Românii din diaspora își vor putea face ITP-ul la mașini fără să mai vină în România, dacă o propunere legislativă care prevede realizarea inspecției periodice prin intermediul unor persoane autorizate de RAR, din afara țării, va trece de Parlament. Inițiativa, care a fost pusă în dezbatere publică la Senat, a fost cerută de numeroșii cetățeni aflați pentru perioade medii sau lungi în afara României, cu precădere în statele europene, cu autovehicule înmatriculate în țară, și care trebuie să revină acasă pentru realizarea ITP.

Aceste deplasări îi costă mult mai mult ca o sumă pe care ar putea să o plătească unor persoane autorizate din țara respectivă, autorizate să transmită către RAR realizarea inspecției.

“Această inițiativă pleacă de la premisa că toți cetățenii sunt egali și statul are obligația de a extinde, atunci când este posibil, rețeaua de servicii în relația cu aceștia, în așa fel încât să reducă sau chiar să elimine defavorizarea”, se argumentează în expunerea de motive a proiectului legislativ.

Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa rutieră, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică, modifică doar două articole.

Primul dintre ele prevede că inspecția tehnică periodică se poate face, prin operatori economici autorizați, în baza unui contract de franciză încheiat cu RAR, atât pe teritoriul României, cât și pe cel al statelor member UE, al Confederației Elvețiene și pe cel al Republicii Moldova. Al doilea artciol schimbat se referă la condițiile de realizare a ITP-ului în afara țării.

După art. 4 se introduce un nou articol, 41, cu următorul cuprins:

„(41)  Cheltuielile suplimentare ocazionate de procedura de autorizare și de monitorizare a activității de inspecție tehnică periodică în afara teritoriului României sunt suportate integral, după caz, de către persoanele care solicită autorizarea, respectiv, de către persoanele autorizate.”

De altfel, proiectul prevede în mod clar că bugetul Registrului Auto Român nu va fi afectat în niciun fel, pentru că normele legale în vigoare prevăd deja aspectul potrivit căruia monitorizarea activității de ITP se poate realiza prin mijloace informatice. Așadar, monitorizarea video se poate face în timp real, cu mijloacele existente, indiferent de granițele țării.

Inițiativa a fost propusă dezbaterii publice în cursul săptămânii trecute, astfel că nu are, încă, avizele Guvernului sau Consiliului Legislativ. După primirea acestora, proiectul va fi dezbătut în plenul Senatului, dar indiferent de votul de aici, proiectul va merge în Camera Deputaților, care este forul decizional.

Ai nevoie de OG nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF sau MOBI, de AICI!

comentarii

1 COMENTARIU

  1. Ref tema proiectului de lege…probabil ca persoana care l-a propus (ca daca e senator sau deputat…de ce sa se informeze mai intai??), nu stie ca exista si acum o astfel de posibilitate…
    A se vedea o postare oficiala a RAR pe site-ul lor , din 21 Iulie 2016, https://www.facebook.com/search/top/?q=registrul%20auto%20roman%20oficial
    „Cum sa efectuati in Romania ITP-ul unui autoturism inmatriculat in una din tarile Uniunii Europene?
    In cazul in care un vehicul inmatriculat intr-un stat membru al Uniunii Europene se afla pe teritoriul Romaniei la data expirarii Inspectiei Tehnice Periodice, acesta poate fi prezentat la orice reprezentanta judeteana R.A.R. pentru efectuarea ITP. In urma inspectiei, Registrul Auto Roman elibereaza o dovada de efectuare a ITP care este valabila doar pe teritoriul Romaniei.
    Unul din documentele necesare pentru efectuarea acestor prestatii este documentul de inmatriculare al autoturismului, care trebuie sa fie adus în original la R.A.R.
    In cazul in care un vehicul inmatriculat in Romania se afla pe teritoriul unui stat din Uniunea Europeana la data expirarii Inspectiei Tehnice Periodice, proprietarul/utilizatorul vehiculului trebuie sa se adreseze autoritatii competente din statul respectiv in ceea ce priveste inspectia tehnica periodica a vehiculelor, solicitand informatii cu privire la posibilitatea efectuarii ITP in statul respectiv, cat si asupra statelor membre ce recunosc inspectia tehnica periodica respectiva.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here