7 Decembrie, 2016

Dobânda de referinţă în 2015 şi cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit

În alertă fiscală de astăzi discutăm despre dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a României şi cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit, reglementate prin Circulară BNR nr. 1/2015 şi Regulament BNR nr. 5/ 2014.

Dobânda de referinţă

Începând cu 8 ianuarie 2015, dobânda de referință a BNR este de 2,5%, potrivit Circularei BNR nr. 1/2015.

Din punct de vedere fiscal, acest indicator este foarte important pentru plătitorii de impozit pe profit, când aceștia au contractat împrumuturi de la alte entități decât cele bancare, cum ar fi asociați ai societăților, administratori, societăți afiliate ce nu sunt instituții financiare.

În acest sens, pentru împrumuturile acordate în lei, cheltuielile cu dobânzile pentru procentele dobânzii mai mari decât dobânda de referință a BNR sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit, indiferent de gradul de îndatorare, conform art. 23 din Codul fiscal.

În cazul în care gradul de îndatorare este mai mic decât 3, cheltuielile cu dobânzile pentru împrumuturile în lei sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, la nivelul dobânzii de referință a BNR existente în ultima lună a fiecărui trimestru pentru care se calculează impozitul pe profit.

Aceste deductibilități limitate se aplică numai pentru împrumuturile pe termen lung obținute de la alte entități decât cele bancare.  

Restricțiile nu se aplică pentru împrumuturile contractate de la instituții financiare, fie că sunt din țară, fie că sunt din străinătate.

Cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit

Regulamentul BNR nr. 5/2014 stabilește că, în funcţie de modelul de activitate, o instituţie de credit trebuie să aibă în vedere vulnerabilităţile care provin din structura de finanţare şi din cea a activelor. Astfel, instituţiile de credit care îşi desfăşoară activitatea în mai multe ţări şi în mai multe monede trebuie să aibă acces la diverse surse de finanţare în fiecare monedă în care instituţia de credit deţine poziţii semnificative.

Mai mult, instituţiile de credit trebuie să includă în planurile pentru situaţii neprevăzute strategii care să ia în considerare grevarea de sarcini contingentă generată de situaţii de criză relevante, precum o înrăutăţire a ratingului instituţiei de credit, deprecierea activelor gajate şi creşteri ale cerinţelor de marjă.

(P) Aveţi nevoie de acte normative actualizate la zi? Le puteţi cumpăra online (format PDF, MOBI) de pe Lege5.ro! Lege5 este cel mai performant soft de documentare legislativă din România şi este creat pentru a fi utilizat pe orice dispozitiv aveţi la îndemână: Online, Mobile, Desktop şi Cloud.

comentarii

Despre autor  ⁄ Adrian Benţa

Adrian Benta este membru al Camerei Consultanților Fiscali (2007), auditor financiar stagiar, membru CAFR (2010). Are o experienţă de peste 13 ani în conducerea contabilităţii şi fiscalitatea societăţii comerciale şi conduce un cabinet propriu de consultanţă fiscală. Contact: adrian@bentaconsult.ro.

Fara comentarii

Scrie un comentariu