9 Decembrie, 2016

Informaţii privind comerţul online şi datele personale puse la dispoziţie în timpul navigării pe Internet

Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România ne informează cu privire la comerţul online şi datele personale puse la dispoziţie pe Internet.

Care sunt avantajele comerţului online din perspectiva noastră, a consumatorilor?

În primul rând, aceste avantaje sunt legate de timp, deoarece consumatorul are posibilitatea de a vizita mai multe magazine virtuale într-un timp foarte scurt. Astfel, consumatorului îi ia mai puţin timp să cumpere online decât dacă ar cumpăra din magazinele reale, de exemplu.

Un al doilea avantaj este acela că noi, în calitate de consumatori, avem libertatea de a alege. Datorită numărului mare de magazine pe care consumatorul le poate vizita, acesta va putea să aleagă un produs în funcţie de mai multe opţiuni, cum ar fi: preţul, data livrării, culoarea produsului etc.

Cu toate acestea, există site-uri care nu sunt legale, de aceea trebuie să alegeţi întotdeauna site-uri sigure.

În cazul în care observaţi că datele dvs. apar pe site-uri unde nu aţi permis afişajul lor, adresaţi-vă celui care întreţine site-ul. Dacă datele acestuia nu sunt afişate, în România vă puteţi adresa Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal  (http://www.dataprotection.ro/).

În Uniunea Europeană puteţi să vă adresaţi European Data Protection Superviser.

În acest sens este şi  Legea nr. 677/2001, pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.

Detalii privind comunicările comerciale

Efectuarea de comunicări comerciale prin poşta electronică este interzisă, cu excepţia cazului în care destinatarul şi-a exprimat în prealabil consimţământul expres pentru a primi asemenea comunicări. Comunicările comerciale care constituie un serviciu al societăţii informaţionale sau o parte a acestuia, în măsura în care sunt permise, trebuie sa respecte câteva condiţii.

Astfel, comunicările comerciale trebuie să fie clar identificabile ca atare. Persoana fizică sau juridică în numele căreia sunt făcute comunicările trebuie să fie clar identificată.

De asemenea, ofertele promoţionale precum reducerile, premiile şi cadourile trebuie să fie clar identificabile, iar condiţiile care trebuie îndeplinite pentru obţinerea lor să fie uşor accesibile şi clar prezentate. În acelaşi timp, competiţiile şi jocurile promoţionale trebuie să fie clar identificabile ca atare, iar condiţiile de participare să fie uşor accesibile şi clar prezentate.

Context

Într-un recent studiu Eurostat (14 decembrie 2011), se arată că în 2011, 73% din locuitorii Uniunii Europene aveau acces la internet. În România doar 47% din locuitori au acces la internet, de 3 ori mai mult decât în 2006.

Sursa: Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România

Despre autor  ⁄ Ioana Popa

Ioana Popa este redactor la LegeStart din anul 2011. A absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării.

Fara comentarii

Scrie un comentariu