9 Decembrie, 2016

MINISTERUL CULTURII

ORDIN

privind aprobarea Regulamentului de organizare

și funcționare a Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice

 

În conformitate cu prevederile art. 30 alin. (4) și ale art. 34 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) și ale art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Culturii, cu modificările și completările ulterioare,

ministrul culturii emite următorul ordin:

Art. 1. —
Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. —
Direcția patrimoniu cultural, Direcția buget, finanțe, contabilitate din cadrul Ministerului Culturii și direcțiile județene pentru cultură, respectiv a municipiului București vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. —
(1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice alte dispoziții contrare.

 

Ministrul culturii,

Daniel-Constantin Barbu

 

București, 28 martie 2013.
Nr. 2.173.

ANEXĂ

 

REGULAMENT

de organizare și funcționare a Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice

 

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

Art. 1. —
(1) Prezentul regulament stabilește modul de organizare și de funcționare a Comisiei Naționale a Monumentelor istorice, precum și a comisiilor zonale ale monumentelor istorice, potrivit legii.
(2) Comisia Națională a Monumentelor Istorice, denumită în continuare Comisia, este, potrivit legii, organism științific de specialitate, fără personalitate juridică, cu rol consultativ în domeniul protejării monumentelor istorice, care funcționează pe lângă Ministerul Culturii, denumit în continuare Ministerul.
(3) Comisiile zonale ale monumentelor istorice, denumite în continuare comisii zonale, funcționează ca organisme științifice de specialitate descentralizate ale Comisiei, fără personalitate juridică, cu rol consultativ în domeniul protejării monumentelor istorice.
Art. 2. —
Comisia propune avizarea metodologiilor, normativelor și măsurilor tehnico-științifice din domeniul protejării monumentelor istorice, precum și strategiile în domeniu.
Art. 3. —
Independența opiniilor științifice și tehnice ale membrilor Comisiei exprimate în cadrul ședințelor acesteia este garantată, potrivit legii.

CAPITOLUL II

Componența și organizarea Comisiei

Art. 4. —
(1) Comisia este formată din 21 de membri, personalități, specialiști și experți atestați din domeniul protejării monumentelor istorice, numiți prin ordin al ministrului culturii, potrivit legii, pentru un mandat de 2 ani.
(2) Membrii Comisiei sunt numiți prin ordin al ministrului culturii la propunerea:
a) Academiei Române — 2 membri;
b)  Ministerului  Dezvoltării  Regionale  și  Administrației Publice — un membru;
c) Ministerului Educației Naționale — 2 membri;
d) organizațiilor neguvernamentale cu activitate în domeniul protejării monumentelor istorice — un membru;
e) Ministerului Culturii — 15 membri, dintre care 8 propuși de comisiile zonale.
(3) Comisia își poate alege ca membri de onoare specialiști din țară sau din străinătate, personalități științifice de recunoaștere internațională din domeniul cercetării și protejării monumentelor istorice; aceștia sunt propuși de președinte și sunt validați cu votul majorității simple a Comisiei.
(4)    Comisia    este    condusă    de    un    președinte    și 4 vicepreședinți. Președintele Comisiei este numit prin ordin al internațional.
(5) Secretarul Comisiei este șeful compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului. Prin ordin al ministrului culturii se va desemna și un supleant al secretarului Comisiei, din compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului, care va îndeplini atribuțiile secretarului atunci când acesta nu poate participa la lucrările Comisiei.
Art. 5. —
(1) Comisia își desfășoară activitatea prin lucrări în plen, în cadrul Biroului Comisiei, și pe secțiuni de specialitate.
(2) Biroul Comisiei este constituit din președinte împreună cu vicepreședinții și secretarul Comisiei.
Art. 6. —
(1) Comisia se constituie din 4 secțiuni, pe domenii, conduse fiecare de către un președinte ales din rândul membrilor acestora pentru un mandat de 2 ani. Președinții de secțiuni devin vicepreședinți ai Comisiei.
(2) Secțiunile de specialitate ale Comisiei sunt:
a) Secțiunea de evidență;
b) Secțiunea tehnică de arhitectură și inginerie;
c) Secțiunea de urbanism și zone protejate. d) Secțiunea de componente artistice.
(3) Secretarii secțiunilor de specialitate sunt numiți prin ordin al ministrului culturii dintre specialiștii compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului.
(4) Secțiunile de specialitate ale Comisiei sunt formate din câte 9 membri, specialiști din domeniile de competență ale secțiunii, numiți prin ordin al ministrului culturii.
(5) O parte dintre membrii secțiunilor de specialitate ale Comisiei sunt membri ai Comisiei, restul fiind personalități sau experți/specialiști atestați în domeniul de competență a secțiunii.

CAPITOLUL III

Componența și organizarea comisiilor zonale

Art. 7. —
(1) Comisiile zonale sunt compuse fiecare dintr-un număr de 9 membri; președinții acestora sunt membri ai Comisiei.
(2) Componența comisiilor zonale se aprobă prin ordin al ministrului culturii, la propunerea compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului.
(3) Din componența comisiilor zonale fac parte arhitecții-șefi ai județelor, respectiv arhitectul-șef al municipiului București, precum și personalități sau specialiști și experți atestați în domeniu.
(4) Comisiile zonale și teritoriul de competență a fiecărei comisii sunt următoarele:
a) Comisia Zonală 1, cu sediul la București, cuprinde municipiul București și județul Ilfov;
b) Comisia Zonală 2, cu sediul la Brașov, cuprinde județele Harghita, Brașov și Covasna;
c) Comisia Zonală 3, cu sediul la Cluj, cuprinde județele Maramureș, Cluj, Sălaj și Bistrița-Năsăud;
d) Comisia Zonală 4, cu sediul la Constanța, cuprinde județele Constanța și Tulcea;
e) Comisia Zonală 5, cu sediul la Iași, cuprinde județele Iași, Vaslui, Galați, Vrancea și Bacău;
f) Comisia Zonală 6, cu sediul la Oradea, cuprinde județele Arad, Bihor și Satu Mare
g) Comisia Zonală 7, cu sediul la Suceava, cuprinde județele Suceava, Botoșani și Neamț;
h) Comisia Zonală 8, cu sediul la Ploiești, cuprinde județele Prahova, Dâmbovița, Argeș, Teleorman și Giurgiu;
i) Comisia Zonală 9, cu sediul la Sibiu, cuprinde județele Alba, Sibiu, Mureș și Hunedoara;
j) Comisia Zonală 10, cu sediul la Slobozia, cuprinde județele Buzău, Brăila, Ialomița și Călărași; județele Dolj, Gorj, Mehedinți, Vâlcea și Olt;
l) Comisia Zonală 12, cu sediul la Timișoara, cuprinde județele Timiș și Caraș-Severin.
Art. 8. — 
Fiecare comisie zonală are ca secretar, numit prin ordin al ministrului culturii, directorul executiv al direcției județene pentru cultură, respectiv a municipiului București, în care își are sediul comisia zonală.

