4 Decembrie, 2016

Noua directivă europeană asupra drepturilor consumatorilor: 10 modalităţi de protecţie la vânzările online

Pe 23 iunie, deputaţii europeni au votat adoptarea directivei privind drepturile consumatorului, în urma proiectului propus de Comisie în octombrie 2008. Votul survine după acordul la care s-a ajuns între cele trei instituţii ale Uniunii ( Comisie, Parlament şi Consiliul de miniştri) şi înlătură ultimul obstacol în concretizarea noilor reglementări în favoarea consumatorilor.

Doamna Viviane Reding, comisarul pe Justiţie al Comisiei europene, care a mai repurtat deja succese în sprijinul consumatorilor prin adoptarea, în 2007 şi 2008, a reglementărilor vizând reducerea drastică a costurilor de transport a informaţiei în telefonia mobilă, a declarat: “ Aceasta este o zi mare pentru cei 500 de milioane de consumatori europeni. Adoptarea, astăzi, a noii directive referitoare la drepturile consumatorilor va consolida prerogativele acestora şi va da posibilitatea de a-i sancţiona pe cei care comit fraude în operarea pe Internet înşelându-i pe consumatori prin încercarea de a-i face să plătească servicii pretinse ca fiind gratuite, de exemplu acela de a le face horoscopul sau de a le oferi reţete de bucătărie. Cumpărătorii nu vor mai fi obligaţi ca, împotriva voinţei lor, să contracteze o asigurare de călătorie sau să închirieze o maşină atunci când îşi procură un bilet de călătorie pe Internet. Mai mult, clienţii vor beneficia de un interval de 14 zile în care vor putea restitui, dacă doresc, mărfurile cumpărate la distanţă, fie prin Internet, prin corespondenţă sau prin telefon. Ţin să mulţumesc raportorului Parlamentului european, dl. Andreas Scwab, precum şi preşedinţiei ungare a Uniunii, pentru acţiunea şi angajamentul lor care a permis depăşirea acestei etape decisive.

Comisia europeană va veghea la transpunerea rapidă a acestor noi reglementări în toate statele membre, astfel încât consumatorii din toată Europa să se bucure de încredere sporită atunci când fac cumpărături, atât online cât şi prin metode tradiţionale.”

Prin votul exprimat, Parlamentul a făcut dovada acordului politic la care s-a ajuns între negociatorii din Parlament, Consiliu şi Comisie. În luna martie 2010, comisarul Viviane Reding a precizat că acordul asupra directivei propuse va trebui să prevadă echilibrul corect între interesul consumatorilor, respectiv drepturile lor consolidate, şi drepturile mediului de afaceri de a beneficia de avantajele oferite de piaţa unică europeană.

Noua directivă va avea ca efect implementarea, în principal, a următoarelor modificări:

- eliminarea costurilor ascunse în contractele oferite pe Internet;

- sporirea transparenţei preţurilor oferite;

- eliminarea “căsuţelor opţionale” din ofertele pe Internet;

- introducerea termenului de 14 zile pentru o eventuală schimbare a deciziei de a cumpăra;

- drepturi consolidate în ce priveşte returnarea plăţii;

- introducerea unui formular-model pentru renunţarea la contract;

- eliminarea cheltuielilor suplimentare pentru folosirea cardului de credit şi la operarea pe linii telefonice scurte;

- informaţii mai clare privind pe cel care suportă plata la returnarea bunurilor;

- o mai bună protejare a consumatorului referitor la mărfurile informatice;

- reglementările comune pentru operatorii economici le vor permite acestora să acţioneze mai uşor pe pieţele europene.

Despre autor  ⁄ Eugen Staicu

Eugen Staicu este redactor colaborator la LegeStart.ro. Contact: legestart@indaco.ro.

Fara comentarii

Scrie un comentariu