Mai este o lună până la demararea programelor Rabla și Rabla Plus 2017

Programele ”Rabla” și ”Rabla Plus” vor demara în jurul datei de 10 mai, imediat după ce se vor încheia perioadele de dezbateri publice și sesiunea de validare a producătorilor, a anunțat ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, în cadrul unei emisiuni televizate.

Ministrul a spus că pe site-ul instituției vor fi afișate cele două ghiduri de finanțare pentru programele ”Rabla” și ”Rabla Plus”, pentru a fi supuse dezbaterii publice, procedură care durează cel mult 30 de zile. Apoi, va fi emis un Ordin de ministru, care va fi publicat în Monitorul Oficial, astfel că va demara a doua procedură, cea de validare a producătorilor.

“În momentul în care dezbaterea publică este gata, pe data de 24 aprilie, să fim gata și cu Ghidul, și cu procedura întocmai. Am reușit și chiar ne-am dorit să lansăm deodată ambele programe, atât «Rabla», cât și «Rabla Plus», undeva în jurul datei de 10 mai, pentru că de data aceasta cetățenii sau persoanele juridice care doresc să-și achiziționeze o mașină electrică beneficiază de o primă de 10.000 de euro și au posibilitatea să beneficieze și de cei 6.500 de lei care înseamnă prima de casare”, a mai spus Grațile Gavrilescu.

Bugetul alocat va fi de aproximativ 180 de milioane de lei.

Pentru programul Rabla (mașină mai veche de 10 ani), condițiile vor fi următoarele:

  • prima de casare – 6.500 lei;
  • ecobonus – 1.000 lei (pentru mașinile care au emisii până în 98 de grame CO2);
  • al doilea ecobonus – 1.500 lei (pentru mașinile hibrid).

Începând din acest an, se introduc praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziția cărora se poate obține prima de casare. Astfel, cuantumul primei de casare va fi de 6.500 de lei și se va acorda în funcție de cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou achiziționat, în regim de funcționare mixt, după cum urmează:

  • în anul 2017, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km;
  • în anul 2018, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km;
  • în anul 2019j pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 110 g CO2/km.

Și condițiile de acordare a ecobonusului vor fi diferite:

  • în 2017, un ecobonus de 1.500 lei la achiziționarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcționare mixt;
  • în anul 2018, valoarea ecobonusului este similară, însă numai pentru cazul în care este cumpărată o mașină nouă echipată cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 96 g CO2/km în regim de funcționare mixt;
  • în 2019, valoarea va fi tot de 1.500 de lei, la achiziționarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 95 grame de CO2/km în regim de funcționare mixt.

Pentru programul Rabla Plus se va derula un program specific destinat mașinilor electrice, orașul pilot care ar urma să beneficieze de acesta fiind Bucureștiul.

Potrivit reprezentanților Ministerului Mediului, valoarea ecotichetului acordat celor care vor să-și achiziționeze un autovehicul nou 100% electric va fi, în 2017, de 45.000 de lei, în timp ce pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km, se va acorda un voucher de 20.000 de lei.

Solicitantul beneficiază de un singur ecotichet la achiziționarea unui autovehicul nou 100% electric sau a unui autovehicul nou electric hibrid (autoturism, autoutilitară ușoară, autospecială/ autospecializată ușoară), sub rezerva îndeplinirii condițiilor prevăzute în Ghidul de finanțare. În același timp, solicitantul poate achiziționa mai multe autovehicule noi integral electrice sau autovehicule noi electrice hibride, beneficiind astfel, în mod corespunzător, de mai multe ecotichete.

Ecotichetul se scade din prețul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului achiziționat, diferența fiind asigurată de către solicitant din surse financiare proprii și/sau surse financiare complementare: credite bancare sau finanțare în baza unui contract de leasing financiar.

comentarii

Despre autor  ⁄ Traian Dobre

Fara comentarii

Scrie un comentariu