Polițiștii vă recomandă să verificați dacă site-ul cu care faceți tranzacția este de încredere (dacă oferă date de identificare complete — contact, adresă, cod de înregistrare fiscală etc.) și să analizați opiniile altor cumpărători, condițiile de livrare și de garanție.

Atacurile informatice de tip phishing urmăresc colectarea de informații personale, precum numerele de cont și de card ori codurile folosite. Este indicat să nu se completeze niciun formular online în care se cer datele personale, să nu se deschidă emailuri de tip SPAM și să se instaleze un program anti-phishing.

De asemenea, ar trebui să verificați de fiecare dată lista tranzacțiilor efectuate cu cartea de credit, pentru a preîntâmpina eventualele încasări suplimentare.

Totodată, se recomandă folosirea unui serviciu de curier cu plata ramburs, ce permite deschiderea coletului la primire, asigurându-vă astfel că plătiți pentru ce ați comandat.

De asemenea, recomandăm atenție maximă atunci când alegeți să achiziționați bunuri de la persoane fizice postate pe anumite site-uri de profil și să nu efectuați plăți în avans.

Exemplificăm cu două cazuri recente în care doi suceveni s-au ales cu un prejudiciu de peste 3500 lei.

La data de 04.07.2017, în jurul orei 17.50, Poliția Municipiului Suceava, a fost sesizată direct de către o femeie de 36 ani, localnică, cu privire la faptul că, în aceeași zi, în jurul orei 16.40, a fost victima unei infracțiuni de ‘înșelăciune’.

Din verificări a rezultat că la 29.06.2017, persoana vătămată a postat pe un site specializat un anunț prin care vindea un hoverboard, cu suma de 700 lei, sens în care a fost contactată pe telefonul mobil de o persoană din mun. Cluj-Napoca, care i-a oferit în schimb un telefon mobil. Persoana vătămată fiind de acord, a trimis la adresa din mun. Cluj-Napoca, hoverboard-ul, urmând ca în zilele următoare să primească la adresa sa telefonul mobil.

Până la 04.07.2017, partea vătămată a ținut legătura telefonic cu bărbatul respectiv și a aflat că acesta a primit hoverboard-ul.

În data de 04.07.2017, ora 16.40, a fost contactată telefonic de un reprezentant al unei firme de curierat rapid , care i-a adus coletul de la bărbatul din mun. Cluj-Napoca, iar după ce a semnat de primire, a desfăcut cutia, constatând că în interior se aflau două batoane de ciocolată și o cutie goală ce provenea de la un telefon mobil.

Prejudiciul creat prin comiterea infracțiunii este de 1.000 lei.

În cauză a fost întocmit dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul comiterii infracțiunii de ,,înșelăciune’.

Verificări anterioare privind cumpărăturile online

Cu câteva zile înainte, la 29.06.2017, în jurul orei 17.30, Poliția Municipiului Suceava, a fost sesizată direct de către un tânăr de 29 ani, localnic, cu privire la faptul că în aceeași zi, a fost victima unei infracțiuni de ‘înșelăciune’.

Din verificări a rezultat că la 27.06.2017, dorind să achiziționeze un televizor, după ce a consultat oferta existentă pe mai multe site-uri de specialitate, bărbatul a plasat o comandă pe un site pentru un televizor, pentru care trebuia să achite suma de 2.695,56 lei. După plasarea comenzii, acesta a primit un e-mail de confirmare a comenzii, iar în ziua de 28.06.2017, în jurul orei 12.12, a primit un nou e-mail de pe aceeași adresă, prin care era informat că produsul comandat a fost predat unei firme de curierat rapid.

La 29.06.2017, ora 14.03, bărbatul a primit produsul comandat, iar după ce a achitat suma sus menționată, i-a fost eliberată de către curier chitanța.

Ulterior, după primirea coletului, reclamantul a observat că acea cutie în care era ambalat televizorul nu corespundea cu produsul pe care l-a comandat pe internet și era deteriorată.

În continuare, persoana în cauză a desfăcut cutia și a constatat că în interior se aflau două pietre și două crengi de brad, precum și un suport tv.

În cauză a fost întocmit dosar penal sub aspectul comiterii infracțiunii de ,,înșelăciune’.
comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here