8 Decembrie, 2016

IPP cere abrogarea Ordonanţei nr. 1/2013 prin care autorităţile publice hotărăsc majorarea taxelor

Institutul pentru Politici Publice Bucureşti a lansat ieri, 10 ianuarie 2013, un anunţ prin care cere Guvernului abrogarea Ordonanţei nr. 1/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar – fiscale în domeniul impozitelor şi taxelor locale.

Conform documentului publicat pe site-ul instituţiei, IPP critică atitudinea inconsecventă, cu consecinţe grave a Guvernului României, prin emiterea ieri a Ordonanţei nr. 1/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar – fiscale în domeniul impozitelor şi taxelor locale, prin care a făcut facultativă, în 2013, aplicarea prevederilor extrem de clare ale Codului Fiscal prin care se impune tuturor autorităţilor indexarea taxelor locale cu rata inflaţiei.

În viziunea institului, este foarte probabil ca la controlul Curţii de Conturi asupra execuţiei bugetare din 2013, controlorii financiari să interpreteze că primarii care ignoră obligaţia indexării taxelor şi impozitelor locale prevăzută în Codul Fiscal invocând OG nr. 1  au săvârşit o ilegalitate şi vor trebui să suporte consecinţele.

Decizând abia în ultimele zilei ale lui 2012 sumele brute la care trebuie să ajungă taxele şi impozitele pentru următorii 3 ani (indexarea făcându-se odată la 3 ani cu rata inflaţiei), Guvernul a luat prin surprindere primarii/preşedinţii de consilii judeţene şi consilierii locali/judeţeni care apucaseră să emită Hotărâri de majorare a taxelor (având, conform legii, acest atribut) prin care acestea au ajuns la sume peste ceea ce noua indexare le-a cerut să atingă.

IPP mai atrage atenţia Guvernului care, prin concesia ce pare a fi făcută la presiunea unor primari care măriseră taxele peste sumele rezultate în urma noii indexări de 16,05%, dar şi primarilor ce dezinformează prin omisiune, mimând că nu ar fi ştiut că la finalul anului 2012 se împlineau cei trei ani la care se face o nouă indexare a taxelor locale cu rata inflaţiei, că actualul lor comportament fiscal este populist, iresponsabil şi evident riscant în condiţiile angajamentelor faţă de FMI şi Comisia Europeană care cer o predictibilitatea fiscală în România. De altfel, în loc să susţină o politică fiscală responsabilă, autorităţile locale şi cele centrale preferă să se împrumute în continuare de la organismele internaţionale.

În opinia IPP, atâta vreme cât în filosofia românească de stabilire a plafoanelor taxelor şi impozitelor locale, Guvernul intervine în autonomia locală (prin fixarea, odată la 3 ani, a sumelor concrete pentru fiecare categorie de taxă locală în urma aplicării indexării), el este şi primul responsabil de consecinţele unor măsuri luate la presiunea unor primari care preferă să se protejeze electoral în ochii alegătorilor nemărind, prin adoptarea de hotărâri în consecinţă, taxele locale cu rata inflaţiei, chiar conştienţi fiind că, de la an la an, nevoile financiare (inclusiv investiţionale) cresc concomitent cu creşterea tuturor preţurilor din piaţa liberă în urma inflaţiei.

Conform documentului, 60% dintre primăriile marilor municipii din România nu au mărit în perioada 2009 – 2011 nicio taxă locală, deşi Codul Fiscal permite acest lucru. Există şi municipii care au aplicat asemenea indexări an de an, dovedind o politica fiscală responsabilă: Sibiu, Oradea, Târgu Mureş, Timişoara, Sfântu Gheorghe, Piteşti, Deva, Vaslui. De cealaltă parte, localităţile care nu au majorat deloc taxele locale în aceeaşi perioadă sunt: Drobeta Turnu Severin, Reşiţa, Slobozia, Călăraşi sau Târgu Jiu. Multe dintre aceste localităţi au anunţat deja că vor face uz de derogarea prevăzută în Ordonanţă şi nu vor indexa taxele nici 2013.

Sursa: IPP

Despre autor  ⁄ Elena Hogaş

Elena Hogaş este redactor la Legestart.ro. Este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA). Contact: elena.hogas@indaco.ro

Fara comentarii

Scrie un comentariu