10 Decembrie, 2016

Ordonanţa de urgenţă nr. 65/2014 pentru modificarea unor acte normative

Ordonanţa de urgenţă nr. 65/2014 (Guvernul României) pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 760 din 20.10.2014 (M.Of. nr. 760/2014).

În vigoare de la 20.10.2014

Situaţia extraordinară prevăzută de art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, a cărei reglementare nu poate fi amânată, constă în necesitatea adoptării de măsuri sociale care să conducă la o protecţie sporită a copiilor, având în vedere scăderea natalităţii, care este într-adevăr o problemă gravă cu care România se confruntă în ultimii ani. Mecanismele care conduc la scăderea populaţiei României sunt fertilitatea scăzută, migraţia externă şi mortalitatea generală. Astfel că, valorile negative ale sporului natural, conjugate cu cele ale soldului migraţiei externe, au făcut ca populaţia ţării să se diminueze.

Indiferent de metodele de estimare a sărăciei utilizate la nivelul UE pentru a stabili rata sărăciei, în România copiii şi tinerii au riscul de sărăcie cel mai ridicat între categoriile de vârstă.

Astfel, potrivit studiilor efectuate recent la nivelul CE şi al UNICEF, sărăcia veniturilor (sau monetară) este la copii mai ridicată în România decât în orice altă ţară europeană (33% faţă de 20% media UE-27), iar circa 72-78% din copiii din România suferă de deprivare materială severă, aceasta fiind semnificativ mai intensă decât în toate celelalte state europene cu privire la aproape toate bunurile. De asemenea, un procent de 8% din minori trăieşte în România la nivelul de “sărăcie severă”, cu mai puţin de 15 lei pe zi, datorită excluziunii sociale, precum şi datorită nivelului scăzut al educaţiei, sănătăţii şi al ocupării forţei de muncă, toate acestea având consecinţe negative şi asupra abandonului şcolar.

Statul trebuie să asigure protecţia copilului şi să garanteze respectarea tuturor drepturilor sale prin activitatea specifică realizată de instituţiile statului, care trebuie să intervină prin crearea de oportunităţi egale şi, în subsidiar, prin acordarea de beneficii de asistenţă socială şi servicii sociale adecvate.

Considerând că actualele reglementări care prevăd acordarea unor măsuri de susţinere financiară a costurilor de creştere şi îngrijire a unui copil previn doar în mică măsură privarea materială severă a acestuia, este necesară intervenţia asupra Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, şi a Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările ulterioare. Prin majorarea unor drepturi prevăzute de aceste acte normative se preconizează reducerea sărăciei în rândul copiilor.

Copiii reprezintă o resursă extraordinară, o adevărată valoare, iar prin acest act normativ se creează posibilitatea de dezvoltare şi participare, asigurându-li-se un stil de viaţă mai sănătos şi o educaţie mai bună, toate acestea reprezentând o investiţie, nu o cheltuială.

Având în vedere interpretările diferite în aplicarea actelor normative din domeniul salarizării şi efectele negative ale neadoptării în regim de urgenţă a acestui act normativ, precum crearea de prejudicii atât la nivelul instituţiilor care trebuie să aplice aceste acte normative, cât şi la nivelul fiecărui salariat, precum şi înlăturarea posibilităţii ca instanţele de judecată învestite cu astfel de speţe să dea soluţii contradictorii, prin adoptarea acestui act normativ se creează premisele, în conformitate cu normele de tehnică legislativă, de a avea o legislaţie clară şi coerentă.

Având în vedere că spitalele regionale de urgenţă şi spitalele din unităţile funcţionale regionale de urgenţă sunt priorităţi naţionale pentru sistemul de sănătate din punctul de vedere al finanţării din fonduri publice a serviciilor medicale, al investiţiilor şi al dotărilor materiale, precum şi din punctul de vedere al asigurării resurselor umane,

în vederea asigurării unui acces echitabil la serviciile medicale pentru toţi cetăţenii,

având în vedere prevederile Acordului stand-by dintre România şi Fondul Monetar Internaţional, referitoare la reducerea arieratelor din sistemul de sănătate,

în considerarea faptului că elementele sus-menţionate vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunând adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,

în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. I.
Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 5 martie 2014, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1.
 La articolul 122, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
(5) Condiţiile de obţinere a atestatului, procedurile de atestare şi statutul asistentului maternal se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie.”

