7 Decembrie, 2016

Inspectorii de la ANAF au drepturi noi. Care sunt acestea?

Ne-am gâdit că nu este lipsit de interes să facem o sinteză pe această temă, potrivit noutăţilor aduse de O.U.G. nr. 8/2014 – publicată în Monitorul Oficial nr. 151/2014.

Ordonanţa de urgenţă a fost emisă “pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi alte măsuri fiscal-bugetare”.

Pe subiectul enunţat, un articol intrinsec – IV – al ordonanţei prevede că în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin potrivit legii, inspectorii antifraudă pot constata contravenţii şi aplica sancţiuni contravenţionale în toate domeniile de competenţă ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF). De asemenea, se prevede că prin ordin al preşedintelui ANAF se poate stabili competenţa de constatare a contravenţiilor şi aplicare a sancţiunilor şi pentru alte structuri din cadrul ANAF.

Regulile privind controlul operativ şi inopinat

Prin modificările şi completările aduse la Codul de procedură fiscală, acelaşi act normativ a prevăzut introducerea unui nou titlu, titlul VI2, cuprinzând articolul 933, cu dispoziţii privind controlul antifraudă. Conţinând regulile privind controlul operativ şi inopinat, acest articol tratează despre drepturile de control ale  inspectorilor antifraudă, cu excepţia celor din cadrul Direcţiei de combatere a fraudelor, în condiţiile legii.

Astfel, controlul operativ şi inopinat se poate efectua şi în scopul realizării de operaţiuni de control tematic care reprezintă activitatea de verificare prin care se urmăreşte constatarea, analizarea şi evaluarea unui risc fiscal specific uneia sau mai multor activităţi economice determinate.

La începerea controlului operativ şi inopinat, inspectorul antifraudă este obligat să prezinte contribuabilului legitimaţia de control şi ordinul de serviciu.

Ori de câte ori controlul operativ şi inopinat se efectuează la sediul social sau la sediile secundare ale contribuabilului, acesta se consemnează în registrul unic de control.

La finalizarea controlului operativ şi inopinat se încheie procese-verbale de control/acte de control, în condiţiile legii.

Selectarea contribuabililor pentru inspecţie fiscală

Cuprinsă în art. 100 din Codul de procedură fiscală, şi această materie a fost modificată de Ordonanţa de urgenţă nr. 8/2014. În forma rezultată articolul în cauză prevede că selectarea contribuabililor ce urmează a fi supuşi inspecţiei fiscale este efectuată de către organul de inspecţie fiscală competent, în funcţie de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc.

Analiza de risc reprezintă activitatea efectuată în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanţelor fiscale, de a le evalua, de a le gestiona, precum şi de a le utiliza în vederea selectării contribuabililor ce urmează a fi supuşi inspecţiei fiscale.

ATENŢIE! Potrivit alin. (3) al acestui articol, contribuabilul nu poate face obiecţii cu privire la procedura de selectare folosită.

» Modificări: În caseta foto puteţi vedea ce modificări a adus OUG nr. 8/2014 la articolul 100 din Codul de procedură fiscală (stânga – forma veche, dreapta – forma nouă). Atenţie: Urmărirea modificărilor la nivel de paragraf este o facilitate disponibilă doar pentru abonaţii Lege5.
modCPFart100oug82014

Mijloacele de probă

În faza aceasta a discuţiei, e bine să reamintim şi modificarea art. 49 din Codul de procedură fiscală privind mijloacele de probă. Astfel, prin textul modificat se prevede că pentru determinarea stării de fapt fiscale, organul fiscal, în condiţiile legii, administrează mijloace de probă, putând proceda la:

- solicitarea informaţiilor, de orice fel, din partea contribuabililor şi a altor persoane;
- solicitarea de expertize;
- folosirea înscrisurilor;
- efectuarea de cercetări la faţa locului;
- efectuarea, în condiţiile legii, de controale curente, operative şi inopinate sau controale tematice, după caz.

Probele administrate vor fi coroborate şi apreciate ţinându-se seama de forţa lor doveditoare recunoscută de lege.

