5 Decembrie, 2016

Scăderea CAS, aprobată din nou! Parlamentarii au respins cererea de reexaminare a preşedintelui

ACTUALIZARE (19 sep). Legea care prevede scăderea CAS datorată de angajatori cu cinci puncte procentuale a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 19 septembrie. Astfel, prevederile Legii nr. 123/2014 pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal se vor aplica începând cu veniturile aferente lunii octombrie.  
__________

Contribuţia de asigurări sociale (CAS) datorată de angajatori o să scadă cu cinci puncte procentuale, potrivit unui proiect de lege adoptat de Parlament.

Proiectul fusese adoptat deja de senatori şi deputaţi, însă preşedintele Traian Băsescu a solicitat reexaminarea acestuia.

Senatul a adoptat din nou proiectul şi a respins cererea de reexaminare în şedinţa din data de 25 august. Apoi, Camera Deputaţilor a făcut acelaşi lucru în şedinţa din data de 9 septembrie.

Camera Deputaţilor este Cameră decizională, astfel că legea va fi trimisă încă o dată la preşedinte pentru a fi promulgată, iar apoi va fi publicată în Monitorul Oficial.

În prezent, conform prevederilor Codului fiscal (art. 296^18 alin. 3 lit. a^1, a^2, a^3), cotele pentru contribuţia de asigurări sociale (pensii) sunt următoarele:

• 31,3% pentru condiţii normale de muncă, din care 10,5% pentru contribuţia individuală şi 20,8% pentru contribuţia datorată de angajator;

• 36,3% pentru condiţii deosebite de muncă, din care 10,5% pentru contribuţia individuală şi 25,8% pentru contribuţia datorată de angajator;

• 41,3% pentru condiţii speciale de muncă şi pentru alte condiţii de muncă, din care 10,5% pentru contribuţia individuală şi 30,8% pentru contribuţia datorată de angajator.

Conform proiectului adoptat de Parlament în urma reexaminării, contribuţia datorată de angajatori o să scadă cu cinci puncte procentuale, astfel:

• 26,3% pentru condiţii normale de muncă, din care 10,5% pentru contribuţia individuală şi 15,8% pentru contribuţia datorată de angajator;

• 31,3% pentru condiţii deosebite de muncă, din care 10,5% pentru contribuţia individuală şi 20,8% pentru contribuţia datorată de angajator;

• 36,3% pentru condiţii speciale de muncă şi pentru alte condiţii de muncă, din care 10,5% pentru contribuţia individuală şi 25,8% pentru contribuţia datorată de angajator.

Atenţie! Scăderea cu cinci puncte procentuale a contribuţiei de asigurări sociale se va aplica începând cu veniturile aferente lunii următoare intrării în vigoare a legii.

SCURT ISTORIC AL PROIECTULUI ÎNAINTE DE REEXAMINARE

Proiectul a fost lansat în dezbatere publică în 16 iunie şi a fost aprobat de Guvern în şedinţa din 18 iunie.

Senatul – în calitate de primă Cameră sesizată – l-a adoptat în şedinţa din 24 iunie, iar Camera Deputaţilor – în calitate de Cameră decizională – l-a adoptat în şedinţa din 2 iulie.

Preşedintele României a solicitat reexaminarea în data de 23 iulie.

Principalul motiv invocat de Traian Băsescu a fost lipsa de informaţii concrete privind resursele financiare prin care se va acoperi impactul negativ provocat de reducerea CAS pentru angajatori.

Dacă, pentru anul 2014, Guvernul, în expunerea de motive a legii trimisă spre promulgare, menţionează unele măsuri de compensare a impactului negativ generat de această măsură, pentru perioada 2015-2018 estimarea de compensare a impactului negativ provenit din aplicarea măsurii este foarte vag exprimată, referire făcându-se doar la surse bugetare potenţiale provenite, în special, dintr-o mai bună colectare bugetară, combaterea evaziunii, precum şi a posibilelor efecte ce decurg din creşterea investiţiilor sau crearea de noi locuri de muncă şi nu din prezentarea unor surse certe de venituri sau cheltuieli necesare compensării, se preciza în solicitarea preşedintelui.

Potrivit expunerii de motive (.pdf) anexată proiectului de lege, impactul negativ generat de reducerea CAS pentru angajatori va fi compensat în 2014 din veniturile încasate suplimentar din impozitul pe construcţii.

În 2015, iniţiatorii proiectului precizează că impactul negativ va fi compensat prin:

creşterea veniturilor bugetare încasate ca urmare a implementării de către Fisc a măsurilor de eficientizare a sistemului de colectare a veniturilor bugetare şi de creştere a gradului de conformare voluntară (ex.: prevenirea şi combaterea muncii nedeclarate şi/sau subdeclarate, recuperarea debitelor curente şi diminuarea volumului arieratelor, intensificarea verificărilor la persoanele fizice cu averi mari, întărirea controlului vamal);

creşterea pe termen mediu a obligaţiilor la bugetul general consolidat ca urmare a efectelor de multiplicare economică determinate de această măsură, ce decurg din creşterea investiţiilor şi crearea de noi locuri de muncă.
comentarii

Despre autor  ⁄ Alexandru Boiciuc

Alexandru Boiciuc redactează şi editează articole la LegeStart.ro. E licenţiat (specializarea jurnalism) al Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi a mai lucrat în presă la ediţia online a ziarului ProSport. Contact: legestart(@)indaco(.)ro

Fara comentarii

Scrie un comentariu