10 Decembrie, 2016

Drepturi ale pasagerilor care călătoresc cu avionul

La nivel european, nivelul minimal de compensare şi de asistenţă a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor este consacrat de Regulamentul CE nr. 261/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului.

Acest act normativ este aplicabil tuturor pasagerilor care pleacă de pe un aeroport de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii şi, de principiu, tuturor pasagerilor care pleacă de pe aeroportul situat într-o ţară terţă către un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru.

Aşa cum anticipează titlul Regulamentului, cele trei situaţii care dau dreptul la compensaţie/despăgubire sau asistenţă sunt: refuzul operatorului de a transporta pasageri pentru un anumit zbor (refuz la îmbarcare), anularea zborului şi întârzierea zborului.

În primul caz, operatorul este obligat să identifice pasagerii cu rezervare, dispuşi să renunţe la acestea în schimbul unor compensaţii. Dacă numărul celor dispuşi să renunţe la rezervare este insuficient pentru a permite celorlalţi pasageri cu rezervare să se îmbarce, operatorul este obligat să acorde acestora din urmă despăgubiri, care depind de distanţa zborului şi sunt cuprinse între 250 şi 600 de euro.

Distinct de această despăgubire, pasagerii vor avea posibilitatea să opteze între rambursarea în termen de 7 zile a întregului cost al biletului, un zbor retur la punctul de plecare şi redirecţionarea în condiţii de transport comparabile spre destinaţia finală.

De asemenea, pasagerii beneficiază de servicii de asistenţă constând în mese şi băuturi răcoritoare proporţionale cu timpul de aşteptare, cazare hotelieră, transportul dintre aeroport şi locul cazării şi dreptul de a transmite gratuit mesaje prin fax sau e-mail.

În caz de anulare a zborului, pasagerii vor avea dreptul la redirecţionarea zborului şi la aceleaşi servicii de asistenţă. Despăgubirile pentru anularea zborului sunt aceleaşi cu cele acordate pentru refuzul la îmbarcare şi sunt datorate numai în acele situaţii în care pasagerii nu au fost informaţi despre anulare într-un anumit termen şi nu li s-a asigurat o redirecţionare care să le permită atingerea destinaţiei într-un interval orar asemănător (comparabil).

În caz de întârziere a zborului, în funcţie de durata întârzierii şi de distanţa zborului, pasagerii beneficiază de măsurile de asistenţă precizate mai sus.

În privinţa compensaţiei financiare, sumele amintite mai sus reprezintă o compensaţie minimală, care se datorează independent de cuantumul real al prejudiciului suferit de pasager.

În măsura în care pasagerul dovedeşte că prejudiciul suferit în oricare din cele trei situaţii este superior acestei valori, acesta are deschisă calea dreptului comun, principiul în materie fiind acela al reparaţiei integrale. Într-o astfel de situaţie, pasagerul va trebui să facă dovada prejudiciului şi, cel mai probabil, să parcurgă neplăcerile unui litigiu cu compania aeriană.

Rândurile de mai sus sintetizează numai principiile consacrate de Regulamentul 261/2004.

Autor: Radu Damaschin, partener în practica de soluţionare a litigiilor a NNDKP

Sursa: http://www.wall-street.ro/

Despre autor  ⁄ Ioana Popa

Ioana Popa este redactor la LegeStart din anul 2011. A absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării.

Fara comentarii

Scrie un comentariu