––––––––––(P)––––––––––

Lege5
 a creat instrumentul ideal pentru a vă ajuta să vizualizaţi prin comparare textul unui act normativ aşa cum era el înainte de modificare şi textul modificat, cu evidenţierea modificărilor.

Prin evidenţierea modificărilor la nivel de paragraf, Lege5 vă ajută să identificaţi mai repede şi cu uşurinţă modificările, astfel încât să luaţi decizii corecte şi să lucraţi eficient.

Aflaţi mai multe despre Lege5 – care este disponibil în variantele OnlineDesktop şi Mobile – de AICI.

ps_evid_mod

Foto articol: Sxc.hu

comentarii

Despre autor  ⁄ Eugen Staicu

Eugen Staicu este redactor colaborator la LegeStart.ro. Contact: legestart@indaco.ro.

Comentarii

  • Răspunde
    Constantin
    aprilie 3 2014

    Sunt un cetatean onest…am un apartament in BUCURESTI inchiriat si declarat la fisc si de cind l-am inchiriat si declarat Administartia locala si Anaf-ul a inceput sa-mi faca viata un calvar …In primul raind ca atunci cind l-am cumparat in 2012 l-am declarat in timp la FISC…si mi-am platit impozitul pe cladire in 28 martie 2013 ,dar surpriza este ca am primit in iunie 2013 o notificare ca sotia mea nu a platit partea ei de taxa ,cu toate ca apartamentul este pe numele meu….Am platit in august si suma solicitata prin posta.Totodata in aprilie cind l-am inchiriat ma amendat cu 89 de lei ca sotia mea nu a declarat ca si ea este propietara cu mine pe acest apartament…am platit suma .In 2014 martie cind sa platesc impozitul pe cladire din nou sotia mea era penalizata ca nu a platit pe anul trecut impozitul dupa multe telefoane si e-mailuri s-a rezolvat problema si am achitat suma ce o aveam corect de plata pe anul 2014.Dar nu s-a terminat totul ANAF-ul ma penalizeaza cu 4 lei pe mine si 1 leu pe sotia mea ca am platit cu intirziere impozitul pe chiria incasata ,cu toate ca atunci cind am fost sa platesc am intrebat daca am intiziat ce am de plata in plus si mi s-a raspuns ca nu am nimic de plata. si pe 31 Martie primesc de la ANAF o decizie de impunere ca mai am de plata si eu si sotia mea CAS pe chiria incasata cu specificatia ca trebuie sa platesc prima suma pina pe 25 martie 2014 (desi plicul primit are data primiri la posta pe data de 25.03.2014) in caz contrar voi fi pasibil de plata penalitatilor de intirziere..Eu sunt un cetatean corect si vreau sa raman asa dar Administratia local si ANAF-ul ma obliga sa devin un cetatea incorect sa nu mai declar venituri suplimentare sa nu mai declar apartamentul inchiriat si sa o fac la negru …cum fac multi ROMANII si STRAINII care au apartamente inchiriate de ani de zile nedeclarate fara sa ii deranjeze Administratia locala sau ANAF-ul….cum este cazul unui GREC care are o garsoniera in blocul meu de peste 15 ani inchiriata unui sarb….si un apartament in zona PENINSULA …in Constanta. Ce este de facut ….??? eu cred ca inspectorii ANAF si cei de la Administratia locala sa fie corecti sa-i controleze pe cetatenii incorecti si sa nu mai greseasca iar noi contribuabilii corecti sa platim greselile lor .

  • Răspunde
    ALECU NICOLETA
    mai 5 2015

    BUna ziua ! Am si eu o intrebare: ANAF-ul emite proces verbal si pentru spaga pe care o cere ??

  • Răspunde
    hitler
    decembrie 23 2015

    anaf o banda de spagari care fura tot de la noi saracii…toti au vile si masini de lux…din spagi si furt legal

  • Răspunde
    mitrus
    februarie 16 2016

    Stiti cate servicii are un dir. executiv pe inspectie fiscala din cadrul unei regiuni? Raspuns 2. E normal? Cati bani castiga? Presedintele ANAF stie?

Scrie un comentariu