CAPITOLUL IV

Mandatul membrilor

Art. 9. —
(1) Calitatea de membru al Comisiei, al secțiunilor de specialitate ale acesteia sau al comisiilor zonale se dobândește în baza numirii prin ordin al ministrului culturii.
(2) Membrii Comisiei, membrii secțiunilor de specialitate ale acesteia și cei ai comisiilor zonale au obligația păstrării confidențialității pe toată durata mandatului și după încetarea acestuia, cu privire la date și/sau informații cu caracter personal ori care intră sub incidența protecției legale în temeiul Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare, de care au luat cunoștință în timpul exercitării mandatului, cu excepția datelor și documentelor care, potrivit legii, constituie informație de interes public.
(3) Obligația de confidențialitate incumbă și secretarilor Comisiei, ai secțiunilor de specialitate și ai comisiilor zonale.
(4) Membrii Comisiei, membrii secțiunilor de specialitate ale acesteia și cei ai comisiilor zonale au obligația exercitării mandatului cu respectarea următoarelor principii:
a) respectarea și aplicarea corectă a legii;
b) prioritatea interesului public;
c)  asigurarea  egalității  de  tratament  a  cetățenilor  prin aplicarea aceluiași regim juridic în situații identice sau similare;
d)   profesionalismul,   prin   îndeplinirea   mandatului   cu responsabilitate, competență, eficiență, corectitudine și conștiinciozitate;
e) imparțialitatea și independența, care obligă la o atitudine obiectivă, neutră față de orice interes politic, economic, religios sau de altă natură în exercitarea mandatului;
f) integritatea morală.
(5) Pentru evitarea conflictelor de interese, pe perioada exercitării mandatului, membrii Comisiei, membrii secțiunilor de specialitate ale acesteia sau cei ai comisiilor zonale nu pot desfășura activități profesionale de pregătire și/sau elaborare a documentațiilor supuse avizării Comisiei, secțiunilor de specialitate ale acesteia și comisiilor zonale din care aceștia fac parte.
(6) În scopul cunoașterii și asumării angajamentelor prevăzute la alin. (2), (4) și (5), membrii Comisiei, membrii secțiunilor de specialitate ale acesteia și cei ai comisiilor zonale semnează, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la numire, dar nu mai târziu de prima ședință, declarația privind confidențialitatea și imparțialitatea, potrivit modelului cuprins în anexa nr. 1.
(7) Nedepunerea declarației prevăzute la alin. (6) atrage revocarea mandatului de membru al Comisiei, respectiv al secțiunii de specialitate sau al comisiei zonale.
Art. 10. —
(1) Calitatea de membru al Comisiei, al secțiunilor de specialitate ale acesteia sau al comisiilor zonale încetează în următoarele situații:
a) încheierea valabilității mandatului;
b) încălcarea prevederilor legale și a prezentului regulament;
c) constatarea nerespectării angajamentelor cuprinse în declarația privind confidențialitatea și imparțialitatea;
d) absențe la 3 ședințe consecutive sau 4 absențe pe an;
e) prin renunțarea din proprie inițiativă la mandat, comunicată în scris ministrului culturii;
f) retragerea motivată a mandatului membrului de către instituția care l-a desemnat;
g) deces;
h) la propunerea motivată a președintelui și/sau a secretarului Comisiei, secțiunii de specialitate a acesteia sau comisiei zonale, după caz, comunicată în scris ministrului culturii și instituției care a desemnat membrul;
i) în cazul neîndeplinirii obligației prevăzute la art. 9 alin. (6);
j)  când  în urma  unei  hotărâri  judecătorești  definitive  și irevocabile este condamnat pentru una din faptele prevăzute și sancționate în legătură cu exercitarea profesiei;
k) alte situații prevăzute de lege.
(2) Constatarea situațiilor prevăzute la alin. (1) este de competența secretarului Comisiei, secretarilor secțiunilor de specialitate ale Comisiei, respectiv a secretarilor comisiilor zonale, situațiile astfel constatate urmând a fi aduse la cunoștința ministrului culturii.
(3) Semnalarea situațiilor prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) poate fi făcută în scris ministrului culturii de către membrii sau de către secretarii comisiilor sau ai secțiunilor de specialitate, precum și de către orice persoană fizică și juridică interesată.
Art. 11. —
În cazul în care unul dintre membrii Comisiei sau, după caz, ai secțiunilor de specialitate ale  acesteia, precum și ai comisiilor zonale pierde această calitate, în locul acestuia va fi numit un nou membru prin ordin al ministrului culturii, pentru perioada rămasă din respectivul mandat, la propunerea instituției care a desemnat membrul al cărui mandat a încetat.

