În Monitorul Oficial nr. 674/2013 a fost publicată Decizia Curţii Constituționale a României nr. 447 din 29 Octombrie 2013 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.
În Monitorul oficial din 1 noiembrie 2013 a fost pronunţată decizia Curţii Constituţionale a României cu privire la OUG nr. 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi insolvenţa – cunoscută în practică sub denumirea de “Codul insolvenţei”.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost sesizată de Avocatul Poporului cu privire la două articole din ordonanţă, respectiv:

a) art. 81 alin. (3) din ordonanţă, conform căruia dacă se deschidea insolvenţa împotriva unei televiziuni, insolvenţa conducea de drept la suspendarea licenţei;
b) art. 348 din ordonanţă, potrivit căruia prezenta ordonanţă se aplică şi procedurilor de insolvenţă aflate în derulare la data intrării în vigoare a acesteia, cu excepţia situaţiilor când a fost deja aprobat un plan de reorganizare.
Acestea au fost cele două motive pentru care Avocatul Poporului a solicitat o excepţie de neconstituţionalitate, pornind de la opinia că acestea încalcă principiile constituţionale de:

neretroactivitate a legii;
accesibilitate şi previzibilitate a acesteia.
Interesantă este decizia Curţii Constituţionale, care constată, într-adevăr, încălcarea acestor principii pentru cele două articole invocate de Avocatul Poporului şi extinde excepţia de neconstituţionalitate asupra întregii OUG nr. 91/2013 privind prevenirea insolvenţei şi insolvenţa.
Desigur, Curtea Constituţională are acest drept de a analiza constituţionalitatea întregii legi, chiar dacă a fost sesizată doar pentru o parte din actul normativ.
În concluzie, OUG nr. 91/2013 privind prevenirea insolvenţei şi insolvenţa este declarată neconstituţională în integralitatea acesteia şi nu se aplică.
Reamintim faptul că actualul cadru normativ privind insolvenţa este dat de Legea nr. 85/2006 privind insolvenţa şi falimentul, act normativ ce se va aplica în continuare.
Cu această ocazie, nu mai este atât de uşor aplicabilă procedura mandatului ad-hoc şi a concordatului preventiv, măsuri cu adevărat preventive pentru insolvenţă, deoarece nu se mai regăsesc în Codul insolvenţei.
Desigur, persoanele interesate pot utiliza aceste două proceduri în temeiul Legii nr. 381/2009 – repusă în drept de anularea Codului insolvenţei.
Notă: Decizia CCR nr. 447/2013 poate fi consultată integral în Lege5 Online – noul serviciu online de documentare legislativă realizat de Indaco Systems.

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here