5 Decembrie, 2016

Programa pentru clasa pregătitoare urmăreşte apropierea copiilor de lumea cărţilor

Programa şcolară la limba română pentru clasa pregătitoare, supusă dezbaterii publice de MECTS, prevede receptarea de mesaje orale în contexte de comunicare variate, exprimarea de mesaje orale în diverse situaţii de comunicare, receptarea unei varietăţi de mesaje scrise, redactarea de mesaje diverse, într-o varietate de situaţii de comunicare, potrivit Agerpres.

„Scopul programei este acela de a-i apropia pe copii de lumea cărţilor, de mijloacele de informare şi nu în ultimul rând de ceilalţi copii”, arată MECTS.

De asemenea, programa va urmări oferirea de răspunsuri scurte la întrebarea “Despre ce este vorba (în acest fragment de poveste)?”, oferirea de replici afirmative/negative la enunţuri scurte care testează înţelegerea globală, recunoaşterea unor enunţuri care nu se potrivesc ca sens cu un mesaj audiat anterior, dar şi participarea la jocuri de grup, ca urmare a înţelegerii regulilor jocului (respectarea regulilor jocului ‘Şotron’).

În acelaşi timp, programa are rolul de a structura comunicarea orală şi scrisă, limitându-se pentru clasa pregătitoare la contextele uzuale, adică acelea în care se găseşte cel mai frecvent copilul de această vârstă. Astfel, programa se centrează pe dezvoltarea competenţelor de comunicare şi sugerează o diversitate de activităţi prin care acestea se pot dezvolta.

Referitor la competenţele de comunicare, acestea se referă la ascultarea de mesaje, exprimarea de mesaje orale, receptarea de mesaje scrise (lectura) şi redactarea de text simplu. În construcţia comunicării sunt avute în vedere, într-o manieră integrată sau corelată, limbajul verbal şi limbajul nonverbal, vizual, corporal etc.

Pe de altă parte, vor fi ocolite noţiunile de gramatică tradiţională având în vedere că în mod firesc se învaţă mai întâi comunicarea. În acest sens, se va avea în vedere numirea personajului/personajelor dintr-un fragment de poveste audiat, oferirea de răspunsuri la cererea elementară de informaţiiCine? Ce? Unde? Cum? – oferirea de replici afirmative/negative la enunţuri scurte care vizează diverse informaţii din text (numele greşit al personajului, locul corect în care se petrece acţiunea), indicarea prin semne (ridicarea unui deget/ a creionului etc.) pentru a selecta detaliul corect dintr-un set de enunţuri/ cuvinte.

În acelaşi timp, se va pune accentul pe îndeplinirea unei instrucţiuni simple (Mergi la tablă/ Deschide cartea/ Zâmbeşte colegului!), numărarea cuvintelor dintr-un enunţ, stabilirea poziţiei sau succesiunii cuvintelor din enunţuri orale, punerea în corespondenţă a unui cuvânt rostit cu imaginea potrivită, rostirea cuvintelor pe silabe, în jocuri, cântece sau numărători ritmate. 

Potrivit programei, copiii din clasa pregătitoare vor construi rime pornind de la cuvinte date şi vor participa la jocuri de rol de tipul vorbitor – ascultător, folosind păpuşi pe deget, pe mână, marionete, măşti etc., vor participa la activităţi de tipul ‘ştirile zilei’, în care copiii ascultă întâmplări/evenimente povestite de copii sau adulţi şi vor viziona scurte secvenţe din emisiuni pentru copii şi vor rezolva unele probleme la jocurile pe computer, în care instrucţiunile sunt oferite verbal.

Ce mai prevede programa

În programă sunt prevăzute jocuri de dicţie, frământări de limbă, cântece, numărători ritmate, recitarea de poezii scurte, reproducerea de ghicitori şi enunţuri scurte, jocuri de cuvinte (de tip Fazan, în care criteriul poate fi nu numai ultima silabă şi ultimul sunet), repovestirea unor fragmente din poveşti audiate, cu reproducerea intonaţiei interpreţilor (cadrul didactic, actori etc.), citirea globală a numelui scris cu litere de tipar pe dulăpior, la cuier, la colţul de prezentare al clasei, la responsabilităţi etc..

De asemenea, se vor  utiliza jocurile Loto cu diferite subiecte, Domino, Bingo, ce au cuvinte scrise sub imagine, se vor pune în corespondenţă unele cuvinte formate din una-două silabe cu imagini potrivite, se va identifica semnificaţia unor simboluri întâlnite în situaţii cotidiene: M – Metrou, H – Spital, I – Informaţii, intrare, ieşire, farmacie, trecere de pietoni, semafor etc.

Sursa: Agerpres

Despre autor  ⁄ Ioana Popa

Ioana Popa este redactor la LegeStart din anul 2011. A absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării.

Fara comentarii

Scrie un comentariu