CAPITOLUL V

Atribuțiile Comisiei

Art. 12. —
Comisia are următoarele atribuții:
a) propune aprobarea strategiei naționale privind protejarea monumentelor istorice, elaborată de Institutul Național al Patrimoniului;
b) formulează prioritățile privind lucrările și măsurile necesare pentru asigurarea protejării monumentelor istorice, indiferent de situația lor juridică și de sursa de finanțare;
c) propune aprobarea, prin ordin al ministrului culturii, a metodologiilor, normelor, normativelor și reglementărilor din domeniul protejării monumentelor istorice, elaborate de specialiști din Minister sau de instituțiile specializate din subordinea acestuia;
d) propune clasarea, declasarea, neclasarea sau nedeclasarea și schimbarea grupei de clasare a monumentelor istorice;
e) propune criteriile de atestare a specialiștilor și experților din domeniul protejării monumentelor istorice;
f) propune avizarea Planului de amenajare a teritoriului național — secțiunea „Zone construite protejate”;
g) propune avizarea pentru secțiunile de specialitate din planurile privind amenajarea teritoriului care au ca obiect monumentele istorice sau zone construite protejate;
h) propune avizul privind studiile de fundamentare istorico- științifică pentru delimitarea zonelor de protecție a monumentelor istorice clasate în grupa A sau a zonelor construite protejate care cuprind monumente istorice clasate în grupa A ale secțiunilor de specialitate din planurile de amenajare a teritoriului sau din planurile urbanistice generale, precum și pentru proiectele de restaurare a monumentelor istorice clasate în grupa A;
i) propune avizul pentru studiile de fundamentare și secțiunile de specialitate din planurile urbanistice generale ale unităților administrativ-teritoriale și din planurile urbanistice zonale, precum și pentru planurile urbanistice de detaliu, care au ca obiect monumente istorice clasate în grupa A sau zone construite protejate care cuprind monumente istorice clasate în grupa A;
j) propune avizul pentru documentațiile privind intervențiile asupra monumentelor istorice sau inscripționarea monumentelor istorice, având la bază texte avizate de organisme ori instituții științifice de specialitate;
k) propune avizul pentru intervenții asupra imobilelor situate în zonele de protecție a monumentelor istorice și în zonele construite protejate, pentru care nu există regulamente de construcție avizate conform art. 26 alin. (1) pct. 7 din Legea nr. 422/2001    privind    protejarea    monumentelor    istorice, republicată, cu modificările ulterioare;
l) propune monumente istorice pentru a fi incluse în Lista patrimoniului cultural și natural mondial, precum și în Lista patrimoniului mondial în pericol, elaborate de UNESCO;
m) propune avizarea folosirii unor materiale, tehnici și tehnologii noi pentru restaurarea monumentelor istorice, în baza documentațiilor de specialitate;
n) analizează documentațiile de specialitate sau părțile de documentații ce privesc restaurarea componentelor artistice;
o) propune programe de pregătire a specialiștilor, precum și planuri-cadru de învățământ, de formare și specializare în domeniul protejării monumentelor istorice;
p) formulează propuneri privind proiecte de hotărâri ale Guvernului pentru acordarea statutului de oraș istoric sau de sat istoric;
q) în baza criteriilor și condițiilor prevăzute de normele metodologice specifice și ținând seama de referatele de oportunitate privind finanțarea sau cofinanțarea lucrărilor de protejare ori de intervenție asupra monumentelor istorice, întocmite de direcțiile pentru cultură județene, respectiv a municipiului București, selecționează cererile pentru care se acordă contribuție financiară din partea Ministerului, în vederea realizării lucrărilor de protejare și de intervenție asupra monumentelor istorice, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.430/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind situațiile în care Ministerul Culturii și Cultelor, respectiv autoritățile administrației publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrărilor de protejare și de intervenție asupra monumentelor istorice, proporția contribuției, procedurile, precum și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească proprietarul, altul decât statul, municipiul, orașul sau comuna;
r) formulează prioritățile lucrărilor de protejare sau de intervenție asupra monumentelor istorice, fundamentează sumele necesare ce urmează să fie alocate în acest scop din bugetul Ministerului și le propune spre aprobare, prin ordin, ministrului culturii, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.430/2003;
s)  avizează  Lista  monumentelor  istorice,  întocmită  de Institutul Național al Patrimoniului;
ș) aprobă sigla monumentelor istorice;
t) analizează contestațiile cu privire la clasare sau declasare, potrivit legii.

 

CAPITOLUL VI

Atribuțiile secțiunilor de specialitate ale Comisiei

Art. 13. —
Secțiunile de specialitate îndeplinesc atribuțiile Comisiei cu privire la analizarea documentațiilor de specialitate, în limita domeniului de competență a fiecărei secțiuni de specialitate, după cum urmează:
a) analizează și propun avize pentru documentațiile înscrise pe ordinea de zi a ședințelor, în limita competențelor de specialitate ale fiecărei secțiuni de specialitate;
b) propun analizarea în plenul Comisiei a documentațiilor cu grad mare de complexitate/dificultate, a celor care necesită analiză în cadrul mai multor secțiuni de specialitate sau în situația în care nu s-a putut formula o propunere de aviz a secțiunii de specialitate;
c) formulează propunerile de clasare, declasare, neclasare sau   nedeclasare   și   schimbarea   grupei   de   clasare   a monumentelor istorice, care sunt confirmate în plenul Comisiei;
d) analizează și fac propuneri privind soluționarea altor probleme ce le-au fost transmise sau le-au fost prezentate spre analiză de către compartimentul de specialitate din Minister.

CAPITOLUL VII

Atribuțiile Biroului Comisiei

Art. 14. —
Biroul Comisiei analizează contestațiile cu privire la avize sau alte categorii de documente, cu excepția contestațiilor care privesc clasarea/declasarea, care, potrivit legii și prezentului regulament, sunt de competența plenului Comisiei.

CAPITOLUL VIII

Atribuțiile comisiilor zonale

Art. 15. —
(1) Comisiile zonale au următoarele atribuții:
a) fundamentează și propun elementele specifice strategiei zonale sau pentru zona lor de competență privind protejarea monumentelor istorice;
b) formulează prioritățile pentru protejarea monumentelor istorice în plan zonal, în vederea evaluării și asigurării fondurilor necesare;
c) analizează și propun Comisiei clasarea sau declasarea monumentelor istorice din zona lor de competență în grupa A sau B, după caz;
d) propun avizul privind documentațiile de urbanism și amenajarea teritoriului pentru instituirea, delimitarea și reglementarea construirii în zonele de protecție a monumentelor istorice clasate în grupa B sau a zonelor construite protejate cu monumente istorice clasate în grupa B;
e) propun avizarea studiilor de fundamentare din planurile de amenajare a teritoriului, planurile urbanistice generale, planurile urbanistice zonale ale localităților care cuprind monumente istorice clasate în grupa B;
f) propun avizarea planurilor urbanistice de detaliu și a proiectelor de execuție în zonele de protecție a monumentelor istorice din grupa A și în zonele protejate cu monumente istorice clasate în grupa A, pentru care există reglementări avizate de Minister;
g) propun avizul pentru inscripționarea monumentelor istorice, având la bază texte avizate de organisme sau instituții științifice de specialitate, pentru monumentele istorice aflate în raza teritorială de competență;
h) propun avizul privind documentațiile tehnice care cuprind lucrări de cercetare, investigații, expertize tehnice, proiecte tehnice și detalii de execuție pentru monumentele istorice clasate în grupa B;
i) propun avizul privind documentațiile pentru lucrări de întreținere și reparații curente la monumentele istorice clasate în grupa A, care nu aduc modificări de arhitectură ori ale componentelor artistice, în condițiile în care lucrările se execută cu materiale și tehnici de lucru specifice epocii de edificare a monumentului istoric;
j) comunică autorităților administrației publice locale, prin intermediul serviciilor deconcentrate ale Ministerului, prioritățile de finanțare și/sau de cofinanțare, după caz, a lucrărilor de protejare a monumentelor istorice clasate, indiferent de grupa de clasare;
k) acordă gratuit consultanță de specialitate serviciilor deconcentrate ale Ministerului, la solicitarea acestora.
(2) Nu fac obiectul analizării în ședințele comisiilor zonale documentațiile sau părțile de documentații ce privesc restaurarea componentelor artistice, indiferent de grupa de clasare, acestea fiind înaintate de serviciile publice deconcentrate spre analiză și avizare la Minister pentru a fi examinate de Comisie.

