus in articol, ai copiat cu copy+paste-ul tau “- pentru cheltuieli sociale.”

Scrie un comentariu