26 Aprilie, 2017

Firmele offshore ar putea să plătească impozitul pe profit în România

Profitul firmelor străine ar trebui să rămână în România, dacă a fost realizat în țara noastră, susține un proiect legislativ depus în dezbatere publică la Senat. Propunerea legislativă se bazează și pe una din directivele UE din vara anului trecut (2016/1164), care privește stabilirea unor norme împotriva practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale care au incidenţă directă asupra funcţionării pieţei interne, susțin inițiatorii legii. Astfel, se afirmă că bugetul de stat ar câștiga de până la patru ori mai mult ca acum, din taxarea profitelor realizate în România:

“Momentan, în mediul de afaceri din România există un dezechilibru care afectează competitivitatea și dezvoltarea pieței interne. În timp ce unii întreprinzători plătesc 16% impozit pe profit, unele companii cu activitate în mai multe state își trimit profitul, înregistrat în România, în state terțe din această lume, inclusiv prin intermediul unor societăți comerciale de tipul offshore. Întâlnim de multe ori companii care activează în România, și care ajung la profit zero, tocmai ca să evite să plătească taxe și impozite în România, folosindu-se de diferite societăți comerciale internaționale pentru a scăpa de responsabilitățile fiscale din România.”

Noua lege are 9 articole și cuprinde capitole referitoare la măsuri împotriva evitării obligațiilor fiscale, normele privind societățile străine controlate, precum și calcularea veniturilor acestora.

Art. 5. Impozitarea la ieșire

„ (1) Un contribuabil este supus unui impozit pe baza sumei corespunzătoare valorii de piață a activelor transferate, la momentul ieșirii activelor, minus valoarea lor fiscală, în oricare dintre următoarele situații:

a) Un contribuabil transferă active de la sediul central la sediul permanent dintr-un alt stat membru sau dintr-o țară terță, în măsura în care, datorită transferului, statul membru al sediului central nu mai are dreptul de a impozita activele transferate.

b) Un contribuabil transferă active de la sediul permanent dintr-un stat membru la sediul central sau la sediul permanent dintr-un stat membru sau dintr-o țară terță, în măsura în care, datorită transferului, statul membru al sediului permanent nu mai are dreptul de a impozita activele transferate.

c) Un contribuabil își mută rezidența fiscală într-un alt stat membru sau într-o țară terță, cu excepția acelor active care rămân legate efectiv de un sediu permanent în primul stat membru.

d) Un contribuabil transferă activitatea economică desfășurată la un sediu permanent dintr-un stat membru către un alt stat membru sau către o țară terță, în măsura în care, datorită trasferului, statul membru al sediului permanent nu mai are dreptul de a impozita activele transferate.”

Art. 7. Calcularea veniturilor societății străine controlate

„(1) În cazul în care se aplică articolul 7 alin. (2), veniturile care trebuie incluse în baza impozabilă a contribuabilului se calculează în conformitate cu prevederile legislației privind impozitarea societăților din statul membru în care contribuabilul este situat sau își are rezidența fiscală. „

Pierderile entității sau ale sediului permanent nu se includ în baza impozabilă, dar pot fi reparate în conformitate cu dreptul intern și luate în considerare în perioade fiscale ulterioare.

Propunerea de lege a fost pusă în dezbatere publică în procedură de urgență, iar ca termen de adoptare a fost trecută data de 1 iulie 2017. La 60 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial, dacă va fi adoptată și de Camera Deputaților, Guvernul va trebui să emită normele de aplicare a acestei legi.

comentarii

Despre autor  ⁄ Traian Dobre

Un comentariu

  • Răspunde
    Cristian
    februarie 13 2017

    Legea trebui data din 2015.intelege lumea ca de aceea s-a mutat sediul McDonalds in insula Malta de ex?in Romania e inca mult praf si facebook in atmosfera.

Scrie un comentariu