5 Decembrie, 2016

Pedepsele din proiectul de modificare a Codului rutier au fost micşorate simţitor! Cum arată proiectul revizuit?

În urma dezbaterii publice, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a revizuit proiectul de modificare a Codului rutier. Mai exact, pedepsele au fost micşorate simţitor faţă de varianta iniţială.

Mai jos vă prezentăm principalele schimbări aduse în urma revizuirii proiectului.

CLASELE DE SANCŢIUNI

A fost păstrată clasa a VI-a de sancţiuni, dar aceasta a fost micşorată de la 125-200 puncte-amendă la 51-120 puncte-amendă.

Totodată, clasa a V-a de sancţiuni va fi de 21-50 puncte-amendă (faţă de 21-124 puncte-amendă, cât era propus iniţial). Prin urmare, sancţiunile din această clasă vor fi mai mici decât sunt chiar şi în prezent (21-100 puncte-amendă).

Notă: un punct-amendă este egal cu 80 de lei. 120 puncte-amendă = 9600 de lei.

NERESPECTAREA CULORII ROŞII A SEMAFORULUI, PRIORITATEA, DEPĂŞIREA VITEZEI, DEPĂŞIREA NEREGULAMENTARĂ

Dacă iniţial nerespectarea culorii roşii a semaforului era mutată în clasa a VI-a de sancţiuni, în urma revizuirii a fost pusă în clasa a III-a de sancţiuni (6-8 puncte-amendă + suspendarea permisului pentru 60 de zile).

La fel vor fi sancţionate şi:

- depăşirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;
- neacordarea priorităţii de trecere vehiculelor care au acest drept;
- neacordarea priorităţii de trecere pietonilor angajaţi în traversarea regulamentară a drumului public;
- nerespectarea regulilor privind depăşirea.

Pentru nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere faţă de vehicule, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul/alte pagube materiale, se va aplica o amendă din clasa a IV-a de sancţiuni (9-20 puncte-amendă) şi suspendarea permisului pentru 90 de zile.

SUSPENDAREA PERMISULUI

Dacă iniţial se propuneau perioade de suspendare a permisului care ajungeau până la cinci ani, în forma revizuită cea mai mare perioadă de suspendare este de doi ani.

Astfel, suspendarea permisului se va face şi în următoarele cazuri (pe lângă cele deja existente la art. 103 alin (1) din OUG nr. 195/2002):

  • Un an – accident de circulaţie din care a rezultat decesul sau vătămarea corporală a unei persoane, dacă ordonanţa de urgenţă prevede suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru regula de circulaţie încălcată;
  • Doi ani – accident de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane, dacă norma de circulaţie încălcată este conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a unui autovehicul, conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii în sens opus celui în care se desfăşoară în mod normal circulaţia sau în care se desfăşoară în mod normal, depăşirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus sau nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată.
AMENZI

Proiectul revizuit prevede că vor fi sancţionate cu amendă din clasa a V-a de sancţiuni şi suspendarea permisului pentru 180 de zile următoarele:

- neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roşii şi/sau sonore sunt în funcţiune, precum şi nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere, Trecere la nivel cu o cale ferată dublă, fără bariere însoţite de indicatorul oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată;

- conducerea unui autovehicul pe una dintre căile autostrăzii, în sens opus celui în care se desfăşoară în mod normal circulaţia;

- depăşirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;

- conducerea unui autovehicul/tramvai de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune;

- conducerea unui autovehicul a cărui înmatriculare este suspendată.

În cazul în care se produce un accident de circulaţie soldat cu pagube materiale în urma conducerii pe autostradă pe contrasens, depăşirii vitezei legale cu peste 60 km/h, neopririi la trecerile la nivel cu calea ferată (menţionate mai sus) sau conducerii sub influenţa alcoolului, se va aplica o amendă din clasa a VI-a de sancţiuni şi suspendarea permisului pentru un an.

SUSPENDAREA PERMISULUI PENTRU NEPLATA AMENZILOR

A fost scoasă propunerea conform căreia şoferilor care nu-şi plăteau amenzile (în termen de 30 de zile de la primirea procesului verbal) li se suspendau permisele.

PROPUNERI NESCHIMBATE

Dintre propunerile importante din forma iniţială a proiectului au fost păstrate următoarele:

OBLIGAŢIA NOTIFICĂRII ÎNSTRĂINĂRII VEHICULULUI

Înstrăinarea unui vehicul va trebui notificată de către fostul proprietar autorităţii competente în termen de cinci zile de la data transmiterii dreptului de proprietate.

Autoritatea competentă va face astfel menţiunea corespunzătoare în evidenţe şi va înscrie noul proprietar ca utilizator al vehiculului.

Notificarea se va face printr-o declaraţie pe propria răspundere care să conţină datele de identificare ale noului proprietar. Aceasta va trebui însoţită de o copie a actului translativ de proprietate şi de o copie a documentului eliberat de organul fiscal al administraţiei publice locale care confirmă radierea de pe rolul fiscal a fostului proprietar.

ÎNREGISTRAREA VIDEO ŞI AUDIO A EXAMENULUI

O măsură prin care se doreşte asigurarea şi verificarea legalităţii examenului de obţinere a permisului auto va fi înregistrarea video a probei teoretice şi înregistrarea video şi audio a probei practice.

Înregistrările vor fi păstrate timp de şase luni (de la desfăşurării examenului) de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor care organizează examenul.

SIGURANŢA MINORILOR

Va fi introdusă obligaţia şoferilor de a se asigura în timpul conducerii maşinii că minorii poartă centurile de siguranţă sau că sunt transportaţi în dispozitive de reţinere omologate.

***

Noua variantă a proiectului de OUG pentru pentru modificarea şi completarea OUG nr. 195/2002 poate fi consultată integral AICI (format PDF). Varianta iniţială a proiectului este disponibilă AICI (format PDF).

Într-un comunicat de presă al MAI-ului este precizat că în perioada următoarelor 2-3 săptămâni, Ministerul Afacerilor Interne urmează să iniţieze o serie de întâlniri cu organizaţiile profesionale, societatea civilă şi grupurile parlamentare interesate de problematica circulaţiei pe drumurile publice, în scopul finalizării acestui proiect de act normativ.

Sursa: MAI

comentarii

Despre autor  ⁄ Alexandru Boiciuc

Alexandru Boiciuc redactează şi editează articole la LegeStart.ro. E licenţiat (specializarea jurnalism) al Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi a mai lucrat în presă la ediţia online a ziarului ProSport. Contact: legestart(@)indaco(.)ro

Fara comentarii

Scrie un comentariu