CAPITOLUL IX

Funcționarea Comisiei, a secțiunilor de specialitate ale acesteia, a Biroului Comisiei și a comisiilor zonale

Art. 16. —
(1) Deciziile Comisiei, ale secțiunilor, ale Biroului Comisiei, precum și ale comisiilor zonale se iau de regulă cu majoritatea simplă a voturilor, cu excepția cazurilor prevăzute de lege. În caz de balotaj, votul președintelui de ședință este hotărâtor.
(2) Cvorumul de ședință este întrunit în condițiile prezenței a cel puțin jumătate plus unu dintre membri.
Art. 17. —
(1) Comisia, Biroul Comisiei și secțiunile de specialitate lucrează în ședințe ordinare și extraordinare.
(2) Ședințele au loc, de regulă, după cum urmează: pentru comisiile zonale, una sau două ședințe, după caz, în prima ori a doua săptămână din lună; pentru secțiunile de specialitate, în a treia săptămână din lună; pentru Biroul și plenul Comisiei, în ultima săptămână din lună.
(3) Ședințele Comisiei, ale Biroului Comisiei, secțiunilor de specialitate, precum și ale comisiilor zonale sunt conduse de către președinte sau, în lipsa acestuia, de către vicepreședinte ori de un președinte de ședință ales dintre membrii prezenți, situație care se consemnează în procesul-verbal.
(4) Participarea la ședințe a membrilor Comisiei este obligatorie. Absențele motivate sau nemotivate se consemnează de către secretar în procesul-verbal.
(5) În situații excepționale, ministrul culturii poate convoca, în ședință extraordinară, Comisia, Biroul Comisiei sau secțiunile de specialitate ale Comisiei.
Art. 18. —
(1) Convocarea Comisiei, a Biroului Comisiei, a secțiunilor de specialitate ale acesteia sau a comisiilor zonale se face de către secretarii acestora.
(2) Ordinea de zi, stabilită de către secretarul Comisiei sau al secțiunii de specialitate ori de secretarii comisiilor zonale, după caz, este făcută publică prin afișare la sediul sau pe site-ul Ministerului ori al serviciului public deconcentrat, după caz.
(3) Pe ordinea de zi pot fi incluse pentru a fi supuse analizei și documentații, în vederea consultării prealabile.
(4) Subiectele de pe ordinea de zi se analizează de către membrii Comisiei, ai Biroului Comisiei, ai secțiunilor de specialitate ale sale sau de către cei ai comisiilor zonale și, după caz, pe baza prezentării punctului de vedere al specialistului din cadrul Ministerului sau al serviciilor sale deconcentrate.
(5) Secretarii întocmesc lista de prezență și procesul-verbal al ședinței, la care anexează fișele propunerilor de avizare și fișele de vot, după caz.
(6) Propunerile de avizare se consemnează de fiecare membru în fișa propunerii de avizare (anexa nr. 2) și se anexează la procesul-verbal al ședinței.
(7) Fișa de vot (anexa nr. 3) se utilizează și se completează în cazul analizării situațiilor referitoare la evidența și inventarierea monumentelor istorice sau cu privire la alte probleme supuse analizei, care nu necesită avizare, și se anexează la procesul-verbal al ședinței.
(8) Nu pot participa la ședințele Comisiei, ale secțiunilor de specialitate ale acesteia sau ale comisiilor zonale funcționarii publici, angajații, colaboratorii din cadrul Ministerului/serviciului public deconcentrat care au contribuit direct ori indirect, prin soț/soție, rude de gradul I, la proiectarea, la realizarea documentației specifice sau la avizarea acesteia în etape anterioare, precum și în cazul în care au relații cu caracter patrimonial cu persoanele fizice ori juridice ce au calitatea de beneficiar.
(9) Pot participa la ședințele Comisiei, ale secțiunilor de specialitate ale acesteia sau ale comisiilor zonale funcționarii publici, angajații, colaboratorii din cadrul Ministerului/serviciului public deconcentrat care au ca atribuție/obligație prezentarea documentației/subiectului cuprinse/cuprins pe ordinea de zi.
Art. 19. —
(1) La ședințele Comisiei, ale secțiunilor de specialitate, precum și ale comisiilor zonale participă, de regulă, pentru a-și susține proiectele supuse analizei, proiectanții elaboratori ai documentațiilor, cu delegarea acestora de către beneficiar.
(2) După susținerea documentațiilor, proiectanții nu pot participa la deliberările din cadrul ședințelor.
(3) Membrii invitați, secretarii și specialiștii din cadrul Ministerului sau al serviciilor deconcentrate ale Ministerului nu au drept de vot.
Art. 20. —
Dezbaterile din cadrul ședințelor Comisiei, Biroului Comisiei, ale secțiunilor de specialitate, precum și ale comisiilor zonale se consemnează în documentele ședințelor, respectiv procesul-verbal, fișele propunerilor de avizare și fișele de vot, după caz.
Art. 21. —
(1) Secretarul alcătuiește ordinea de zi, scrie procesul-verbal și asigură semnarea listei de prezență de către toți membrii Comisiei prezenți la fiecare ședință.
(2) Procesul-verbal al ședinței cuprinde rezumatul discuțiilor la fiecare subiect și rezultatul votului.
(3) Procesul-verbal se înregistrează la compartimentul de specialitate din Minister sau, după caz, din serviciul public deconcentrat.
(4) Documentațiile avizate vor fi monitorizate, operate în baza de date gestionată de compartimentul de specialitate din Minister sau de cel de la serviciul public deconcentrat, după caz.
Art. 22. —
(1) Fișa propunerii de avizare, întocmită conform anexei nr. 2, cuprinde propunerea de avizare formulată de membrul Comisiei, precum și observațiile și/sau condițiile propuse, certificate de semnătura sa olografă.
(2) Fișa propunerii de avizare, precum și observațiile și/sau condițiile propuse și fișa de vot, întocmită conform anexei nr. 3, pentru celelalte probleme supuse analizei, pentru evidența și inventarierea monumentelor istorice, se anexează la procesul- verbal.
(3) Procesul-verbal al ședinței poate fi consultat de membrii comisiei și ai comisiilor zonale, de funcționarii compartimentului de specialitate din Minister și de cei ai serviciilor sale deconcentrate și este pus la dispoziție conducerii Ministerului, demnitarilor, organelor și instituțiilor abilitate prin lege.
Art. 23. —
(1) Subiectele/Documentațiile analizate în plenul Comisiei, în cadrul Biroului Comisiei, în secțiunile de specialitate ale acesteia, precum și în cadrul comisiilor zonale sunt de natură științifică, tehnică, de specialitate, doctrinară, metodologică.
(2) Comisia/Biroul Comisiei/Secțiunile de specialitate/ Comisiile zonale fundamentează din punct de vedere științific, tehnic și de specialitate deciziile administrative ale Ministerului/serviciului public deconcentrat.
(3) Propunerile Comisiei/Biroului Comisiei/secțiunilor de specialitate/comisiilor zonale, care sunt însușite de compartimentul de specialitate al Ministerului, respectiv de serviciile deconcentrate ale Ministerului se concretizează în elaborarea avizului.
Art. 24. —
Președintele Comisiei are următoarele atribuții:
a) conduce activitatea Comisiei;
b) conduce ședințele ordinare și extraordinare ale Comisiei;
c) reprezintă Comisia în raport cu Ministerul;
d) reprezintă Comisia pe plan național și internațional;
e) elaborează concluziile Comisiei pentru fiecare subiect supus dezbaterii.
Art. 25. —
Secretarul Comisiei este șeful structurii de specialitate din cadrul Ministerului și are următoarele responsabilități:
a) convoacă Comisia;
b) ține evidența activității Comisiei și întocmește procesele- verbale ale ședințelor acesteia;
c) întocmește ordinea de zi și o face publică la sediul și/sau pe site-ul instituției;

