8 Decembrie, 2016

Ordonanţa de urgenţă nr. 58/2014 privind stabilirea unor măsuri financiare şi pentru modificarea unor acte normative

Ordonanţa de urgenţă nr. 58/2014 (Guvernul României) privind stabilirea unor măsuri financiare şi pentru modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 711 din 29.09.2014 (M.Of. nr. 711/2014).

În vigoare de la 29.09.2014

Luând în considerare interesul naţional privind buna gestiune a resurselor financiare şi materiale,

ţinând seama de necesitatea imperioasă pentru actualizarea la realităţile actuale a unor prevederi legale privind cheltuirea judicioasă a banului public,

urmărind atingerea priorităţii majore a Guvernului privind îmbunătăţirea planificării bugetare şi a prioritizării proiectelor de investiţii publice semnificative, pentru a spori absorbţia fondurilor UE, în vederea creării spaţiului fiscal şi a susţinerii creşterii economice,

având în vedere faptul că în lipsa unei reglementări imediate s-ar ajunge la blocaj al activităţii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale,

având în vedere nevoia de a asigura începerea anului şcolar în condiţii optime şi de a asigura personalul necesar pentru buna funcţionare a sistemului de învăţământ,

în vederea asigurării fondurilor necesare pentru respectarea obligaţiilor stabilite prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect drepturi salariale,

pentru continuarea reprezentării României la evenimente cultural-sportive universitare la nivel european şi mondial,

luând în considerare faptul că neadoptarea acestor măsuri imediate şi a reglementărilor necesare pentru implementare, prin ordonanţă de urgenţă, ar genera disfuncţionalităţi majore cu efecte negative asupra bunei desfăşurări a sistemului naţional de învăţământ, dar şi asupra categoriilor de beneficiari,

pentru a stimula înalta performanţă în sistemul superior de învăţământ,

luând în considerare urgenţa dezvoltării profesionale a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi universitar de stat, prin creşterea calităţii pregătirii de specialitate şi psihopedagogice, care să contribuie la îmbunătăţirea calităţii activităţii actului educativ, prin acces la surse de informare, la instrumente moderne de instruire şi de predare, precum şi prin utilizarea noilor tehnologii în scop didactic începând cu anul şcolar/universitar 2014-2015,

în vederea asigurării resurselor umane calificate pentru învăţământul preuniversitar şi universitar de stat,

luând în considerare faptul că neadoptarea acestor măsuri imediate şi a reglementărilor necesare pentru implementare, prin ordonanţă de urgenţă, ar genera disfuncţionalităţi majore cu efecte negative asupra bunei desfăşurări a sistemului naţional de învăţământ, dar şi asupra categoriilor de beneficiari,

întrucât învăţământul constituie prioritate naţională,

având în vedere nevoia, la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, de autovehicule pentru asigurarea transportului elevilor din mediul rural şi din satele aparţinătoare oraşelor,

luând în considerare apropierea anotimpului rece şi distanţele mari care sunt parcurse în prezent de elevi pe jos sau cu alte mijloace de transport, pentru a asigura accesul echitabil la educaţie se impune luarea unor măsuri în vederea suplimentării cu un număr total de 751 de autovehicule pentru transportul elevilor, dintre care 735 de vehicule tip microbuz cu 16+1 locuri, 7 vehicule tip microbuz cu 16+1 locuri cu tracţiune integrală, pentru localităţi cu relief preponderent de deal, cu drumuri greu accesibile în condiţii meteorologice dificile, respectiv ninsori sau ploi abundente, 4 vehicule tip microbuz cu echipare specială pentru tineri cu dizabilităţi motorii din cadrul centrelor şcolare de educaţie incluzivă şi 3 vehicule tip autobuz cu capacitate de transport de 40 de locuri şi două vehicule tip autobuz cu capacitate de transport de 50 de locuri.

În contextul dificultăţilor economice ale autorităţilor administraţiei publice locale şi în vederea diminuării costurilor privind organizarea şi funcţionarea aşezămintelor culturale se impune reglementarea regimului juridic al înfiinţării, organizării şi desfăşurării activităţii aşezămintelor culturale.

Având în vedere faptul că în România în ultimele decenii multe din siturile industriale au fost dezafectate şi mai multe ramuri ale economiei au suferit involuţii puternice, lipsind astfel comunităţile locale de surse de venit, atât din punctul de vedere al veniturilor directe ale populaţiei rezultate din salarii, cât şi al veniturilor comunităţilor locale ca şi impozite, se impune stimularea punerii în valoare a resurselor geografice de relief şi de mediu atât în zonele de munte unde se pot practica sporturi de iarnă schi, bob etc., cât şi în zonele limitrofe acumulărilor de apă – lacuri naturale sau artificiale şi zona de coastă/litoral a Mării Negre unde se pot practica sporturi estivale – schi nautic, iahting, regate etc.

