4 Decembrie, 2016

SINTEZĂ: Timbrul de mediu pentru autovehicule

În Monitorul Oficial nr. 119 din 4 martie 2013 a fost publicată Ordonanţa de urgenţă nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, al cărei conţinut legislativ poate ridica dificultăţi în înţelegere. Din acest motiv am decis să prezentăm o sinteză a actului normativ care reglementează timbrul de mediu ce va fi achitat la înmatricularea unui autoturism în România.

Principiul fundamental al taxei pornește de la faptul că aceasta se achită o singură dată, chiar dacă urmează mai multe schimburi de proprietate cu privire la autoturismul pus în circulație.

Pentru autoturismele deja înmatriculate nu se datorează taxa de timbru verde, dacă anterior a fost achitată taxa de poluare sau taxa specială privind mijloacele de transport, în formă existentă anterior, conform legislației existente până la intrarea în vigoare a ordonanței.

* Când se datorează timbru verde?

Ordonanța prevede plata timbrului verde în următoarele situații:

- timbrul verde se datorează de către primul proprietar din România, la dobândirea unui autovehicul, cu ocazia atribuirii numărului de înmatriculare, respectiv a certificatului de înmatriculare;

- la reintroducerea (reînmatricularea) unui autovehicul, când anterior autovehiculul a fost scos din parcul național auto, ocazie cu care s-a restituit proprietarului valoarea reziduală a timbrului.

- cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate, pentru autovehiculele rulate, pentru care nu s-a achitat taxa de poluare și taxa specială existentă în legislația anterioară. Probabil această situație este cea mai așteptată măsură pentru piața de autoturisme second-hand;

- cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate, pentru autovehicule înmatriculate, când instanța a decis fie restituirea, fie înmatricularea autovehiculului în regim de scutire a taxei de poluare sau a taxei speciale pentru autovehicule.

* În funcție de ce criterii se stabilește timbrul verde?

Actualul timbru verde ține cont de următoarele trei criterii:

- vechimea autoturismului;

- norma de poluare, măsurată în emisii de carbon;

- starea tehnică a autovehiculului (uzura și deteriorarea acestuia determinată prin expertiză tehnică de către RAR ).

În esență, cu cât autoturismul este mai vechi și mai uzat, cu atât se acordă o reducere de timbru verde, față de valoarea timbrului ce s-ar fi aplicat la un autoturism nou. Din punctul de vedere al normei de poluare, se ține cont de emisiile de carbon în atmosferă, în funcție de normele de poluare – non-euro, euro 1, euro 2,.., euro 6.

Ordonanța adoptă nivelul timbrului verde prin stabilirea valorii acestuia, în funcție de norma de poluare și de capacitatea cilindrică a autovehiculului înmatriculat. În esența, cu cât capacitatea cilindrică este mai mare, și valoarea timbrului verde este mai mare. Ca să țină cont de vechimea autovehiculului, timbrul verde se reduce într-un procent de 3 – 90%.

La o prima vedere, observăm că legiuitorul stimulează vehiculele nepoluante, în sensul că:

- nu se datorează timbru verde pentru vehiculele din categoria celor electrice și vehiculele din categoria hibridelor (și consum de carburant și electric);

- persoanele fizice, unitățile administrativ teritoriale și instituțiile publice, ce achiziționează autovehicule electrice noi, benefiicaza de un ecotichet.

Valoarea nominală a ecotichetului este de 12.000 lei și se suportă din fondul pentru mediu.

* De reținut!

Timbrul verde este exprimat în euro, iar cursul de schimb este cel stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent, publicat în jurnalul oficial al Uniunii Europene. Pentru anul 2013, este același curs cu cel utilizat la calculul accizei, respectiv 1 euro = 4,5223 lei.

Ordonanța nu precizează documentele în baza cărora se va stabilii valoarea efectivă a timbrului verde, însă precizează în mod expres că acestea vor fi enumerate în normele de aplicare. Potrivit ordonanței, în termen de 15 zile trebuie să se adopte și normele metodologice.

Despre autor  ⁄ Adrian Benţa

Adrian Benta este membru al Camerei Consultanților Fiscali (2007), auditor financiar stagiar, membru CAFR (2010). Are o experienţă de peste 13 ani în conducerea contabilităţii şi fiscalitatea societăţii comerciale şi conduce un cabinet propriu de consultanţă fiscală. Contact: adrian@bentaconsult.ro.

Comentarii

  • Răspunde
    cozma ioan
    martie 5 2013

    buna. sunt de acord cu o parte din asa zisul timbru de mediu , dar unde gasesc un calculator sigur pt. acest timbru ?

  • Răspunde
    Diana
    iulie 5 2013

    Buna ziua, intrebarea mea e de unde se obtine timbrul verde. Pentru cetatenii romani cu domiciliu in strainatate si carte de identitate provizorie (ce se innoieste in fiecare an) emis de orasul in care cetateanul are un bun imobiliar (altul decat locul de nastere, tot in Romania), de unde poate obtine acest timbru de mediu ? De la primaria orasului de nastere sau de la primaria orasului care i-a emis cartea de identitate provizorie ? Multumesc pt raspuns.

Scrie un comentariu