d) constată și semnalează situațiile de încetare a mandatului membrilor, precum și situațiile prevăzute la art. 9 alin. (2) și (3) și art. 18 alin. (8);

e) gestionează documentele și corespondența adresate 

Comisiei;

f) gestionează și ține evidența declarațiilor de imparțialitate; g)  aprobă  graficul  ședințelor  ordinare  ale  Comisiei  și convoacă proiectanții pentru a susține documentațiile depuse în 

vederea avizării;

h) întocmește și înaintează conducerii Ministerului propunerile de avize/proiecte de acte administrative;

i) semnează avizele sau, după caz, corespondența aferentă;

j) asigură transmiterea contestațiilor către Comisie;

k) propune Comisiei documentațiile complete spre analiză;

l) înregistrează avizele în registrul special de evidență a avizelor Comisiei;

m) supune avizării documentațiile refăcute potrivit recomandărilor Comisiei;

n) examinează documentațiile depuse și, în cazul în care acestea nu sunt complete, solicită beneficiarului completarea acestora. De asemenea, prezintă documentațiile în cadrul ședințelor Comisiei, dacă este cazul.

Art. 26. —
Vicepreședinții Comisiei au următoarele atribuții principale:

a) exercită atribuțiile președintelui Comisiei în lipsa acestuia;

b) conduc lucrările secțiunilor de specialitate.

Art. 27. —
Membrii Comisiei au următoarele drepturi și obligații:

a) participă la ședințele Comisiei, având drept de vot în adoptarea propunerilor de avize/hotărârilor acesteia;

b) completează și depun la secretarul Comisiei declarația privind confidențialitatea și imparțialitatea;

c) analizează documentațiile, fac observații, propuneri și recomandări;

d) întocmesc și semnează fișele propunerii de avizare întocmite în cadrul fiecărei ședințe la care sunt prezenți;

e) solicită consemnarea în procesele-verbale ale ședințelor de lucru a opiniilor și punctelor de vedere proprii;

f) îl informează, în timp util, pe secretarul Comisiei despre imposibilitatea participării la ședință, în situații deosebite ce reclamă această absență;

g) comunică ministrului culturii, în scris, renunțarea la mandat;

h) primesc indemnizația prevăzută la art. 34.

CAPITOLUL X

Desfășurarea lucrărilor Comisiei

Art. 28. —
(1) Prezentarea lucrărilor/documentației se face de către proiectanți/beneficiari sau, în anumite cazuri, de către secretariat.

(2) După prezentare se dă cuvântul membrilor, care pot cere precizări, face observații și recomandări sau propune amendamente.

(3) În procesul-verbal se consemnează rezumatul discuțiilor și concluziile la fiecare subiect.

(4) Concluzia dezbaterii, formulată de președinte, aprobată prin vot de membrii Comisiei (consemnându-se voturile pentru, împotrivă, abținerile), se menționează în procesul-verbal de ședință.

(5) În cazul în care nu se întrunește un vot favorabil de minimum jumătate plus unu din cvorum, documentația se respinge argumentat.

(6) În urma analizării concluziilor Comisiei, compartimentul de specialitate:

a) elaborează proiectul de ordin de clasare sau de declasare, pe care îl înaintează ministrului culturii spre aprobare;

b) întocmește, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4, avizul, care poate fi favorabil sau favorabil cu recomandări și/sau condiții;
c) întocmește comunicarea rezultatelor în cazul documentațiilor analizate în cadrul consultărilor prealabile;
d) întocmește comunicarea către solicitant/beneficiar cu privire la solicitările Comisiei privind completarea documentației; e) întocmește punctul de vedere al Comisiei cu privire la problemele diverse supuse analizei acesteia.
(7) Condițiile din avize vor fi introduse obligatoriu în fazele următoare de proiectare și în documentațiile de execuție.
(8) Recomandările din avize sunt facultative pentru beneficiar și pentru proiectant.

