În atenţia celor interesaţi, semnalăm câteva reglementări recente de natură să ajute la reevaluarea opţiunilor celor care deţin asigurări la ASTRA.

Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară a dispus închiderea procedurii de redresare financiară prin administrare specială, revocarea administratorului special, constatarea stării de insolvenţă, intrarea în procedura de faliment, precum şi retragerea autorizaţiei de funcţionare a Societăţii Asigurare-Reasigurare ASTRA – S.A., având în vedere că măsurile aplicate în cadrul procedurii de redresare financiară nu au putut conduce la atingerea scopului urmărit şi la înlăturarea cauzelor care le-au generat, situaţia financiară a asigurătorului nefiind restabilită, conducând la incapacitatea vădită de plată a datoriilor exigibile cu disponibilităţi băneşti a asigurătorului.

Decizia nr. 2034/2015 a ASF, publicată în Monitorul oficial nr. 657/31.08.2015 prevede că societatea are obligaţia predării în termen de cel mult 30 de zile de la publicarea deciziei de închidere a procedurii de redresare financiară prin administrare specială către Fondul de garantare a evidenţelor complete ale dosarelor de daună, precum şi a evidenţelor tehnico-operative şi contabile aferente acestor dosare, în vederea publicării listei potenţialilor creditori în asigurări.

Asigurătorul are obligaţia să ia toate măsurile necesare pentru notificarea asiguraţilor atât cu privire la posibilitatea acestora de a denunţa contractele de asigurare încheiate cu Societatea Asigurare-Reasigurare ASTRA – S.A., cât şi cu privire la dreptul acestora de a recupera primele de asigurare achitate, aferente acestor contracte, proporţional cu perioada cuprinsă între momentul denunţării şi cel al expirării duratei lor de valabilitate.

Orice persoană care invocă un drept de creanţă împotriva asigurătorului ca urmare a producerii unor riscuri acoperite printr-o poliţă de asigurare valabilă, între data închiderii procedurii de redresare financiară şi cea a denunţării contractelor de asigurare, poate solicita deschiderea dosarului de daună printr-o cerere adresată Fondului de garantare a asiguraţilor potrivit dispoziţiilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor.

Cum intervine Fondul de garantare a asiguraţilor?

Recenta Normă nr. 16/2015 privind Fondul de garantare a asiguraţilor, emisă de ASF şi apărută în Monitorul oficial nr. 667/2015, în vigoare din 2 septembrie a.c., prevede, între altele:

Fondul are ca destinaţie plata indemnizaţiilor/despăgubirilor rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii încheiate, în condiţiile legii, cu societatea de asigurare faţă de care s-a dispus deschiderea procedurii de faliment, potrivit condiţiilor de asigurare şi în limita plafonului de garantare stabilit de Legea nr. 213/2015.

Fondul nu preia funcţiile unui asigurător şi nu are obligaţia de a opera în baza de date CEDAM şi de a elibera certificat privind daunele înregistrate.

Procedura deschiderii şi instrumentării dosarelor de daună. Potrivit Normei menţionate, între data închiderii procedurii de redresare financiară şi data denunţării contractelor de asigurare, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului, orice persoană care invocă vreun drept de creanţă împotriva asigurătorului ca urmare a producerii unor riscuri acoperite printr-o poliţă de asigurare valabilă poate solicita deschiderea dosarului de daună. Această solicitare se face prin completarea Cererii deschidere dosar daună, prevăzută în anexa la Normă, denumită în continuare Cerere, şi transmiterea acesteia Fondului.

În situaţia în care Fondul încheie convenţii cu societăţi care au ca obiect de activitate servicii de regularizare despăgubiri, cererea poate fi depusă/transmisă şi la sediile acestora. Fondul va aduce la cunoştinţa petenţilor informaţii în legătură cu datele de contact ale prestatorilor de servicii.

Norma stabileşte procedurile privind:

  • deschiderea dosarului de daună şi constatarea prejudiciilor. Fondul va elibera un document de introducere în reparaţie a vehiculului, în cazul în care petenţii înştiinţează despre producerea unor pagube materiale la vehiculul asigurat, în condiţiile prevăzute la art. 79 alin. (2) lit. b), art. 80 alin. (2) şi la art. 80^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi solicită deschiderea dosarului de daună Fondului, în condiţiile art. 12 alin. (1) din Legea nr. 213/2015;
  • stabilirea şi evaluarea despăgubirilor, întocmirea referatului de plată a despăgubirii, avizarea dosarului de daună de către direcţiile de specialitate din cadrul Fondului, înaintarea dosarului la comisia specială constituite conform Legii nr. 503/2004 privind redresarea financiară, falimentul, dizolvarea şi lichidarea voluntară în activitatea de asigurări, republicată, cu modificările ulterioare.

