6 Decembrie, 2016

Directiva europeană asupra drepturilor consumatorilor: 10 modalităţi de protecţie la vânzările online

Am semnalat, zilele trecute, votul acordat de deputaţii europeni, pe 23 iunie, pentru adoptarea directivei privind drepturile consumatorului, în urma proiectului propus de Comisie în octombrie 2008. În informarea de faţă venim cu precizări privind conţinutul viitoarei directive, astfel cum au fost prezentate în materialul informativ dat publicităţii.

Principalele 10 modificări pe care le aduce directiva privind drepturile consumatorilor

1) Suprimarea cheltuielilor şi a obligaţiilor ascunse , din contractele pe Internet

Consumatorii vor fi protejaţi faţă de cheltuieli ascunse pe Internet. Este cazul intenţiilor, din partea vânzătorilor, de a-i pune pe clienţi să plătească servicii aşa-zise “gratuite”, cum ar fi horoscoape sau reţete de bucătărie. Pe viitor, consumatorii vor trebuie să confirme în mod expres că au înţeles că serviciul respectiv este cu plată.

2) Transparenţă sporită în legătură cu preţurile

Operatorii economici vor fi obligaţi să indice preţul total al produsului sau al serviciului, precum şi eventuale cheltuieli suplimentare. Cumpărătorii online nu vor fi obligaţi să plătească cheltuieli şi alte costuri dacă nu au fost clar informaţi, în legătură cu aceastea, înainte de a trimite comanda.

3) Interzicerea serviciilor opţionale pe site-urile web

La efectuarea unei achiziţii online, de exemplu la achiziţionarea unui bilet de avion, este posibil ca, în timpul operaţiunii să apară opţiuni suplimentare cum ar fi asigurarea de călătorie sau închirierea de maşini. Aceste prestaţii suplimentare pot apărea sub forma “căsuţelor bifate”. La ora actuală, consumatorii sunt în situaţia de a debifa aceste căsuţe, dacă nu doresc să beneficieze de astfel de servicii. Noua directivă interzice “căsuţele pre-bifate” pe întreg teritoriul Uniunii Europene .

4) 14 zile pentru decizia de a te răzgândi

Intervalul în care consumatorii pot să rezilieze un contract de vânzare se prelungeşte la 14 zile calanderistice (faţă de 7 zile în prezent). Aceasta înseamnă că, dacă se răzgândesc, consumatorii pot să înapoieze bunurile, indiferent de motiv.

- Consumatorii vor beneficia de  o protecţie sporită în caz de lipsă de informare: atunci când vânzătorul nu l-a informat în mod clar pe client asupra dreptului de reziliere a contractului, intervalul în care acesta din urmă poate înapoia bunurile se prelungeşte la un an.

- Consumatorii vor fi, de asemenea, protejaţi şi se vor bucura de dreptul de a rezilia contractul în cazul vizitelor solicitate, de exemplu atunci când operatorul comercial l-a contactat pe consumator în avans şi a insistat să accepte să îl revadă. Nu va mai fi necesar să se stabilească diferenţa între vizite solicitate şi nesolicitate, astfel încât să nu mai lase loc pentru ocolirea dispoziţiilor legale.

- Dreptul de ieşire din contract se extinde şi asupra licitaţiilor online, precum eBay ; în acelaşi timp, bunurile achiziţionate la licitaţii nu vor putea fi reexpediate decât dacă au fost achiziţionate de la un operator economic autorizat.

- Perioada de reziliere va începe să curgă de la primirea bunurilor de către consumator şi nu de la data încheierii contractului, potrivit reglementării actuale. Aceste dispoziţii se vor aplica la vânzările făcute pe Internet, prin telefon şi prin corespondenţă, precum şi la vânzările încheiate în afara sediului, de exemplu printr-o vânzare încheiată la domiciliul consumatorului, în stradă sau cu ocazia unei excursii organizată de vânzător.

5) Drepturi de rambursare mai extinse

Operatori comerciali vor trebui să ramburseze consumatorului preţul produsului în 14 zile după renunţare. Rambursarea va acoperi cheltuielile de livrare. Ca regulă generală, operatorul comercial va suporta riscurile pentru orice despăgubiri privind bunurile în timpul transportului până în momentul în care consumatorul intră în posesia lor.