 

CAPITOLUL XI

Desfășurarea lucrărilor comisiilor zonale

Art. 29. —
(1) Ședințele se desfășoară, de regulă, la sediile serviciilor deconcentrate ale Ministerului, care asigură secretariatul comisiei zonale.
(2) Ordinea de zi este alcătuită de secretarul comisiei zonale, pe baza comunicărilor/documentațiilor transmise, cu cel puțin 48 de ore înainte de data ședinței, de către compartimentele de specialitate ale serviciilor deconcentrate ale Ministerului arondate respectivei comisii zonale.
(3) Ordinea de zi se face publică prin afișare la sediul și/sau pe site-ul instituției.
(4) Solicitările de avize, precum și contestațiile, indiferent de grupa de clasare a monumentului istoric sau de competența de avizare, se depun la serviciul deconcentrat al Ministerului în a cărui rază teritorială se găsește imobilul la care acestea se referă și sunt formulate de către proprietarii sau titularii de drepturi reale asupra imobilului. Competența de avizare a serviciilor deconcentrate ale Ministerului se determină în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(5) Serviciul public deconcentrat verifică și analizează conținutul documentației, solicită eventuale completări necesare în conformitate cu prevederile legale privind conținutul-cadru al documentațiilor, elaborează un punct de vedere și, în funcție de competențele stabilite prin Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și de prezentul regulament, introduce documentația în circuitul de analiză sau emite avizul, după caz.
(6) Specialiștii din cadrul compartimentului de specialitate al Ministerului, responsabilii de zonă, sunt invitați din oficiu la ședințele comisiilor zonale și, alături de specialiștii serviciilor deconcentrate, participă activ la dezbateri în cadrul ședințelor.
(7) Atribuțiile președintelui, vicepreședintelui, membrilor și secretarilor, prevăzute la art. 24—27, se aplică în mod corespunzător și la nivelul comisiilor zonale.

CAPITOLUL XII

Analizarea documentațiilor, formularea propunerii de aviz

Art. 30. —
(1) Documentațiile primite la compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului, respectiv din cadrul serviciului public deconcentrat al acestuia se supun spre analiză Comisiei/Biroului Comisiei/secțiunilor de specialitate sau comisiilor zonale, după caz, prin grija secretarilor.
(2) În urma încheierii procedurii de analizare a unei documentații, compartimentul de specialitate din Minister/din cadrul serviciului public deconcentrat elaborează avizul/actul administrativ, pe baza propunerii de avizare formulate de Comisie, Biroul Comisiei, secțiunile de specialitate sau de comisiile zonale, pe care îl înaintează spre însușire ministrului culturii/directorului executiv.
(3) Avizul/Actul administrativ poate să nu fie însușit de către ministrul culturii sau de către directorul executiv al serviciului deconcentrat, după caz.
(4) Ministrul culturii/Directorul executiv al serviciului deconcentrat poate dispune, prin rezoluție scrisă, reanalizarea documentației, potrivit prezentului regulament.
Art. 31. —
(1) Directorul executiv poate dispune reanalizarea unei documentații de către comisia zonală o singură dată.
(2) În urma încheierii procedurii de reanalizare a documentației, directorul executiv dispune, prin rezoluție scrisă, compartimentului de specialitate elaborarea avizului/actului administrativ corespunzător, cu luarea sau neluarea în considerare, total ori parțial, a propunerilor comisiei zonale.
(3) Compartimentul de specialitate din serviciul public deconcentrat asigură comunicarea avizului/actului administrativ către solicitantul beneficiar.
Art. 32. —
(1) Ministrul culturii poate dispune reanalizarea unei documentații de către secțiunile de specialitate o singură dată.
(2) În cazul în care secțiunea de specialitate își menține propunerea inițială, ministrul culturii poate decide trimiterea documentației plenului Comisiei sau Biroului Comisiei, după caz.
(3)  În  urma  încheierii  procedurii  de  reanalizare  a  unei documentații, ministrul culturii decide cu privire la însușirea concluziilor și dispune, prin rezoluție scrisă, compartimentului de    specialitate    elaborarea     avizului/actului     administrativ corespunzător, cu luarea sau neluarea în considerare, total ori 
parțial, a propunerilor Comisiei/Biroului Comisiei.
(4) Compartimentul de specialitate din Minister asigură comunicarea avizului/actului administrativ către beneficiar.

 

CAPITOLUL XIII

Procedura de contestare

Art. 33. —
(1) Beneficiarul documentației poate contesta avizul emis de Minister sau de serviciul public deconcentrat ori comunicarea privind respingerea avizului, în termen de 10 zile de la comunicare, și contestația se soluționează în maximum 30 de zile de la depunere.
(2) Contestațiile depuse cu respectarea termenului prevăzut la alin. (1) sunt comunicate spre a fi analizate și soluționate Biroului Comisiei.
(3) În cazul în care contestatarul nu este mulțumit de răspunsul primit, acesta se poate adresa instanței de contencios administrativ, potrivit legii.
(4) Ordinul de clasare, de declasare sau răspunsul privind neclasarea ori nedeclasarea poate fi contestat de proprietarul bunului imobil în cauză la Minister în termen de 30 de zile de la data comunicării; contestația se soluționează în termen de 30 de zile de la înregistrare.
(5) Contestația prevăzută la alin. (4) este transmisă Comisiei prin grija secretarului, în vederea analizării în plenul acesteia, cu respectarea termenului prevăzut mai sus.
(6) În cazul în care prin votul a două treimi din numărul membrilor Comisia susține hotărârea inițială de clasare/declasare sau de neclasare/nedeclasare, ministrul culturii este îndreptățit să respingă contestația.
(7) În cazul în care contestatarul nu este mulțumit de răspunsul primit, acesta se poate adresa instanței de contencios administrativ, potrivit legii.

 

CAPITOLUL XIV

Aspecte organizatorice

Art. 34. —
(1) Pentru activitatea desfășurată în cadrul Comisiei, al secțiunilor de specialitate și al comisiilor zonale, membrii acestora au dreptul la o indemnizație lunară, care se stabilește prin ordin al ministrului culturii, și la decontarea cheltuielilor de deplasare și cazare.
(2) Decontarea cheltuielilor și angajamentele de confidențialitate și imparțialitate se cuprind în convenția civilă încheiată cu fiecare membru, potrivit legii.
(3) Pentru participarea la ședințele Comisiei, Biroului Comisiei, ale secțiunilor de specialitate sau ale comisiilor zonale, membrii invitați au dreptul la decontarea, după caz, a cheltuielilor de deplasare și cazare necesare participării la ședințe.
(4) Indemnizațiile și decontarea cheltuielilor de participare la ședințe se plătesc de către:
a) Minister, pentru membrii de drept sau invitații Comisiei și ai secțiunilor de specialitate ale acesteia, pe baza listei de prezență și a documentelor contabile justificative;
b) serviciile publice deconcentrate ale Ministerului, pentru membrii nominalizați ca membri ai comisiilor zonale, pe baza listei de prezență și a documentelor justificative;
c) Minister, pentru președinții comisiilor zonale, membrii de drept ai Comisiei, pentru participarea acestora la ședințele comisiilor zonale.
Art. 35. —
(1) Documentele ședințelor sunt, în ordinea de arhivare, următoarele:
a) lista de prezență;
b) ordinea de zi;
c) procesul-verbal cuprinzând fișele propunerilor de avizare și fișele de vot, după caz.
(2) Arhivarea documentelor se face în original la Minister sau la sediile serviciilor deconcentrate ale Ministerului, după caz.
(3) Contestațiile și răspunsurile la acestea, sub semnătura ministrului culturii, sunt gestionate de compartimentul de specialitate.
Art. 36. —
(1) Avizele emise de către compartimentul de specialitate al Ministerului sau de către serviciile sale deconcentrate se tehnoredactează și se completează conform machetei prevăzute în anexa nr. 4.