2.
 La articolul 128, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
Art. 128.
(1) Pentru fiecare copil faţă de care s-a luat măsura plasamentului la o familie, persoană, asistent maternal, într-un serviciu de tip rezidenţial al unui organism privat acreditat sau s-a instituit tutela, în condiţiile legii, se acordă o alocaţie lunară de plasament, raportată la indicatorul social de referinţă, în cuantum de 1,20 ISR.
(2) Alocaţia prevăzută la alin. (1) se plăteşte persoanei, asistentului maternal, reprezentantului familiei, al organismului privat acreditat care a luat în plasament copilul sau tutorelui şi este destinată asigurării drepturilor prevăzute la art. 129 alin. (1).”

3.
 La articolul 128, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
(6) În vederea urmăririi modului de utilizare a alocaţiei prevăzute la alin. (1), direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, organismele private autorizate transmit rapoartele prevăzute la art. 73 alin. (2) şi agenţiei pentru plăţi şi inspecţie socială a judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti.”

4.
 La articolul 129, alineatele (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
(4) Copiii şi tinerii pentru care s-a stabilit o măsură de protecţie specială, precum şi mamele protejate în centre maternale au dreptul, la ieşirea din sistemul de protecţie specială, la o indemnizaţie care se acordă o singură dată, egală cu valoarea salariului de bază minim brut pe ţară, garantat în plată, stabilit potrivit legii. Indemnizaţia se acordă, la ieşirea din sistemul de protecţie specială, şi copiilor pentru care s-a pronunţat o hotărâre definitivă de încuviinţare a adopţiei.
(5) Cuantumul limitelor minime de cheltuieli aferente drepturilor prevăzute la alin. (1), respectiv dreptul la îmbrăcăminte, încălţăminte, materiale igienico-sanitare, rechizite/manuale, jucării, transport, materiale cultural-sportive, precum şi sumele de bani pentru nevoi personale, pentru copiii şi tinerii pentru care s-a stabilit o măsură de protecţie specială într-un serviciu public de tip rezidenţial, precum şi pentru mamele protejate în centre maternale se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.”

Ordonanţa de urgenţă nr. 65/2014 este disponibilă integral în Lege5 Online – soft de documentare legislativă realizat de Indaco Systems.

Foto: Free Images

comentarii

Despre autor  ⁄ Lege5

Ca profesioniști, cu toții ne dorim să identificăm modificările legislative rapid și să evităm erorile. Dacă până acum această activitate consuma timp și resurse, azi ne putem baza pe softul Lege5 pentru această sarcină. Având un motor de căutare performant, Lege5 procesează informația și oferă rezultate exacte la nivel de paragraf în câteva secunde. O performanță, dacă ținem cont de faptul că softul conţine o bază de date complexă: atât legislația românească și europeană, cât și jurisprudența românească și europeană. Lege5 a fost gândit pentru oameni activi și mobili. De aceea, am creat variante care se potrivesc oricărui dispozitiv şi stil de lucru. Click aici şi află mai multe.

Un comentariu

  • Răspunde
    ioan
    octombrie 23 2014

    1…..de asemenea, un procent de 8% din minori trăieşte în România la nivelul de “sărăcie severă”, cu mai puţin de 1. – doua greseli intr-un singur rand!!, un procent inseamna 1%, deci un procent nu poate fi 8%, poate un procentaj de 8% din …, traieste, cine ?….procentul….sau 8% din minori traiesc….
    2. – o fi indicele social de referinta sau indicele sectorial de referinta……chiar…ce inseamna unul ce inseamna celalalt!!,…chiar sunt curios cum poti sa platesti ceva avand ca baza de calcul ceva ce nu exista…
    …… ma intreb ce pretentii mai putem avea de la oamenii de rand daca in documente oficiale gasim astfel de greseli, si gramaticale si care dovedesc lipsa cunostintelor de specialitate….

Scrie un comentariu