6 Decembrie, 2016

Deloitte Tax: Aplicarea deciziilor emise de autorităţile vamale se suspendă obligatoriu, când există temerea unui prejudiciu irecuperabil

Aplicarea deciziilor emise de autorităţile vamale se suspendă obligatoriu, când există temerea unui prejudiciu irecuperabil sau atunci când există motive întemeiate să se creadă că decizia contestată nu este în sprijinul legislaţiei vamale, avertizează consultanţii Deloitte Tax.

„Spre deosebire de procedura generală de suspendare a aplicării deciziei unei autorităţi fiscale prevăzută de Codul de procedura fiscală din România, care trimite contribuabilul direct în instanţă, deciziile emise de autorităţile vamale fac obiectul unei proceduri simplificate de suspendare, potrivit legislaţiei comunitare care este în acest caz direct aplicabilă în toate statele membre”, spune Mihai Petre, Manager Taxe Vamale și Accize, Deloitte Tax.

Ce înseamnă acest lucru?  În primul rând, contribuabilul are dreptul de a beneficia de suspendarea aplicării unei decizii încă din faza administrativă, fără a ajunge în faţa instanţei judecătorești. În al doilea rând, legislaţia comunitară obligă autoritatea vamală să reanalizeze cauza şi să decidă dacă:

- există motive întemeiate să se creadă că decizia contestată nu este în sprijinul legislaţiei vamale

sau dacă

- aplicarea deciziei sale poate produce un prejudiciu irecuperabil pentru contribuabil sau nu.

În plus faţă de posibilitatea de suspendare, tot legislaţia comunitară oferă şi scutirea de la garantarea drepturilor contestate, solicitată de regulă de organele vamale în astfel de cazuri, în condiţiile în care o asemenea cerinţă este probabil să provoace dificultăţi grave de ordin economic sau social.  Legiuitorul european a sesizat importanţa coroborării celor două prevederi pentru ca ele să poată proteja cu adevărat contribuabilul până la soluţionarea disputei.

„Bineînţeles, decizia luată în urma unei reanalizări nu poate fi aleatorie, ea trebuie să fie obiectivă şi să ia în considerare principiile enunţate de jurisprudenţa Curţii Europene de Justiţie date în acest sens.  Menţionăm aici Cazul C-130/95 Giloy, care oferă direcţii clare cu privire la ce înseamnă ‘prejudiciu irecuperabil’ şi în ce condiţii poate fi el invocat de către contribuabil (de exemplu, faptul că aplicarea unei decizii va conduce inevitabil la lichidarea societăţii în cauză este considerat de Curte drept ‘prejudiciu irecuperabil’)”, mai spune managerul Deloitte Tax.

De la data aderării la UE, România este obligată să aplice Regulamentele comunitare, inclusiv pe cel care a instituit Codul Vamal Comunitar, adică Regulamentul 2913/1992, ele având un efect direct în toate statele membre.

Deşi legislaţia naţională (art. 268 din Legea 86 privind Codul Vamal al României) prevede posibilitatea contribuabilului de a cere suspendarea aplicării unei decizii direct la autoritatea vamală, formularea folosită este „autoritatea vamală poate suspenda executarea acestei decizii”, ceea ce în practică duce la respingerea automată a cererii.  Totuşi, tonul folosit de Codul Vamal Comunitar – art. 244 (2) din Regulamentul 2913/92 – este imperativ, respectiv „autoritatea vamală va suspenda executarea acestei decizii”.

„Aplicarea unitară a legislaţiei comunitare poate avea loc efectiv în statele membre atunci când fiecare contribuabil solicită autorităţilor fiscale și vamale să îi fie respectate drepturile la care aceasta îl îndreptăţeşte. Atunci când constată că îi sunt încălcate aceste drepturi, trebuie să sesiseze Comisia Europeană”, spune Mihai Petre.  „De aceea, recomandăm contribuabililor aflaţi în faţa unei decizii de la autoritatea vamală să ia în considerare dreptul lor de a cere suspendarea aplicării acesteia”.

Sursa: Deloitte Romania

Despre autor  ⁄ Eugen Staicu

Eugen Staicu este redactor colaborator la LegeStart.ro. Contact: legestart@indaco.ro.

Fara comentarii

Scrie un comentariu