8 Decembrie, 2016

Normele de aplicare a Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi

Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, cu modificările şi completările ulterioare din 18.11.2014, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1053/2014, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 891 din 08 decembrie 2014 (M.Of. nr. 891/2014).

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. -

(1) Prezentele norme au fost elaborate în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, cu modificările şi completările ulterioare, şi reglementează modul de acordare a garanţiilor în numele şi în contul statului de către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii – S.A. – IFN, denumit în continuare F.N.G.C.I.M.M., aferente finanţărilor acordate persoanelor fizice care îndeplinesc criteriile de eligibilitate pentru achiziţia de autoturisme noi în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, denumit în continuare Programul, de către instituţiile de credit sau instituţiile financiare nebancare eligibile, plafonul anual al garanţiilor, modalitatea şi condiţiile de acordare, condiţiile de eligibilitate ale finanţatorilor, regulile de gestionare a garanţiilor.

(2) Programul are următoarele caracteristici:

a) caracter naţional, determinat de aplicabilitatea acestuia pe întregul teritoriu al ţării;

b) caracter social, reprezentat de intervenţia statului în procesul de garantare a finanţărilor contractate de persoanele fizice pentru achiziţia unui autoturism nou.

(3) Pentru anul 2014, plafonul total al garanţiilor care pot fi emise potrivit art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2014, cu modificările şi completările ulterioare, este de 50 milioane lei.

Art. 2.

(1) F.N.G.C.I.M.M. este autorizat să evalueze, ori de câte ori este necesar, modul de utilizare de către finanţatori a plafonului alocat şi să efectueze realocări între finanţatori în funcţie de gradul de utilizare a plafoanelor alocate, cu acordul prealabil al Ministerului Finanţelor Publice, denumit în continuare M.F.P.

(2) Sursa de plată a garanţiilor emise în numele şi în contul statului este bugetul de stat.

(3) Costul total al finanţărilor acordate în cadrul Programului, care este suportat de către beneficiar, se compune din rata dobânzii ROBOR la 6 luni plus o marjă de maximum 3% pe an; marja include şi nivelul total al comisioanelor percepute de către finanţator şi cheltuielile obligatorii legate de finanţare, în toate etapele finanţării; marja nu include costul asigurării, costul aferent efectuării formalităţilor de publicitate, prima de garantare, penalităţile percepute conform contractului de finanţare.

(4) Finanţatorii sunt obligaţi să menţină costurile de finanţare prevăzute la alin. (3) pe întreaga durată de derulare a contractelor de finanţare încheiate în condiţiile Programului.

(5) Formalităţile de înscriere/radiere în/din Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare, denumită în continuare AEGRM, a ipotecii legale mobiliare asupra autoturismului achiziţionat în cadrul Programului, prevăzută de art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2014, cu modificările şi completările ulterioare, în favoarea statului român, reprezentat de M.F.P., şi a finanţatorilor, se efectuează de către finanţatori.

(6) Finanţatorii acceptaţi în Program implementează măsurile reglementate de prezentele norme pe baza unor instrucţiuni generale elaborate de către F.N.G.C.I.M.M.

CAPITOLUL II

Definiţii

Art. 3.

În sensul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) condiţiile Programului – criteriile de eligibilitate şi condiţiile generale şi specifice pe care trebuie să le îndeplinească beneficiarii şi finanţatorii pe toată perioada de implementare a Programului şi de valabilitate a garanţiilor acordate în cadrul acestuia, descrierea, acordarea, monitorizarea şi plata garanţiei;

b) finanţare garantată – credit/finanţare acordat/acordată persoanelor fizice cu vârsta de peste 18 ani la data solicitării finanţării şi capacitate deplină de exerciţiu, exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de finanţare, care acoperă maximum 95% din preţul de achiziţie prevăzut în factura proformă; garanţia acordată de stat acoperă un procent de maximum 50%;

c) convenţie privind implementarea Programului – document-cadru, prevăzut la art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2014, cu modificările şi completările ulterioare, încheiat între M.F.P. şi F.N.G.C.I.M.M., care cuprinde, în principal, termenii şi condiţiile mandatului acordat F.N.G.C.I.M.M. şi clauze privind drepturile şi obligaţiile acestora privind acordarea, monitorizarea, raportarea şi executarea garanţiilor acordate în cadrul Programului;

d) instrucţiuni generale – document-cadru aprobat de F.N.G.C.I.M.M. în termen de 15 zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentelor norme de aplicare, care stabileşte cadrul general aplicabil finanţatorilor în privinţa gestionării garanţiilor în cadrul Programului;

e) soldul finanţării garantate – soldul finanţării principalului exigibil la data cererii de plată a garanţiei sau la data de referinţă pentru plata comisionului de administrare;

f) perioada de valabilitate a garanţiei – perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a garanţiei şi data încetării răspunderii F.N.G.C.I.M.M. în numele şi în contul statului.

[Continuare…]

Legislaţia românească este disponibilă în Lege5 Online – soft de documentare legislativă realizat de Indaco Systems.

comentarii

Despre autor  ⁄ Lege5

Ca profesioniști, cu toții ne dorim să identificăm modificările legislative rapid și să evităm erorile. Dacă până acum această activitate consuma timp și resurse, azi ne putem baza pe softul Lege5 pentru această sarcină. Având un motor de căutare performant, Lege5 procesează informația și oferă rezultate exacte la nivel de paragraf în câteva secunde. O performanță, dacă ținem cont de faptul că softul conţine o bază de date complexă: atât legislația românească și europeană, cât și jurisprudența românească și europeană. Lege5 a fost gândit pentru oameni activi și mobili. De aceea, am creat variante care se potrivesc oricărui dispozitiv şi stil de lucru. Click aici şi află mai multe.

Fara comentarii

Scrie un comentariu