8 Decembrie, 2016

Despre eliberarea actului de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani

Legislaţia prevede ca, la împlinirea vârstei de 14 ani, minorul să se prezinte la ghişeul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, însoţit de unul dintre părinţi, pentru a solicita eliberarea actului de identitate.

În cazuri speciale, însoţitorul poate fi:

- reprezentantul legal al minorului;

- persoana desemnată din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenţă socială;

- persoana căreia i-a fost încredinţat minorul în plasament.

În situaţia în care părinţii au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condiţiile legii.

Documentele necesare eliberării actului de identitate sunt:

- cererea pentru eliberarea actului de identitate, semnată atât de minor, cât şi de părinte/reprezentant legal;

- certificatul de naştere, original şi copie;

- actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal;

- documentul cu care părintele/ reprezentantul legal face dovada adresei de domiciliu, original şi copie;

- certificatul de căsătorie al părinţilor sau, după caz, hotărârea judecătorească, definitivă şi irevocabilă, în cazul în care părinţii sunt divorţaţi, original şi copie;

- chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate (7 lei);

- timbru fiscal sau chitanţa reprezentând contravaloarea taxei extrajudiciare de timbru (4 lei);

Pentru minorul care, deşi a fost încredinţat, prin hotărâre judecătorească, unuia dintre părinţi, locuieşte statornic la celălalt părinte, se solicită declaraţia de consimţământ a părintelui căruia i-a fost încredinţat. Din aceasta trebuie să reiasă că părintele este de acord ca în actul de identitate al minorului să fie înscrisă adresa la care acesta locuieşte statornic.

Declaraţia prevăzută poate fi dată la ghişeu, în prezenţa personalului serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor.

În situaţiile în care părintele nu se poate prezenta la ghişeu, declaraţia trebuie să fie autentificată la notarul public sau, după caz, la misiunea diplomatică a României din statul în care acesta se află.

Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate, împreună cu documentele prevăzute de lege, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din statul respectiv.

Sursa: DEPABD

Despre autor  ⁄ Elena Hogaş

Elena Hogaş este redactor la Legestart.ro. Este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA). Contact: elena.hogas@indaco.ro

Fara comentarii

Scrie un comentariu