10 Decembrie, 2016

S-au publicat noi reguli privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii. Ce reţinem?

Ordonanţa de urgenţă nr. 34/2014 se adresează tuturor profesioniștilor și reglementează drepturile consumatorilor, reprezentând transpunerea în cadrul normativ intern a mai multor directive europene.

Ordonanţa de urgenţă nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 427/2014.

Amintim faptul că profesionist este orice persoană fizică sau juridică, atât de drept privat, cât și de drept public, care își desfășoară activitatea în domenii comerciale, industriale, de producție, artizanale ori practică profesii libere și semnează contracte cu beneficiarii săi. Consumatorul este orice persoană fizică sau orice grup de persoane fizice asociate care achiziționează bunuri sau servicii de la profesioniști.

Foarte important: OUG nr. 34/2014 se aplică la orice tip de contract între profesioniști și consumatori, inclusiv la contractele semnate electronic.

Legiuitorul a precizat în mod expres că dacă există alte acte normative în vigoare aflate în contradicție cu prezentele prevederi din ordonanță, aceasta din urmă prevalează. Sunt excluse din obiectul ordonanței serviciile sociale, serviciile de sănătate, jocurile de noroc, serviciile financiare, schimbarea drepturilor de proprietate asupra bunurilor imobile și alte câteva servicii specializate.

Obligații preliminare pentru profesioniști

Înainte de a semna un contract, profesionistul trebuie să informeze consumatorul cel puțin cu privire la următoarele aspecte:

- principalele caracteristici ale produselor și serviciilor;
- identitatea profesionistului, inclusiv denumirea și adresa sa;
- prețul total al produselor cu toate taxele incluse și modalitățile de plată;
- mențiuni cu privire la garanțiile legale;
- durata de valabilitate a contractului;
- condițiile de încetare a contractului;
- eventuale proceduri de prelungire automată.

Notă: Sarcina probei cu privire la informarea consumatorului este în seama profesionistului.

Obligații de informare pentru contractele semnate la distanță (semnate electronic) și contractele semnate în afara spațiilor comerciale (în alte incinte decât cele de afaceri)

Profesionistul trebuie să informeze consumatorul asupra mai multor aspecte cu privire la bunurile și serviciile livrate/prestate, dintre care le amintim pe cele mai importante:

- caracteristicile principale ale produselor și serviciilor;
- identitatea profesionistului, adresa poștală;
- prețul total ce include toate taxele sau procedura de calcul a prețului, dacă acesta este compus din mai multe componente;
- costul de utilizare a mijloacelor de comunicare la distanță în vederea încheierii contractului;
- modalitățile de plată;
- garanțiile legale.

Foarte important: Un contract semnat la distanță poate fi reziliat unilateral de consumator într-un termen de 14 zile. Dacă au fost achiziționate produse, acestea trebuie returnate într-un termen de 14 zile pentru a se considera închis contractul.

Dacă profesionistul nu a transmis consumatorului dreptul de retragere, în acest caz, perioada de retragere se prelungește cu până la 12 luni după primele 14 zile.

Dreptul de retragere al consumatorului trebuie să fie exprimat neechivoc de către acesta, cu informarea profesionistului. Acesta poate folosi fie un formular de retragere prevăzut chiar de Ordonanța de urgenţă nr. 34/2014, fie de a comunica într-o formă neechivocă stabilită de către consumator decizia de retragere din contract.

Sarcina probei privind exercitarea dreptului de retragere dintr-un contract revine consumatorului.

În cazul retragerii, profesionistul trebuie să ramburseze toate sumele pe care le-a primit în maximum 14 zile de la informarea de retragere a consumatorului.

Consumatorul este obligat să restituie produsele achiziționate într-un termen de maximum 14 zile de la data retragerii din contract.

Ordonanța prevede și câteva excepții, situații în care consumatorul nu se poate retrage dintr-un contract, dintre care amintim:

- în cadrul contractelor de prestări servicii, când acestea au fost efectuate cu acordul expres al consumatorului, iar acesta a fost informat că își pierde dreptul de retragere;
- pentru produse confecționate după specificațiile prezentate de consumator sau personalizate în mod clar;
- furnizarea de înregistrări audio sau video sigilate sau de programe informatice sigilate care au fost desigilate după livrare;
- furnizarea de ziare periodice și reviste, cu excepția contractelor de abonament pentru astfel de publicații;
- furnizarea de conținut digital care nu este livrat pe suport material, când prestarea a fost efectuată cu acordul consumatorului, iar acesta a fost înștiințat că își va pierde dreptul de retragere.

Foarte important: Există cel puțin 25 de fapte considerate contravenții în OUG nr. 34/2014, cu sancțiuni de la 1.000 la 5.000 de lei, în funcție de gravitatea contravenției.

Cu această ocazie se mai modifică și alte acte normative, cum ar fi:

- Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contracte;
- OUG nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice;
- Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora.

Ordonanța de urgenţă nr. 34/2014 intră în vigoare începând cu data de 13 iunie 2014 și se aplică pentru contractele semnate după intrarea în vigoare a acesteia.

––––––––––––(P)––––––––––––

Lege5
 vă oferă posibilitatea – prin funcţia “Urmărire modificări” – de a vedea rapid ce acte normative se modifică. Pe lângă lista documentelor mai importante care vor suferi modificări, aveţi la dispoziţie şi lista cu documentele favorite (alese personal de fiecare utilizator).

De asemenea, în Lege5 există şi posibilitatea de a evidenţia modificările la nivel de paragraf.

Aflaţi mai multe despre Lege5 de AICI.

urm_mod_fl

Foto articol: Free Images

comentarii

Despre autor  ⁄ Adrian Benţa

Adrian Benta este membru al Camerei Consultanților Fiscali (2007), auditor financiar stagiar, membru CAFR (2010). Are o experienţă de peste 13 ani în conducerea contabilităţii şi fiscalitatea societăţii comerciale şi conduce un cabinet propriu de consultanţă fiscală. Contact: adrian@bentaconsult.ro.

Fara comentarii

Scrie un comentariu