(2) Avizele emise sunt înregistrate atât în registrul de intrare- ieșire a documentelor, cât și în baza de date a avizelor gestionate de compartimentul de specialitate al Ministerului/serviciului public deconcentrat. Compartimentul de specialitate din Minister și cel din cadrul serviciului public deconcentrat al Ministerului au obligația de a desemna o persoană responsabilă cu gestiunea registrului și bazei de date.

CAPITOLUL XV

Dispoziții tranzitorii și finale

Art. 37. —
În termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului regulament, membrii Comisiei, ai secțiunilor de specialitate ale acesteia și ai comisiilor zonale vor depune la secretarul comisiei ai cărei membri sunt o declarație pe propria răspundere, potrivit modelului prevăzut la anexa nr. 1.

Art. 38. —
Anexele nr. 1—4 fac parte integrantă din prezentul regulament.

Art. 39. —
Prezentul regulament se completează, de drept, cu actele normative în vigoare.

Art. 40. —
Modificarea prezentului regulament se face prin ordin al ministrului culturii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

ANEXA Nr. 1

 

DECLARAȚIE

privind confidențialitatea și imparțialitatea

 

Subsemnatul (a), ………………….., membru în Comisia Națională a Monumentelor Istorice/ în secțiunea de specialitate …………………../în comisia zonală a monumentelor istorice nr. ………………………., declar pe propria răspundere, sub sancțiunea falsului în declarații, prevăzut de art. 292 din Codul penal, următoarele:

a) nu dețin părți sociale, părți de interes, acțiuni din capitalul subscris al unei entități juridice ce are ca obiect de activitate pregătirea și elaborarea documentațiilor susceptibile a fi supuse avizării Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, secțiunilor de specialitate ale acesteia și comisiilor zonale ale monumentelor istorice;

b) nu fac parte din consiliul de administrație/organul de conducere sau de supervizare al unei entități juridice ce are ca obiect de activitate pregătirea și elaborarea documentațiilor susceptibile a fi supuse avizării Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, secțiunilor de specialitate ale acesteia și comisiilor zonale ale monumentelor istorice;

c) nu am calitatea de soț/soție, rudă sau afin până la gradul al patrulea inclusiv cu persoane care fac parte din consiliul de administrație/organul de conducere sau de supervizare al unei entități juridice ce are ca obiect de activitate pregătirea și elaborarea documentațiilor susceptibile a fi supuse avizării Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, secțiunilor de specialitate ale acesteia și comisiilor zonale ale monumentelor istorice;

d) nu am niciun interes de natură să afecteze imparțialitatea mea pe parcursul procesului de deliberare în cadrul Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice/secțiunii de specialitate ………………../ comisiei zonale a monumentelor istorice ……………;

e) pe durata mandatului nu voi desfășura niciun tip de activitate profesională de pregătire și/sau elaborare a documentațiilor supuse avizării Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, secțiunilor de specialitate ale acesteia și comisiilor zonale ale monumentelor istorice;

f) mă angajez să păstrez confidențialitatea informațiilor și datelor cu caracter personal și a celor care intră sub incidența protecției date de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare, pe care le voi obține/afla ca efect al calității mele de membru al Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice/secțiunii de specialitate ………………../comisiei zonale a monumentelor istorice …………… .

Confirm că, în situația în care aș descoperi, pe durata exercitării mandatului, că mă aflu în una din situațiile arătate sau în afara angajamentelor de mai sus, voi declara imediat acest lucru și mă voi retrage.

 


Data

…….


Semnătura

…..


 

ANEXA Nr. 2

 

FIȘA   PROPUNERII   DE   A VIZARE

 

Anexa la procesul-verbal al ședinței1 …………………………………..din data de ………………………………….

 

Nr. înregistrare2: ………………………………………… Obiectivul3: ……………………………………………….. Regim de protecție4: …………………………………… Adresa: …………………………………………………….. Faza5: ………………………………………………………. Proiectant: …………………………………………………. Beneficiar: ………………………………………………….

 

Se propune6:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Specialist DJC/MC7 ……………………………………………………………………………………………………………. Punct de vedere:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Semnătură: ……………………………………………

 

 

Propunerea membrului comisiei: aviz favorabil/respingere

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Condiții/Recomandări, după caz …………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Membru

……………………………………

(numele, prenumele, semnătura)

 

Secretar

……………………………………

(numele, prenumele, semnătura)

 

 

 

 

 

 

 

1 Se precizează categoria comisiei: plenul Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, secțiune de specialitate, comisie zonală a monumentelor istorice.

2 Nr. de înregistrare al documentației și instituția Ia care a fost înregistrată.

3 Imobilul la care se referă documentația.

4 Regimul de protecție/Codul din Lista monumentelor istorice.

5 Faza de proiectare.

6 Descrierea lucrărilor propuse prin proiect.

7 Numele specialistului direcției județene pentru cultură, respectiv a municipiului București sau al ministrului culturii care a analizat documentația și a elaborat punctul de vedere.


 

ANEXA Nr. 3

 

FIȘA   DE   VOT

 

Anexa la procesul-verbal al ședinței …………………………………..din data de ………………………………….

 

Nr. înregistrare1: ……………………………………………. Subiectul supus analizei: ………………………………… Obiectivul2 ……………………………………………………. Regim de protecție3: ………………………………………. Adresa: ………………………………………………………… Proprietar/Deținător: ………………………………………. Alte aspecte relevante: ……………………………………

 

Vot nominal cu privire la propunerea comisiei

 

 

Nr.