Ţinând seamă de faptul că acest nou domeniu propus a fi finanţat prin Programul naţional de dezvoltare locală este introdus ca urmare a solicitărilor depuse de către autorităţile publice locale la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice,

luând în considerare că prin introducerea acestui nou domeniu specific se estimează că obiectivele respective vor genera direct noi locuri de muncă atât pe perioada de execuţie, cât şi pe durata exploatării, dar şi indirect alte investiţii care vor revitaliza zone geografice cu mult potenţial, dar subfinanţate până în prezent, sau vor stimula zone dedicate acestor sporturi, dar care nu se ridica la standardele actuale de echipare ale infrastructurii,

întrucât neadoptarea acestor măsuri în regim de urgenţă conduce la generarea unor blocaje financiare la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale,

având în vedere că în prezent este restricţionată finanţarea din bugetul Ministerului Sănătăţii, de la bugetul de stat şi din venituri proprii a cazurilor critice, doar la anumite spitale – spitalele regionale de urgenţă şi spitalele judeţene de urgenţă de grad II, ceea ce creează inechitate, întrucât cazuri similare, de pacienţi în stare critică, sunt tratate şi în alte spitale care îndeplinesc criteriile de includere în Acţiunile prioritare ale Ministerului Sănătăţii,

ţinând cont de faptul că Ministerul Sănătăţii a realizat un pachet strategic de acţiuni, numit Acţiuni prioritare, destinat managementului celor mai grave urgenţe din spitale şi care asigură finanţarea unor patologii majore cum ar fi infarctul miocardic acut, pacienţii internaţi în secţiile de anestezie-terapie intensivă, cazurile pentru care se previne de moartea subită de origine cardiacă, traumă, accidentul vascular cerebral,

luând în considerare faptul că acest program va determina o creştere importantă a calităţii actului medical şi realizarea unui sistem naţional integrat modern de urgenţă prespitalicească şi postspitalicească,

ţinând cont de faptul că în cazul în care nu se identifică resursele financiare necesare implementării acţiunilor prioritare ale Ministerului Sănătăţii vor fi grav afectate cele mai mari urgenţe medicale internate în spitalele din România,

având în vedere preocuparea constantă a statului român pentru ocrotirea sănătăţii populaţiei,

luând în considerare faptul că aspectele prezentate constituie o situaţie de urgenţă, vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunând adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,

în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. I.
Articolul 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre şi controlul activităţilor desfăşurate pe plajă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 220 din 10 martie 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 274/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(2) Sursele de finanţare pentru realizarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) sunt asigurate prin bugetele locale şi din alte surse, potrivit legii.”
2. După alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
(21) Finanţarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a) se asigură din bugetele locale, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat aprobate anual cu această destinaţie, prin legea bugetului de stat, la propunerea fundamentată a Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.”

Art. II.
În anul 2014, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 223 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prin hotărâre a Guvernului, pot fi alocate sume Ministerului Educaţiei Naţionale pentru instituţiile de învăţământ universitar de stat pentru plata hotărârilor judecătoreşti având ca obiect drepturi salariale.

Art. III.
(1) Ministerul Educaţiei Naţionale şi instituţiile de învăţământ superior de stat pot finanţa, din bugetele proprii, activităţile culturale, artistice şi sportive, precum şi concursuri şi campionate universitare, organizate de uniunile/federaţiile/asociaţiile/organizaţiile studenţeşti.
(2) Ministerul Educaţiei Naţionale emite norme metodologice prin care se stabilesc acţiunile şi categoriile de cheltuieli care pot fi finanţate potrivit alin. (1), aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ordonanţa de urgenţă nr. 58/2014 este disponibilă integral în Lege5 Online – soft de documentare legislativă realizat de Indaco Systems.

Foto:
Free Images

comentarii

Despre autor  ⁄ Lege5

Ca profesioniști, cu toții ne dorim să identificăm modificările legislative rapid și să evităm erorile. Dacă până acum această activitate consuma timp și resurse, azi ne putem baza pe softul Lege5 pentru această sarcină. Având un motor de căutare performant, Lege5 procesează informația și oferă rezultate exacte la nivel de paragraf în câteva secunde. O performanță, dacă ținem cont de faptul că softul conţine o bază de date complexă: atât legislația românească și europeană, cât și jurisprudența românească și europeană. Lege5 a fost gândit pentru oameni activi și mobili. De aceea, am creat variante care se potrivesc oricărui dispozitiv şi stil de lucru. Click aici şi află mai multe.

Fara comentarii

Scrie un comentariu