6 Decembrie, 2016

OUG nr. 4/2014 privind operaţionalizarea Registrului electoral şi modificarea legii privind alegerile pentru Parlamentul European

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2014 privind operaţionalizarea Registrului electoral şi pentru modificarea Legii nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, precum şi unele măsuri pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor pentru Parlamentul European din anul 2014, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 111 din 13.02.2014 (M.Of. nr. 111/2014).

În vigoare de la 13.02.2014

Ţinând cont de problemele şi disfuncţionalităţile constatate în cadrul Evaluării naţionale a capacităţii primarilor de a folosi Registrul electoral şi de a tipări listele electorale permanente, organizată în perioada 1-3 august 2013 conform Memorandumului Guvernului nr. 10.079 din 13 iunie 2013,

constatând faptul că neluarea unor măsuri legislative imediate pentru extinderea utilizării Registrului electoral la toate tipurile de alegeri sau referendumuri va împiedica întocmirea şi tipărirea listelor electorale permanente la procesele electorale care vor fi organizate în anul 2014,

văzând faptul că orice întârziere în fixarea delimitării şi numerotării secţiilor de votare va conduce la disfuncţionalităţi în arondarea alegătorilor la secţiile de votare şi, pe cale de consecinţă, la omisiuni şi erori în listele electorale utilizate în secţiile de votare,

având în vedere că insuficienţa reglementării şi vacanţa posturilor din cadrul birourilor judeţene constituie în acest caz o ameninţare la capacitatea Autorităţii Electorale Permanente de a stabili cu exactitate numărul alegătorilor şi locul de exercitare a dreptului de vot de către aceştia,

luând în considerare necesitatea asigurării corectitudinii proceselor electorale prin evidenţierea cât mai exactă a structurii şi dimensiunii corpului electoral,

văzând că, în calitatea sa de stat membru cu drepturi depline al Uniunii Europene, României îi revine sarcina de a transpune şi implementa directivele emise de Uniunea Europeană,

în scopul transpunerii Directivei 2013/1/UE a Consiliului din 20 decembrie 2012 de modificare a Directivei 93/109/CE în ceea ce priveşte anumite norme de exercitare a dreptului de a fi ales pentru Parlamentul European pentru cetăţenii Uniunii care au reşedinţa într-un stat membru în care nu sunt resortisanţi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 26 din 26 ianuarie 2013,

ţinând cont de necesitatea prevenirii consecinţelor negative asupra drepturilor electorale ale cetăţenilor Uniunii Europene care au domiciliul sau reşedinţa în România, în cazul nepromovării în regim de urgenţă a prezentului act normativ,

ţinând cont de imperativul luării măsurilor necesare pentru asigurarea logisticii electorale la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2014, pentru realizarea buletinelor de vot, a ştampilelor cu menţiunea “VOTAT” şi a timbrelor autocolante în condiţii de siguranţă, precum şi pentru centralizarea corectă şi eficientă a rezultatelor votării, toate acestea vizând interesul public şi constituind o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,

în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. I.
Titlul I al Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 13 martie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1.
 La articolul 2punctul 31 se modifică şi va avea următorul cuprins:

31. registrul electoral – sistem informatic naţional de înregistrare şi actualizare a datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot şi a informaţiilor privind arondarea acestora la secţiile de votare;”.

2.
 La articolul 18alineatele (1) - (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

Art. 18.
(1) Autoritatea Electorală Permanentă administrează Registrul secţiilor de votare din ţară care reprezintă o bază de date centralizată privind delimitarea, numerotarea, sediile şi dotarea secţiilor de votare. Registrul secţiilor de votare este public.
(2) Delimitarea secţiilor de votare din ţară şi stabilirea sediilor acestora se actualizează anual până cel mai târziu la data de 1 martie, de către primari, prin dispoziţie, fără ca acestea să poată depăşi limitele teritoriale ale colegiilor uninominale pentru alegerea Camerei Deputaţilor. Modificările intervenite până la data de referinţă se comunică Autorităţii Electorale Permanente, în formatul stabilit de aceasta, în cel mult 48 de ore de la emiterea dispoziţiei primarului. După data de 1 martie a fiecărui an, modificările pot fi efectuate numai cu avizul de conformitate al Autorităţii Electorale Permanente.
(3) Numerotarea secţiilor de votare se actualizează de către Autoritatea Electorală Permanentă la nivelul fiecărui judeţ, respectiv al municipiului Bucureşti, începând cu localitatea reşedinţă de judeţ şi continuând cu cele din municipii, oraşe şi comune, în ordinea alfabetică a acestora; în municipiile cu subdiviziuni administrativ-teritoriale numerotarea se face cu respectarea ordinii acestor subdiviziuni, prevăzută de lege.
(4) Până cel mai târziu cu 30 de zile înaintea datei votării, primarii aduc la cunoştinţă publică, cu ajutorul prefecţilor, delimitarea şi numerotarea fiecărei secţii de votare, precum şi locurile de desfăşurare a votării, în condiţiile stabilite de Autoritatea Electorală Permanentă, prin hotărâre.”

3.
 La articolul 18, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:

(51) Metodologia de avizare a delimitării secţiilor de votare şi a stabilirii sediilor acestora, din punctul de vedere al îndeplinirii condiţiilor prevăzute de prezenta lege, se stabileşte prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente.”

4.
 La articolul 20litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:

a) primesc de la primari, pe bază de proces-verbal, un exemplar al copiilor de pe listele electorale permanente, în preziua votării;”.

5.
 La articolul 22alineatele (1)(3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

Art. 22.
(1) Autoritatea Electorală Permanentă asigură administrarea şi suportul tehnic necesar funcţionării Registrului electoral, coordonarea şi îndrumarea metodologică a persoanelor autorizate să opereze în Registrul electoral, precum şi controlul respectării dispoziţiilor legale incidente în domeniu.

OUG nr. 4/2014 este accesibilă integral în Lege5 Online – noul serviciu de documentare legislativă realizat de Indaco Systems.

Foto: Sxc.hu

comentarii

Fara comentarii

Scrie un comentariu