 

Numele și prenumele

Vot

 

Motivația

 

Semnătura

Da

Nu

0

1

2

3

4

5

1

Președinte

 

 

 

 

2

Vicepreședinte

 

 

 

 

3

Membru

 

 

 

 

4

Membru

 

 

 

 

….

……….

 

 

 

 

Total

 

 

 

 

 

 


Președinte de ședință

Numele și prenumele …………………………. Semnătura ……


Secretar

Numele și prenumele ………………………… Semnătura ……………………..


 

 

1 Nr. de înregistrare al documentației și instituția la care a fost înregistrată.

2 Imobilul la care se referă documentația.

3 Regimul de protecție/Codul din Lista monumentelor istorice, după caz.

 

 

 

 

ANEXA Nr. 4

 

 

1) MINISTERUL CULTURII/DIRECȚIA PENTRU CULTURĂ A 2) ………………………………..

 


Către

3) ………………………………..

 

 

Spre știință

5) ……………………………………….


 

 

Aprobat,

4) …………………………


 

 

A VIZ

Nr. 6) ……………………. din ……………………………………………………………………………………………………… privind 7) ………………………………………………………………………………………………………………………….. Obiectivul: 8) ………………………………………………………………………………………………………………………. Adresa: 9) …………………………………………………………………………………………………………………………. Proiect: 10) …………………………………………………………………………………………………………………………. Nr. proiect: 11) …………………………………………………………………………………………………………………… Faza: 12) …………………………………………………………………………………………………………………………… Proiectant: ………………………………………………………………………………………………………………………….. Elaborator:* 13) ………………………………………………………………………………………………………………….. Beneficiar: 14) ………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

* În cazul studiilor/cercetărilor.


 

Documentația transmisă cu adresa/scrisoarea nr. 15), înregistrată la 16) …………….. cu nr. 17) ………., cuprinde:

18) …………………………………………………………………………………………………………………………………… Documentația propune următoarele:

19) …………………………………………………………………………………………………………………………………… Documentația a fost analizată în ședința 20) ……………………………… din data de 21) …………………..

și în baza 22) …………………………. se acordă

 

 

A VIZ   F A VORABIL

Cu următoarele 23) ……………………………………………………………………………………………………………. Prezentul aviz 24) …………………………………………………………………………………………………………………..

 


Șef compartiment de specialitate,

25) ……………………………….


Elaborat de

26) ……………………………….


 

 

 

 

 

Instrucțiuni pentru completarea avizului

 

 


1) Autoritatea emitentă, în funcție de competențe.

2) Numărul de înregistrare al documentației și data eliberării documentului.

3) Autoritatea publică beneficiară, în cazul planurilor de amenajare a teritoriului sau al planurilor urbanistice; proprietarul/deținătorul, în cazul lucrărilor asupra imobilelor.

4) Numele, prenumele și calitatea în conducerea Ministerului Culturii sau de director al serviciului deconcentrat al Ministerului Culturii, în funcție de competența de aprobare; semnătura și ștampila.

5) Denumirea serviciilor interesate din Ministerul Culturii sau a serviciilor publice deconcentrate ale acestuia, a autorităților publice centrale sau locale interesate, proiectantului/ elaboratorului, după caz.

6) Numărul avizului/Codul avizului/data. Codurile avizelor în funcție de conținutul sau obiectul documentației sunt:

— E — evidență monumente istorice;

— M — monumente istorice; cercetări, expertize, proiecte;

— CA — componente artistice: studii, cercetări, proiecte;

— U — documentații de urbanism;

— Z — intervenții în zone de protecție sau zone protejate.

7) Descrierea sumară a obiectului avizului; maximum două rânduri.

8) Denumirea obiectivului și codul conform listei, în cazul monumentelor istorice, sau a imobilului, în cazul altor imobile, a localității sau județului, în cazul planurilor urbanistice sau de amenajare a teritoriului, în funcție de situație.

9) Adresa obiectivului, în cazul imobilului, localitatea, comuna, județul.

10) Denumirea planului de amenajare a teritoriului, a planului urbanistic sau a proiectului de specialitate, după caz.

11) Numărul proiectului/contractului/data.

12) Faza de elaborare a planurilor de amenajare a teritoriului, a planurilor urbanistice sau a studiilor/cercetărilor, proiectelor de lucrări asupra imobilului.

13) Denumirea proiectantului general/proiectanților de specialitate, după caz; numele șefului de proiect complex sau al coordonatorului lucrării, în cazul studiilor și cercetărilor, al expertului și/sau al expertului tehnic, al șefului de proiect de specialitate, în funcție de documentație.

14) Proprietarul/Deținătorul cu orice titlu al imobilului, indiferent de regimul de proprietate, sau autoritatea publică


beneficiară, în cazul planurilor de amenajare a teritoriului sau al planurilor urbanistice.

15) Numărul și data scrisorii/adresei de înaintare a beneficiarului/deținătorului, cu orice titlu.

16) Ministerul Culturii, compartimentul de specialitate sau serviciul deconcentrat, după caz.

17) Numărul și data înregistrării la Ministerul Culturii, compartimentul de specialitate sau serviciul deconcentrat, după caz.

18) Descrierea sumară a documentației:

a) piese scrise — enumerare;

b) piese desenate — enumerare;

c) alte documente: certificatul de urbanism, copii ale actelor de proprietate, acordul proprietarului în cazul concesiunilor, comodatului, închirierii sau transferului dreptului de administrare.

19) Descrierea sumară a direcțiilor de dezvoltare pentru planurile de amenajare a teritoriului, descrierea sumară a reglementărilor din planurile de urbanism, descrierea conceptului unitar de intervenție, în cazul lucrărilor asupra monumentelor istorice, după caz.

20)   Denumirea   Comisiei   Naționale   a   Monumentelor

Istorice/secțiunii de specialitate, în funcție de competențe.

21) Data ședinței.

22) Art. … alin. … lit. …) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

23) Condiții și/sau recomandări; fără condiții sau recomandări.

24) „este însoțit de anexa/anexele” — numerotarea anexei/anexelor, după caz.

25) Șeful compartimentului de specialitate, profesia, numele, semnătura, după caz.

26) Funcția în cadrul Ministerului Culturii sau în serviciile deconcentrate, după caz, profesia, numele, semnătura.

 

NOT Ă:

Informațiile cuprinse în aviz vor fi structurare pe articole, alineate sau puncte. Pentru punctele sau componentele din documentația specifică referitoare la care nu sunt observații sau recomandări de formulat, în cadrul avizului se va specifica în mod expres că se vizează în forma propusă de beneficiar.