7 Decembrie, 2016

Reducerea procedurilor birocratice: noile norme pentru hotărârile transfrontaliere

Pe fond, noile norme permit ca o hotărâre în materie civilă şi comercială, care are titlu executoriu în România, să fie automat executorie în toate statele UE.

Noi norme dau posibilitatea agenților economici şi consumatorilor să îşi soluţioneze mai uşor litigiile transfrontaliere, ceea ce se aşteaptă să conducă la economii anuale estimate la 48 de milioane euro la nivelul Uniunii Europene. Normele desfiinţează procedura de recunoaştere în alte state ale UE a hotărârilor în materie civilă şi comercială, procedură costisitoare şi de lungă durată la care se recurge actualmente de 10 000 de ori pe an.

Prin faptul că hotărârile transfrontaliere vor deveni automat executorii în întreaga UE, consumatorii vor fi mai bine protejaţi atunci când fac achiziţii de la comercianţi din afara UE, iar agenţii economici vor beneficia de o securitate juridică mai mare atunci când desfăşoară activităţi comerciale în UE.

Potrivit comunicatului de presă al Reprezentanţei Comisiei Europene în România, principalele elemente de noutate pot fi sintetizate astfel:

  • O hotărâre în materie civilă şi comercială, care are titlu executoriu într-un stat membru, va fi automat executorie în toate statele UE. Normele desfiinţează actuala procedură intermediară greoaie – procedura de exequatur. Costul tipic al acestei proceduri variază între 2.000 şi 3.000 euro, în funcţie de statul membru, dar se poate ridica până la 12.700 euro dacă se includ onorariile avocaţilor, costurile cu traducerea şi cheltuielile de judecată. În aproape 95 % din cazuri, această procedură era o pură formalitate.
  • Din momentul în care o hotărâre este pronunţată în orice stat membru, creditorul în cauză va putea obţine executarea acesteia în orice alt stat membru, ceea ce înseamnă că operatorii economici şi cetăţenii vor putea să îşi recupereze banii mai repede, mai uşor şi fără costuri suplimentare. Pe de altă parte, în împrejurări excepţionale, va fi în continuare posibil ca instanţele să blocheze executarea hotărârii, de exemplu dacă instanţa din celălalt stat membru a încălcat dreptul la un proces echitabil.
  • Consumatorii şi angajaţii vor fi mai bine protejaţi în litigiile în instanţă care implică state din afara UE. Până în prezent, consumatorii s-au găsit de multe ori în imposibilitatea de a-şi exercita drepturile atunci când achiziţionau bunuri de la un comerciant situat într-o ţară din afara UE care vindea produse într-un stat membru al UE. În conformitate cu noile norme, în cazul oricărui litigiu de acest gen consumatorul va putea recurge la instanţele din ţara unde îşi are reşedinţa, nemaifiind nevoit să apeleze la instanţele statului din afara UE. Potrivit noilor norme, şi angajaţii care lucrează în UE vor putea să iniţieze proceduri judiciare împotriva angajatorilor situaţi într-o ţară din afara UE recurgând la instanţele din statul membru în care îşi desfăşoară în mod curent activitatea.
  • Va crește securitatea juridică în ceea ce priveşte acordurile de alegere a forului între societăţi comerciale. În trecut, acordurile de alegere a forului puteau fi conturnate prin declanşarea litigiului într-o instanţă din alt stat membru al UE (şi nu în „forul ales”), pentru a întârzia soluţionarea litigiului. Noile norme pun capăt acestor tactici abuzive, garantând că „forul ales” beneficiază de prioritate în cazul unor proceduri paralele.

Istoricul dosarului

Noile norme reprezintă o reacţie la un studiu din 2010 în urma căruia s-a constatat că aproape 40% din agenţii economici ar fi mai înclinaţi să desfăşoare activităţi comerciale pe pieţe din afara ţării lor dacă s-ar simplifica procedurile de soluţionare a litigiilor în instanţă în străinătate.

Comisia Europeană a propus, în 2010, reformarea Regulamentului Bruxelles I.  În urma aprobării de către Parlamentul European şi de către statele membre, normele au intrat în vigoare pe 10 ianuarie 2015, la doi ani după publicarea în Jurnalul Oficial. Reforma vizează eficientizarea cooperării judiciare civile în Uniunea Europeană, în special prin asigurarea recunoaşterii şi executării fără dificultate a hotărârilor în alte state membre.

comentarii

Despre autor  ⁄ Eugen Staicu

Eugen Staicu este redactor colaborator la LegeStart.ro. Contact: legestart@indaco.ro.

Fara comentarii

Scrie un comentariu