După data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment, pronunţate împotriva unei societăţi de asigurare aflate în stare de insolvenţă, Fondul este în drept să efectueze plăţi din disponibilităţile sale, în vederea achitării sumelor cuvenite creditorilor de asigurări.

Fondul va publica pe site-ul acestuia informaţii referitoare la demersurile necesare pentru obţinerea de la Fond, de către creditorii de asigurări, a despăgubirilor/indemnizaţiilor.

Informaţiile ce se publică pe site-ul Fondului vor cuprinde următoarele date: date generale referitoare la Fond, cadrul legal aplicabil, condiţiile şi modalităţile de efectuare a plăţilor, date referitoare la documentele, condiţiile şi formalităţile ce trebuie îndeplinite pentru încasarea despăgubirii/indemnizaţiei.

După data publicării deciziei privind închiderea procedurii de redresare financiară şi constatarea indiciilor stării de insolvenţă a asigurătorului de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, Fondul va prelua de la asigurător evidenţa contractelor de asigurare în vigoare la data închiderii procedurii de redresare financiară, evidenţa completă a dosarelor de daună, precum şi evidenţele tehnico-operative şi contabile aferente acestor contracte şi dosare.

Pentru încasarea de la Fond a indemnizaţiilor/despăgubirilor, orice persoană care pretinde un drept de creanţă de asigurări împotriva societăţii de asigurare trebuie să completeze o cerere de plată motivată în acest sens, conform modelului prevăzut în anexa la Normă. Cererea de plată se poate depune începând cu data publicării deciziei Autorităţii de Supraveghere Financiară de închidere a procedurii de redresare financiară, în condiţiile art. 22 din Legea nr. 503/2004, republicată, cu modificările ulterioare, şi în maximum 90 de zile de la rămânerea definitivă a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment. Pentru creanţele de asigurări născute ulterior rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de deschidere a procedurii de faliment, cererea de plată poate fi depusă în maximum 90 de zile de la data naşterii dreptului de creanţă al creditorului de asigurări.

Fondul asigură plata despăgubirilor/indemnizaţiilor către creditorii de asigurări ai asigurătorilor aflaţi în faliment, în limitele plafonului de garantare şi în condiţiile prevăzute de Legea nr. 213/2015 şi de prezenta normă.

Indemnizaţiile/Despăgubirile se plătesc creditorilor de asigurări, persoane fizice şi/sau juridice, potrivit condiţiilor prevăzute în contractele de asigurare încheiate cu societatea de asigurare în faliment, în conformitate cu prevederile prezentei norme.

Creditorii de asigurări sunt, după caz:

  • persoana asigurată (asiguratul) – persoana fizică sau juridică aflată în raporturi juridice cu asigurătorul debitor prin încheierea contractului de asigurare, putând avea şi calitatea de parte contractantă;
  • beneficiarul asigurării – terţa persoană căreia, în baza legii sau a contractului de asigurare, societatea de asigurare debitoare urmează să îi achite sumele cuvenite ca urmare a producerii riscului asigurat;
  • persoană păgubită (în cazul asigurării de răspundere civilă) – persoana îndreptăţită să primească despăgubiri pentru prejudiciul suferit ca urmare a producerii unui risc acoperit printr-un contract de asigurare de răspundere civilă.

Cotele de contribuţie datorate de asigurători Fondului de garantare a asiguraţilor

Deşi excede tema propusă, de interes pentru asiguraţi, trebuie să semnalăm şi o altă Normă, de dată recentă care priveşte cotele de contribuţie datorate de asigurători Fondului de garantare a asiguraţilor.

Norma ASF nr. 17/2015, publicată în Monitorul oficial nr. 664/2015, stabileşte următoarele cote datorate de asiguratori la Fond:

  • 1% cota de contribuţie pentru asigurările generale;
  • 0,4% cota de contribuţie pentru asigurările de viaţă.

Cotele se aplică asupra volumului de prime brute încasate din activitatea de asigurări directe aferentă asigurărilor generale şi, respectiv, asigurărilor de viaţă. 

Faţă de Norma anterioară nr. 20/2014, abrogată prin noua reglementare, contribuţiile sunt inclusiv de sucursalele acestora care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene.

Ai nevoie de Legea nr. 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor? Poţi cumpăra actul la zi, în format PDF, de AICI!

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here