6) Introducerea unui model de formular de reziliere, valabil pe tot teritoriul Uniunii

Consumatorii vor dispune de un model de formular de reziliere, cu dreptul facultativ de a-l utiliza dacă se răzgândesc şi doresc să renunţe la un contract încheiat la distanţă sau cu ocazia unei vînzări la domiciliul consumatorului. Pe aceasta cale, procedura de reziliere va fi mai uşoară şi mai rapidă, indiferent de locul în care a fost încheiat contractul, pe teritoriul Uniunii.

7) Eliminarea suplimentelor facturate pentru folosirea cărţilor de credit şia liniilor telefonice speciale

Operatorii comerciali nu vor mai putea să factureze consumatorilor care au folosit cartea de credit (sau orice alt mijloc de plată) cheltuieli superioare costurilor efective pe care le reprezintă oferta acestor mijloace de plată. Comercianţii utilizatori de linii telefonice speciale care permit consumatorilor să îi contacteze în legătură cu contractul nu vor mai putea să taxeze aceste apeluri la un tarif mai mare decât nivelurile de bază practicate.

8) Informaţii mai clare privind persoana care plăteşte reexpedierea produselor

Dacă operatorii comerciali vor să pună în sarcina consumatorului cheltuielile de reexpediere a bunurilor, după ce aceasta s-a răzgândit, atunci va trebui ca chiar ei să suporte aceste cheltuieli. Înainte de cumpărare, comercianţii vor trebui să furnizeze cel puţin o estimare a cheltuielilor minime legate de reexpedierea marfurilor voluminoase cumpărate prin Internet sau prin corespondenţă, cum ar fi, de exemplu, o canapea, astfel încât consumatorul să îşi poată alege vânzătorul în cunoştinţă de cauză.

9) O mai bună protecţie asigurată consumatorilor referitor la produsele informatice

Informaţiile privind conţinutul informatic vor trebui să fie mai clare şi să se refere în mod special la compatibilitatea conţinutului cu materialele şi softurile folosite, precum şi referitor la orice măsură tehnică de protecţie, cum ar fi limitarea dreptului, în ceea ce îi priveşte pe consumatori, de a multiplica respectivul conţinut.

Consumatorii vor avea dreptul  să retracteze achiziţiile cu conţinut informatic constând, de exemplu, în descărcarea de opere muzicale sau video; acest drept nu va putea, totuşi, să fie exercitat decât înainte de începerea descărcării propriu-zise.

10) Reguli comune aplicabile comercianţilor, de natură să le faciliteze acestora operarea în toată Europa

Printre aceste reguli figurează:

- un ansamblu unic de reguli de bază asupra contractelor la distanţă (vânzări prin telefon, prin poştă sau pe cale electronică) şi asupra contractelor încheiate în afara sediului (exemple de vânzări realizate în afara localului unei întreprinderi: în stradă sau prin desfaceri la domiciliu) în interiorul Uniunii europene, de natură să creeze condiţii de concurenţă echitabilă în favoarea comercianţilor şi să ducă la reducerea costurilor tranzacţiilor, în special în ce priveşte vânzările prin Internet;

-  formularele standardizate vor veni în sprijinul comercianţilor: aceştia vor avea la dispoziţie un formular prin care se vor conforma obligaţiilor de informare asupra dreptului de ieşire din contract;

- reguli speciale se vor aplica şi în cazul micilor comercianţi sau în cazul liber-profesioniştilor (de exemplu, în cazul instalatorilor). Dreptul de renunţare nu se va putea aplica în cazul reparaţiilor urgente sau pentru lucrări de întreţinere. Statele membre vor putea, de asemenea, să hotărască asupra renunţării la anumite obligaţii de informare, din partea ofertantului în cazul în care clienţii solicită efectuarea de lucrări de reparaţii, la domiciliul lor, pentru sume care nu depăşesc 200 de Euro.

*

Votul survine după acordul la care s-a ajuns între cele trei instituţii ale Uniunii (Comisie, Parlament şi Consiliul de miniştri) şi înlătură ultimul obstacol în concretizarea noilor reglementări în favoarea consumatorilor.

Parcursul legislativ va mai avea ca etape:

- aprobarea formală de către consiliul de miniştri ai Uniunii Europene, a textului adoptat al directivei europene privind drepturile consumatorilor – în septembrie a.c.;

- publicarea directive în buletinul oficial, în toamna acestui an;

- transpunerea noilor dispoziţii în sistemele de drept naţional, înainte de sfârşitul anului 2013.

Despre autor  ⁄ Eugen Staicu

Eugen Staicu este redactor colaborator la LegeStart.ro. Contact: legestart@indaco.ro.

Fara comentarii

Scrie un comentariu