10 Decembrie, 2016

Se modifică impozitarea la jocurile de noroc. Ce propune Ministerul Finanţelor?

Aşa cum arătam într-un material anterior, Ministerul Finanţelor Publice a iniţiat un proiect de ordonanţă menit să aducă o serie de modificări la Codul fiscal, precum şi la alte acte normative pe domenii de aplicare aferente.

Din acest serial, acum puteţi vedea măsurile preconizate privind impozitarea veniturilor la jocurile de noroc.

În prezent, veniturile obţinute de persoanele fizice din jocuri de noroc sunt venituri impozabile şi cuprind câştigurile realizate ca urmare a participării la jocuri de noroc, inclusiv cele de tip jack-pot, definite conform normelor metodologice.

Codul fiscal
nu cuprinde reglementări care să excludă din sfera impozabilă veniturile realizate de persoanele fizice ca urmare a participării la anumite tipuri de jocuri de noroc.

Modificări la Codul fiscal

În aceste condiţii, o primă categorie de modificări urmează să fie aplicate la Titlul III Impozitul pe venit, din Codul fiscal.

Având în vedere dificultăţile întâmpinate în aplicarea reglementărilor actuale referitoare la determinarea câştigului obţinut de fiecare participant persoană fizică la anumite tipuri de jocuri de noroc, se propune eliminarea din sfera impozabilă a veniturilor realizate din următoarele tipuri de jocuri de noroc: pariuri mutuale, pariuri în cotă fixă, pariuri în contrapartidă, jocuri de noroc caracteristice cazinourilor, jocuri de noroc caracteristice cluburilor de poker, jocuri de tip slot-machine, videoloterie (VLT), jocuri de tip cazinou online, pariuri în cotă fixă online, pariuri mutuale online, pariuri în contrapartidă online şi bingo online.

Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN) a identificat o serie de neajunsuri în aplicarea prevederilor fiscale în cazul veniturilor realizate de persoanele fizice ca urmare a participării la anumite tipuri de jocuri de noroc. Astfel, s-a constatat că este dificilă determinarea venitului obţinut de participant, de la acelaşi plătitor sau organizator de jocuri de noroc pentru anumite tipuri de joc: pariuri mutuale, pariuri în cotă fixă, pariuri în contrapartidă, jocuri de noroc caracteristice cazinourilor, jocuri de noroc caracteristice cluburilor de poker, jocuri de tip slot-machine, videoloterie (VLT), jocuri de tip cazinou online, pariuri în cotă fixă online, pariuri mutuale online, pariuri în contrapartidă online şi bingo online.

Propunerea privind neimpozitarea veniturilor realizate din participarea la anumite tipuri de jocuri de noroc va fi aplicabilă şi în cazul celor realizate din jocuri de noroc online, cu excepţia jocurilor de noroc de tip loto online, ce vor fi licenţiate în România în perioada următoare.

Prin Nota de fundamentare a proiectului de act normativ sunt prezentate câteva situaţii concrete în care au fost constate dificultăţi în aplicarea prevederilor fiscale, respectiv în determinarea câştigului la nivelul fiecărui participant şi implicit a impozitului aferent.

Astfel, o primă situaţie întâlnită în practică se referă la jocurile de tip slot-machine. Prin natura sa, jocul de tip slot-machine presupune o activitate de scurta durată, repetată chiar de mai multe ori pe zi, de multe ori concomitent la mai multe aparate, ori în mai multe locaţii, cu diverse câştiguri, astfel încât jucătorului nu i se poate determina câştigul.

În ceea ce priveşte jocul de videoloterie (Video Lotery Terminal -VLT), MFP propune eliminarea din sfera impozabilă a câştigurilor de la acest tip de joc deoarece menţinerea acestui impozit generează o situaţie de concurenţă neloială între organizatorii de jocuri tip slot-machine şi loteria naţională care operează jocul de videoloterie (VLT).

În ceea ce priveşte pariurile în cotă fixă, se propune eliminarea din sfera impozabilă a câştigurilor de la acest tip de joc deoarece menţinerea acestui impozit generează o situaţie de concurenţă neloială între organizatorii de jocuri tradiţionali (land base) şi cei care vor opera pariuri în cotă fixă online.

Aceleaşi dificultăţi în determinarea câştigurilor realizate de participanţii la tipurile de jocuri menţionate anterior au fost identificate şi în cazul celor obţinute de persoanele fizice din jocurile de noroc caracteristice cazinourilor precum şi celor caracteristice cluburilor de poker.

Eventualele diminuări ale veniturilor bugetare rezultate din aplicarea reglementării propuse urmează a fi compensate cu încasările provenite din modificarea taxelor prevăzute de legislaţia în materie pentru desfăşurarea activităţii în domeniul jocurilor de noroc, legislaţie ce urmează a fi aplicată odată cu intrarea în vigoare a ordonanţei aflată în prezent în stadiul de proiect.

Modificări propuse la O.U.G. nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, cu modificările şi completările ulterioare

Corelativ, proiectul de Ordonanţă propune modificări de natură fiscală prin care se va îmbunătăţi colectarea veniturilor la bugetul de stat prin introducerea unor taxe şi impozite prin care nivelul de încasare bugetară va creşte, dată fiind extinderea bazei impozabile pe de o parte şi dezvoltarea prognozată a activităţii online în domeniul jocurilor de noroc, în contextul reducerii sarcinii fiscale.

Această reglementare va permite:

- eliminarea obligativităţii aplicării prevederilor art.77 din Codul fiscal, pentru toate jocurile de noroc online ce vor fi licenţiate în România, ca urmare a consultării practicilor europene privind impozitul pe veniturile jucătorilor de jocuri de noroc la distanţă (online);
- introducerea unor taxe suplimentare pentru jocurile de noroc exceptate;
- introducerea unui nou sistem de taxare în moneda euro;
- eliminarea interpretărilor legislative referitoare la obligaţiile ce revin organizatorilor de jocuri de noroc cu privire la calculul şi plata taxei de autorizare.

De asemenea, prin modificarea prevederilor legale se propune schimbarea condiţiilor referitoare la licenţierea operatorilor economici care vor exercita supravegherea şi raportarea jocurilor de noroc online şi introducerea unor noi categorii de jocuri de noroc (pariurile în contrapartidă online, cluburile de poker, jocurile de noroc temporare).

Notă:
Legislaţia românească este accesibilă în Lege5 – soft disponibil în variantele Online, Desktop şi Mobile.

Foto: Sxc.hu

comentarii

Despre autor  ⁄ Eugen Staicu

Eugen Staicu este redactor colaborator la LegeStart.ro. Contact: legestart@indaco.ro.

Un comentariu

  • Răspunde
    Alin
    ianuarie 25 2014

    Probabil au observat ca insasarile la buget sunt mai mici decat inainte pentru ca oamenii sunt mai isteti si eludeaza taxele si acum s-au gandit sa schimbe din nou.

Scrie un comentariu